Snål som man är så tyckte jag att 700 kr till banken för att ansöka om utökade pantbrev i samband med renovering var mycket.
Såg formuläret och det verkar inte vara några frågetecken, gjort på 10 min.
Men jag undrar några saker.
"Inteckningarna ska ha företrädesrätt med början från ______ kr" Vad innebär det?
Och hur överför jag inteckningen så banken som ska låna ut pengarna?
Är det ingivare, eller är det jag som ska stå som ingivare/ombud/kontaktperson? Det är ju ändå jag som får fakturan.
Jag har inget svar på din fråga, men någon måste värdera ditt hus. Det är ju inte bara att plocka ut pantbrev, dom skall ju som namnet säger utgöra pant för pengar som du lånar.
Är övertygad att man kan ta ut hur många pantbrev man vill utan värdering. Det är långivaren som får värdera om pantbreven är värda något. Förmodligen du som är ingivare.
Jag har inget svar på din fråga, men någon måste värdera ditt hus. Det är ju inte bara att plocka ut pantbrev, dom skall ju som namnet säger utgöra pant för pengar som du lånar.
Det är gjort. Har två värderingar. Men det är också märkligt. Det står inget om att man ska bifoga det. Och enligt mäklarna som gjorde värderingarna skiljer sig önskemålen åt hos bankerna så jag undrar om det är bankerna som behöver värderingen och lantmäteriet kan punga ut hur mycket pantbrev som helst.
Man kan ta ut pantbrev som vida överstiger värdet på fastigheten. Det är när lånet tas som långivaren får göra sin bedömning.
...
"Inteckningarna ska ha företrädesrätt med början från ______ kr" Vad innebär det?
...
Pantbreven, om man har mer än ett, är ordnade i prioritetsordning.
Dvs vilket pantbrev som först skall ge tillgång till den ställda panten, vilket där efter osv.
Så innehavaren av pantbrevet med början från 0 kr får först betalt från konkursboet, eller vad det är.
Och om ett hus, belånat till 1.000.000 kr endast är värt 800.000 kr vid t.ex. en exekutiv försäljning,
så får innehavarna av pantbrev med början från 800.000 kr inget alls.
Eller förklarat på annat sätt:
Ta ut ett första pantbrev på fastigheten om 100.000 kr
Ta ut ett pantbrev till: Då kommer det på andra plats i kön, med början från 100.000 kr.
Att ta ut pantbrev " med lika rätt" gör ju bara att de blir mindre värda som pant om de sprids på flera långivare, så det är inget jag skulle göra. Antag att du ger 1 pantbrev till var och en av 3 banker, så är ju säkerheten bara värd 333000 per styck om inte t.ex fastigheten är garanterat värd mycket mer än 3 MSEK under alla upptänkliga scenarier ( konkurs, fastighetscrasch o.dyl.).
Hasse: Hur fick du ihop det. Är fastigheten värd 3Mkr så de ju värda 1Mkr styck. Det är om värdet gpr under det som det börjar knapra för alls i stället för bara den sista.
Summan för företrädesrätten gissar jag att ska vara summan på föregående pantbrev. Men det borde väl finnas någon förklaring.
Hasse: Hur fick du ihop det. Är fastigheten värd 3Mkr så de ju värda 1Mkr styck. Det är om värdet gpr under det som det börjar knapra för alls i stället för bara den sista.
Summan för företrädesrätten gissar jag att ska vara summan på föregående pantbrev. Men det borde väl finnas någon förklaring.
Jo det är rätt att om t.ex fastigheten fortfarande är värd 3 M, så är panterns värda 1M /st, men så fort värdet på fastigheten sjunker, så sjunker ju värdet av alla pantbreven. Det kan vara mycket problematiskt att få till goda villkor hos långivare med de förutsättningarna, om det finns den minsta risk för prisfall på fastigheten. Om panterns på normalt sätt gäller 0-1, 1-2, och 2-3 M istället, så är det "bara" den 3:e långivaren, som riskerar mest och ger sämst villkor.
så är det "bara" den 3:e långivaren, som riskerar mest och ger sämst villkor.
Men om värdet har gått ner 1 miljon så kommer den 3:e långivaren att ge villkor som motsvarar blanco-lån om det nu finns någon bank som vill låna ut 1 miljon utan säkerhet. I det andra fallet så sprids risken mellan de tre bankerna i stället för att det är en bank som sitter med svarte-petter.
Hur brukar bankerna lägga upp företrädesrätten om man låter dem ta hand om inteckningen?
Men om värdet har gått ner 1 miljon så kommer den 3:e långivaren att ge villkor som motsvarar blanco-lån om det nu finns någon bank som vill låna ut 1 miljon utan säkerhet. I det andra fallet så sprids risken mellan de tre bankerna i stället för att det är en bank som sitter med svarte-petter.
Hur brukar bankerna lägga upp företrädesrätten om man låter dem ta hand om inteckningen?
Sant, men om du låter bankerna ta ut inteckningarna, kan du vara säker på att den långivare, som kommer först, tar från 0-1, nr 2 tar 1-2, och sista banken får den sämsta 2-3.
Bankerna har väldigt bestämd uppfattning om huruvida en pant skall vara med lika rätt eller inte. Troligen går banken inte med på att låna ut överhuvudtaget om du väljer fel på den punkten.
Det går att välja att inteckningarna ska "gälla med lika rätt". Bör man välja det?
Jag förstår fortfarande inte vad man menar med "Inteckningar ska ha företrädesrätt med början från _____ kr"?
Låt oss säga att jag vill ta ut tre pantbrev á 1 miljon kr vardera. Vad bör man fylla i beträffande företrädesrätten?
[bild]
[länk]
Om det stämmer att du tänkt ta ut pantbrev för 3 000 000 kr á 2% = 60 000 kr i kostnad verkar det dumsnålt att inte betala 700 kr och låta banken som vet hur man gör ordna detta.