Byggahus.se
Hej,

Jag vill ha en snygg utanpåliggande kabel dragen i badrummet, kablen ska gå en kort bit i vägg (börjar i väggdosa utanför badrummet och gå ca 10 cm i vp rör) därefter gå genom vägg 10 cm tjock, resten ska vara utanpåliggande och gå längs med vägg och tak (i hörn mellan vägg och tak, ca 140 cm) till en pax fläkt (fläkten har en allpolig brytare och den går automatisk så ingen strömställare ska installeras. Jordfelsbryare finns i centralen).

EKLK låter som ett bra val då den är stel (jag vill ha att det blir snyggt när den klammras) men vad jag förstår så måste biledaren dras till jord i centralen (kanske är möjligt men det kan bli trångt i de gamla plåtrören). Kanske är den även lite för tjock att kopplas in på Pax fläkten

Vad finns det för snygga alternativ? Vad ska jag be om när jag pratar med elektrikern?

Yoggi

tommib
Det vet rimligen elektrikern själv och har också rätt kabel i bilen.

För att ändå svara på frågan är EXLQ-Pure väldigt tunn (för att vara den typen av kabel) och lättjobbad, troligen har elektrikern något liknande den.

I en annan tråd diskuterades också de moderna varianterna av EKK, typ EXQ, som möjliga att använda för snygg utanpåliggande installation. Då slipper du problemet med biledaren.

Jag tycker dock att du ska lämna detta till elektrikern, vederbörande lär bli lite irriterad på den typen av detaljfråga.

Om ingen har sagt det, välkommen till forumet!

Exq blir snygg på vägg i ett badrum alla dagar i veckan! Sålänge elektrikern gör ett bra jobb vill säga. Annars är ju EXLQ att föredra då den inte "korvar" sig så mycket.
Men ska det gå från en dosa på utsidan badrummet så borde det finnas jord framdraget, då är problemet med biledaren löst redan där, då behöver man inte dra den hela vägen till centralen :)

P Pöz skrev:
Exq blir snygg på vägg i ett badrum alla dagar i veckan! Sålänge elektrikern gör ett bra jobb vill säga. Annars är ju EXLQ att föredra då den inte "korvar" sig så mycket.
Men ska det gå från en dosa på utsidan badrummet så borde det finnas jord framdraget, då är problemet med biledaren löst redan där, då behöver man inte dra den hela vägen till centralen :)
Hej Pöz, tack för dit svar!

Det finns jord i dosan men vad jag har sett på diverse forum och inlägg så är det olika uppfattningar om vad som gäller, vissa skriver att biledare kan kopplas ihop med jord, tex i dosa, vissa säger att kabel ska dras till central för att först där kopplas ihop med jord. Vad är det som gäller?

Yoggi

I de fall biledaren skall anslutas till jord räcker det att ansluta till skyddsjord i dosan kabeln matas från. Det tillför inget att dra en extra jord till centralen.
Men som alltid!
Mät så du vet att gulgrön är ansluten i matande ände. Men det vet elektrikern och kontrollerar före driftsättning av utökningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.