Tja alla! Hjälp mig snälla bli av med all denna ogräs! Rötterna går långt ner och jag kan inte gräva så långt och rötterna går över till grannen. Finns de något gift eller någon annan lösning på att bli av med all ogräs?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
I stället för gifter får man vara lite ihärdig. Ta bort de rötter som du kommer åt och nästa år kollar du över ytan varje vecka och tar bort allt grönt som kommer upp, alternativt täck ytan så att ogräset inte får något ljus, i båda fallen kommer ogräset att dö och är man noga är det klart på en säsong. Om det går att komma fram med gräsklipparen så är det inte mycket annat än gräs som överlever att klippas varje vecka.
Om det kommer upp ogräs på grannens sida och grannen inte vill rensa så kan du ju fråga om du får gå över och göra det.
Om det kommer upp ogräs på grannens sida och grannen inte vill rensa så kan du ju fråga om du får gå över och göra det.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Finns det buskar som är ett par meter bort eller träd inom de närmaste 10 metrarna?
Det låter underligt att ogräs som bara består av blad skulle ha rötter som ser ut som trädrötter.
Om du har ut ättika i tillräcklig mängd för att döda allt det som växer där nu så har du nog sänkt pH så mycket att inget annat vill växa där heller. Nu är ju växter inställda på att vintern kommer och tar man bara död på det som är grönt nu kommer de bara att tro att frosten redan har kommit och dödat bladen, och det blir ingen större skillnad på vad som kommer upp nästa år. Kanske en del är kirskål och det är besvärligt att få bort eftersom rötterna går djupt och skickar ut halvmeter långa underjordiska utlöpare men det tål inte gräsklippning.
Det låter underligt att ogräs som bara består av blad skulle ha rötter som ser ut som trädrötter.
Om du har ut ättika i tillräcklig mängd för att döda allt det som växer där nu så har du nog sänkt pH så mycket att inget annat vill växa där heller. Nu är ju växter inställda på att vintern kommer och tar man bara död på det som är grönt nu kommer de bara att tro att frosten redan har kommit och dödat bladen, och det blir ingen större skillnad på vad som kommer upp nästa år. Kanske en del är kirskål och det är besvärligt att få bort eftersom rötterna går djupt och skickar ut halvmeter långa underjordiska utlöpare men det tål inte gräsklippning.
Liknande trådar
-
Vad är detta för ogräs och hur blir jag av med det?
Gräsmatta -
Vad är detta för ogräs och hur blir jag av med eländet?
Gräsmatta -
Hur blir jag av med detta ogräs i gräsmattan
Gräsmatta -
Vad är detta för ogräs och hur blir jag av med den?
Gräsmatta -
Vad heter ogräset (och hur blir jag av med det)
Gräsmatta