Byggahus.se
Vi håller på att bygga nytt och jag funderar lite på längdriktningen på golven. Man vill ju att det ska se bra ut i alla rum men samtidigt vill man kanske att längdriktningen blir densamma i samtliga rum på samma våning.

I köket vill jag att golvet ska gå längs köksbänken, alltså vertikalt i bilden. Men i hallen känns det bättre med horisontell läggning, men visst ser det konstigt ut om riktningen ändras när man kommer in i ett nytt rum? Och i det stora sovrummet på övervåningen, vad passar bäst? Följa med riktningen på ljuset eller följa med ritningen på rummet?

Jag kan tillägga att hela bottenvåning får samma golv men det lägga ett annat på övervåningen. Så det blir två olika golvtyper i huset.

Åsikter, tack!
bv.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
öv.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längs med ljusinstrålningen mitt på dagen/e.m

Vad är det för golv du ska lägga? Parkett?

Jag ser att det står klinker i entrén och den ytan skulle jag nog utöka till hela hallen.
Är det en öppning mellan hallen och köket?
Låt klinkern fortsätta in även där!
Jag skulle nog ändå överväga att dela av köksgolvet och lagt klinker på de mest utsatta golvytorna där.

I resten av huset skulle jag nog lägga parkett i riktning från långsida till långsida, vertikalt.

Klinker kommer bara läggas mellan trapp och ytterdörr. På bottenvåningen läggs vinylklick och på övervåningen troligtvis parkett. Vinylen är väldigt tålig så jag har inga som helst problem med att ha den i övrig hall samt i kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.