Byggahus.se
Hej
Vi har precis köpt hus och planerar att öppna upp i köket. På ritningarna jag bifogar ser ni kök och sedan ett rum bredvid. Vi planerar att öppna upp här så rum och kök blir ett. Men jag är osäker på om väggen är bärande. Vardagsrummet har en regel som går i taket och den verkar gå genom hela huset. Jag hoppas på att denna är bärande och att man kan ta bort väggen i sig, men att regeln får vara kvar i taket. Jag bifogar även 3D visning där ni kan titta på regeln jag syftar på.

Vad tror ni?

Länk till 3D visning:
https://my.matterport.com/show/?m=LEodW1SCnJE

Ritningar

Screen Shot 2017-10-11 at 14.19.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screen Shot 2017-10-11 at 14.20.04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte där är en "regel", dvs balk, som går längs med hela huset, den går med stor sannolikhet bara där det behövs (dvs i hall, vid trapp och i vardagsrum.)

Vill du öppna upp så får man sätta dit en balk även där.

• Gilla
rbn och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med 13th Marine: Väggen är bärande, liksom balken. Balken går inte hela vägen utan stöd. Du kan stämpa upp, ta bort väggen och sätta in en balk. Enklast är att sätta en limträbalk på två limträstolpar och måla det vitt eller panelvitt. Behöver givetvis göras beräknar först, så att det blir tillräckliga dimensioner.

• Gilla
rbn och 2 till
  • Laddar…
Tack snälla för att ni tog er tid att titta på bilder osv och komma med så utförliga svar. Då ska jag ta in någon som kan det här.

Fråga, tror ni att det går att sätta dit en limträbalk som går från den illa väggsnutten som är i hallen och hela vägen bort. Att ha en balk i taket har jag inga problem med, är ju redan så i vardagsrummet. Men det blir ju mycket snyggare om det går att göra så, än att jag måste sätta ngn stolpe där där väggen slutar idag.

Vet inte om man får fråga sådant här på forumet? Vem vänder man sig till, detta är i västerås. Kan en "vanlig" snickare sådant här, eller måste jag ta in någon som verkligen kan räkna på det. Var hittar man i så fall någon sådan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.