Byggahus.se
harry73
Nej en vägsamfällighet är inte ett servitut. Snarare ett delägarskap som är kopplat till fastigheten

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det är bara att logga in på Lantmäteriet och kolla. Dock måste man ju lösa dokumenten. De finns inte samman ställda som Oldboy önskar därför kan de inte göra ett sådant utckick.

Oldboy Oldboy skrev:
Känt sedan två år? Inte av mig. Det här är första gången jag hör något om det.
Har inte en susning om huruvida jag har några servitut, än mindre om de är givande eller tagande för mig. Sannolikt har jag det eftersom vi har en lantbruksfastighet, men det här juridiksnömoset är ju lika lockande att ta i som att skriva ett testamente eller köra ner handen i avloppet... Föga förvånande att många inte reagerat.

Vad som behövs från fastighetsregistret är ett brev till varje fastighetsägare där deras respektive... eh... servitut var det ja... räknas upp, och där + och - beskrivs, samt en checkbox framför varje där man kan markera om, och i så fall vilka, man vill behålla. Då skulle maximalt antal fastighetsägare nås med informationen och faktiskt på riktigt bli medvetna om detta lömska tilltag. (Det lömska tilltaget är alltså att inte gå ut med riktad information/utskick till varje fastighetsägare. Att rensa gammalt mög är helt ok.)

Hur är det med vägsamfällighet? Är det en form av servitut också?
Precis. Själva fastighetsregistret är väl ett numera datoriserat) register på uppgifter om fastigheter, deras uppgifter, ägare och just tex servitut , det är väl det vi betalat för när vi skrivit in ett servitut?
Annars kunde vi ju struntat i inskrivning om vi inte ville ha det i registret!
Då är det väl en smal sak att producera ett brev eller e-mail till härskande fastighetsägare om att servitutet är 50 år och måste förnyas?
Det klarar ju varenda domän-registrant...
Vore bra om någon från Lantmäteriet ville svara här!

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ja, det låter helt sanslöst!
Inför millenieskiftet startade varenda företag i landet en process för att se vad som skulle hända.
T.ex. när årtalsangivelserna skulle gå från -99 till -00

Vi var många som bytte till modernare datasystem då, men på lantmäteriet satt man tydligen och sov.

Kom igen nu, LMV, och registrera alla de där servituten i er fina databas!
Så svårt är det inte, det krävs bara några hundra (eller tusen?) timmar vid tangentborden :cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är nog lite svårt för LM att skaka fram de där timmarna, ingen vill ju utbilda sig till lantmätare längre. De få som ändå gör det vill inte jobba för en relativt låg statlig lön, utan går till privata sektorn.

Oldboy Oldboy skrev:
Känt sedan två år? Inte av mig. Det här är första gången jag hör något om det.
Har inte en susning om huruvida jag har några servitut, än mindre om de är givande eller tagande för mig.?
Att du inte har koll på vilka avtalsservitut som gäller är ingen "ursäkt" utan du kan via Lantmäteriets hemsida finna den informationen eller enkelt ringa dem och kolla vad som finns.
Sedan kan man ju enkelt kolla runt om man har lantbruksfastighet om det idag finns nyttjande av andra. Oftast har vi ju ganska bra koll på dessa delar så problem idag är istället att andra "tar sig friheter" som man inte har rätt till och saknar avtal utan görs utifrån "hävd att fått tidigare lov".
Visst kommer ett fåtal att kunna drabbas men gissningsvis kommer 99% inte att märka något utan viktiga regleringar har gjorts via officialservitut.

Jag säger tvärtom, rensa bort det som inte är relevant. Däremot kan gamla avtal sparas i något digitalt arkiv för eftervärlden om man vill forska i händelser eller om någon vill grotta i dessa men är då inget myndighetsansvar för Lantmäteriet.
Och det är ett ansvar även för oss fastighetsägare att ha koll på vad som finns avtalat. Tycker det är självklart att man ska den kollen och säga upp/avsluta gamla avtal som inte längre är gällande istället. Lite för mycket gnäll att jag har ju inte koll på min fastighet ;)

Naturligtvis är det bra att ha koll på sådana här saker själv. Men samtidigt så är fastighetsjuridik ingen enkel sak. Jag lovar att det är blott en liten minoritet av landets fastighetsägare som ur huvudet kan redogöra på skillnaden mellan olika servitut, och vilka som berör deras fastighet.

Det hade ju inte varit helt orimligt om man i samband med deklarationen där fastighetsskatten är upptagen också fick ett litet utdrag med en fastighetskarta, servitut, andelar i vägföreningar etc.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hehe, jag är delägare i ett par fastigheter som styckats på 30-talet resp 1800-talet.
När man använder e-tjänsten så kan man bara ange tjänande fastighet och dokumentet i fråga så nu måste de läsa igenom 50 sidor per avstyckad fastighet och försöka tyda handstilen gällande lertag, klippor, vägrätt och lotsplats etc, och registrera alla rättigheter för 20-30 övriga fastigheter som fick dem samtidigt med mina...
Nåt ska jag har för lagfartsavgifterna! Nu blir det äntligen ordning!

Några elektroniska bekräftelser fick jag inte utan det kommer brev...

A AndersS skrev:
Jag säger tvärtom, rensa bort det som inte är relevant. Däremot kan gamla avtal sparas i något digitalt arkiv för eftervärlden om man vill forska i händelser eller om någon vill grotta i dessa men är då inget myndighetsansvar för Lantmäteriet.
Och det är ett ansvar även för oss fastighetsägare att ha koll på vad som finns avtalat. Tycker det är självklart att man ska den kollen och säga upp/avsluta gamla avtal som inte längre är gällande istället. Lite för mycket gnäll att jag har ju inte koll på min fastighet ;)
Varför måste nödvändigtvis gamla skrivna avtal upphöra att gälla?
De fall där de har betydelse så är det ju enkelt idag att läsa igenom de gamla scannade dokumenten och använda dem som bindande avtal vid behov.
Övriga ligger ju bara där nu och kostar inget alls att underhålla eftersom de står på papper som ändå måste sparas.

harry73
Det kostar vid t ex fastighetsreglering när lantmätaren behöver gå igenom gamla papper med gamla rättigheter som ofta inte alls är relevant längre. Lertag t ex borde i de flesta fall ha utspelat sin roll. Samma sak för betesrätt på villatomter eller annat konstigt.

Jag tror att alla fastighetsägare vet vilka rättigheter de behöver och använder. Om det sen finns gamla rättigheter som man ändå inte har behovet för spelar mindre roll. Låt dom försvinna.

Genom att spara massa gamla ej relevanta dokument som måste kontrolleras vid förrättning så blir det dyrare och sedan blir det nya trådar över att det är så jäkla dyrt :cool:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kostar vid t ex fastighetsreglering när lantmätaren behöver gå igenom gamla papper med gamla rättigheter som ofta inte alls är relevant längre. Lertag t ex borde i de flesta fall ha utspelat sin roll. Samma sak för betesrätt på villatomter eller annat konstigt.

Jag tror att alla fastighetsägare vet vilka rättigheter de behöver och använder. Om det sen finns gamla rättigheter som man ändå inte har behovet för spelar mindre roll. Låt dom försvinna.
I mitt fall med en gammal avstyckning från 1800-talet med lertag mm, så måste jobbet nu göras. Det har säkert (det vet jag egentligen för det har förstås redan gjorts nya avstyckningar i modern tid när vi haft datorer) redan gjorts för denna stamfastighet. Eller rättare sagt, hade det gjorts korrekt när den första tillkommande avstyckningen under datoreran skedde, så hade alla dessa fastigheter som skapades på 1800-talet redan fått sina rättigheter inmatade en gång för alla.
Alltså, om lantmäteriet hade gjort sitt jobb de senaste 20-30 åren så hade den övervägande delen av alla rättigheter redan varit registrerade i dataregistren istället för att som nu ligga o skvalpa på de gamla inscannade dokumenten.

Och om man nu tycker det är jobbigt att ta in alla, rättighet för rättighet, så är fortfarande inte problemet större än att det kunde lösas genom att den första avstyckningen som sker på en sådan här gammal stamfastighet nu, gås igenom, och alla rättigheter (som man ju idag måste gå igenom med lupp och som vi sägs måsta betala efterforskningarna för redan) förs in på alla de fastigheter som skapades vid tidpunkten för ursprungsavstyckningen, de senare skapade från dessa + den nya idag.
Alla efterkommande åtgärder med dessa fastigheter i fastighetsregistret blir ju betydligt enklare eftersom ingen lupp behöver plockas fram, man kan bara överföra rättigheterna från en äldre fastighet till den/de nya med ett knapptryck.
Och om inget sker alls med en gammal stamfastighet så kan det hela ligga kvar som idag och inte kosta ett öre i mantimmar eller datortid.

Men nu förstår jag att detta inte är något man tänkt på öht, man har bara gjort minsta möjliga och plockat in avgifter för något annat.

Hehe, jag fick snabbt svar från LM iaf.
Avslag...
Ett icke specificerat servitut är officialservitut och berörs inte av förnyelselagen....
Jag ringde o frågade då jag inte fattade öht vad de menade och efter lite koll fick jag veta att det de hade trott jag vill förnya var en ledningsrätt från 1919 (som alltså är inskriven och ombildad till officialservitut), medan jag avsåg diverse handskrivna rättigheter på avstyckningshandlingen från 1800-talet.
(Det gick ju inte att specificera någonting i ansökan..)
Då sa han att sådant fortsätter att gälla, det är bara inskrivna rättigheter (dvs de som finns i datasystemet med egna rader, från före 1 juli 1968) som måste förnyas...
Jag tyckte att det kanske vore läge att informera lite tydligare om detta och han höll med om att jag nog hade en poäng där...

Bra, då behöver inget göras med det som står bara på gamla inscannade kartor och avstyckningshandlingar, det fortsätter att gälla, precis som jag tyckte var rimligt.
Samtidigt undrar man ju varför då allt annat som trots allt finns datoriserat redan, inte kan fortleva, eller iaf få generera en påminnelse till berörd härskande fastighetsägare, för de inskrivna rättigheterna är ju det inga problem att finna alla intressenter till helt automatiskt...?

Har nu varit inne på LM och kan konstatera att inga avtalsservitut finns registrerade på våra två fastigheter.
El- och teleledningarna måste vara officialservitut, och vägen är en ... vägsamfällighet som inte heller är ett avtalsservitut. Tack harry73.
Huruvida det finns några rättigheter/skyldigheter på de gamla inscannade dokumenten från laga skifte 1826 - 1829 har jag inte undersökt. Många sidor gammalsvensk skrivstil att plöja igenom i måttligt god upplösning... Skönt att man inte måste gå igenom det. Tack karlmb för den insidesinformationen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.