Byggahus.se
Hej

Om jag vill mäta en belastning som drar lika mycket ström på alla tre faserna kan jag då göra det med en enfasmätare och få rätt resultat. Bara att ta uppmät energiförbrukning i kWh gånger 3 ?

L
Både ja och nej , det skiljer sig lite på vad som är inkopplat , en 3 fas VVB drar ganska lika på faserna , men en motor har lite olika amper på faserna , kopplar du så är det lite med sanningen modifikation om total förbrukning , blir ett tumme/fingervärde , men i närheten av totalen

A
Finns smidiga tång amper mätare som mäter KW och lite annat förutom Ampere..

Om du är säker på att belastningen är lika dan på alla faser så funkar det.

David75 David75 skrev:
Hej

Om jag vill mäta en belastning som drar lika mycket ström på alla tre faserna kan jag då göra det med en enfasmätare och få rätt resultat. Bara att ta uppmät energiförbrukning i kWh gånger 3 ?
Korrekt. Du kan räkna med att större trefasförbrukare som motorer och elpatronen drar lika mycket ström på varje fas. Om inte så är den trasig. Det kan ev tillkomma marginell ström på nån fas för styrelektronik, men är i så fall marginell i jämförelse.

Faktorn tre förutsätter att du mäter strömmen i en av fasledarna och multiplicerar detta värde med 230 V för att få effekten, P = I * 3 * 230. Då spelar det ingen roll om det handlar om Y- eller D-kopplad belastning. Handlar det om motorer och andra induktiva laster kan man även behöva ta hänsyn till effektfaktorn om du vill mäta upp vilken energi du betalar för.

Just elpatron brukar väl koppla om mellan faserna för att få olika effektsteg. Är inte säker på om det alltid är symmetrisk belastning?

L
M -MH- skrev:
Just elpatron brukar väl koppla om mellan faserna för att få olika effektsteg. Är inte säker på om det alltid är symmetrisk belastning?
En VVB med 3 KW patron ligger hela inne , vissa VVB har lägen 1 2 3
1 KW 2 KW 3 KW , och vissa har 2fas , 3KW 400V och 2KW 230V fas och nolla
då kan det bli problem med mätningen om den hamnar på en fas som inte är inkopplad

L Liteavvarje skrev:
En VVB med 3 KW patron ligger hela inne , vissa VVB har lägen 1 2 3
1 KW 2 KW 3 KW , och vissa har 2fas , 3KW 400V och 2KW 230V fas och nolla
då kan det bli problem med mätningen om den hamnar på en fas som inte är inkopplad
Många vvb har 3 kw vid 400v drift och 1kw vid 230 V drift.
Det enda 400 v värmeelementet drivs på underspännining vid 230 v

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi pratar givetvis om trefasapparater, inte en tvåpolig apparat som vissa VVB'er.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.