Byggahus.se
Erlan skrev:
Vilken nas kör du? Har du trådlösa kameror lr kör du med nätverkskabel?
Kör 3st nätverkskameror. 2 på Wifi.
Sen 2st USB kameror. Har en 3år gammal stationär dator med Core I5 och 4GB RAM. Den får tugga på rätt hårt. Kör gratisversionen på Ispy. Spelar in några timmar spindelnätsbyggande varje natt men inte mycket att göra åt.

Kollar nätverkskamerorna över Internet med en separat gratisapp. Det inspelade kollar jag bara vid behov.

Min stationära dator jag spelar in på med Ispy börjar bli dålig.

Om jag har 4-5 IP kameror och vill spela in på NAS vad har jag för alternativ så billigt som möjligt?

Synology NAS och 500kr per kamera i licens är för mycket pengar för min lilla hobby inspelning.

Behöver bara enkel motion detection och sen spela in på NAS och att jag lätt kan skumma igenom klipp om något hänt.

Tanken är att köpa en NAS för detta samt även ha som en lokal backup för annat också. Sen synca delar av detta emot någon molntjänst.

Ingen som spelar in på NAS?

Suhagg Suhagg skrev:
Ingen som spelar in på NAS?
Inte längre. Har gjort det med 2 kameror på en Synology 1812 och Surveillance Station och visst fungerar det, men tar en del kraft från en redan underdimensionerad CPU. När jag gick över till 4 kameror, så var det dags att ge upp delvis pga prestanda och delvis pga väldigt konstig prissättning av camera license pack.

Så nu rullar det som en virtuell instans på min esx server med Blue Iris

S sharif skrev:
Inte längre. Har gjort det med 2 kameror på en Synology 1812 och Surveillance Station och visst fungerar det, men tar en del kraft från en redan underdimensionerad CPU. När jag gick över till 4 kameror, så var det dags att ge upp delvis pga prestanda och delvis pga väldigt konstig prissättning av camera license pack.

Så nu rullar det som en virtuell instans på min esx server med Blue Iris
Tack. Tråkigt. Ville verkligen slippa hårdvaran.

Kör du betalversion? Kör Ispy gratisversion och det funkar bra.

Jepp kör med betalversion....minns inte exakt nu, men det var typ 750:- lr ngt sånt.

Hola, angående rörelse detektion så skulle jag koppla en PIR till kameran för att trigga larmet. Vissa kameror (dock inte alla) har en larm ingång.
Gillar BlueIris och 700 SEK ca för en PRO licens är ju klart prisvärt kontra vad det kostar med en Synology licens tex. Dock så tillkommer PC hårdvaran / Synology hårdvaran. Runt 1000 SEK ca får man ju annars lägga ut för 8 kanalers POE NVR (2-3 MP) hårdvara.

// J

IMG_3867.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte mina kameror i april/maj och har legat i kartong fram tills nu...

Börjat sätta upp kamerorna (Hikvision) i verkstaden och provar nu blueiris.
Köpte begagnad dator som server.
CPU I5 3470 3,2ghz
8gb ramminne
120gb Ssd som systemdisk
1,5TB sata för lagring.
Liknande system går att komma över ganska billigt idag.

Verkar flyta på fint men kör forfarande demo-versionen där man inte kan köra direct to disc vilket ska öka prestandan.

När jag får tid över blir det fast dragning av nätverkskabel i verkstan till kameror och AP, sen ska det också dras fiber mellan garage och hus.

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
När jag får tid över blir det fast dragning av nätverkskabel i verkstan till kameror och AP, sen ska det också dras fiber mellan garage och hus.
Ett tips om du vill kunna identifiera folk på bilderna är att sätta kamerorna lägre. Om du tittar på en bank (eller ja, tittade på den gamla goda tiden) så satt utgångskameran i ögonhöjd, just för att öka chansen till identifikation. Med högt satta kameror så kan man se vad men sällan vem.

(Det är inte för inte som vi fick "ungdomsmodet" basebollkeps och hoodie med uppdragen luva från CCTVns förlovade land Storbritannien...)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ett tips om du vill kunna identifiera folk på bilderna är att sätta kamerorna lägre. Om du tittar på en bank (eller ja, tittade på den gamla goda tiden) så satt utgångskameran i ögonhöjd, just för att öka chansen till identifikation. Med högt satta kameror så kan man se vad men sällan vem.

(Det är inte för inte som vi fick "ungdomsmodet" basebollkeps och hoodie med uppdragen luva från CCTVns förlovade land Storbritannien...)
Tack för tipset, kamerornas placering nu är inte slutgiltig utan bara satt upp för att jämföra olika brännvidder och prova programvaran.
Utomhus kommer kamerorna sitta relativt högt, inte främst för att kunna identifiera personer utan kunna kolla om någon rör sig runt gården.

Jckssn Jckssn skrev:
Tack för tipset, kamerornas placering nu är inte slutgiltig utan bara satt upp för att jämföra olika brännvidder och prova programvaran.
Ja, eftersom du skrev att du inte dragit kabel än så tänkte jag att det inte var för sent! :) Om jag trot du var färdig, så hade jag inte sagt någonting. För det hade ju bara varit taskigt. ;)

Utomhus så har man ju som sagt väder/vind och sabotage/olyckor att tänka på, så det måste ju vägas mot möjligheten att se vem som rör sig. Med högre placering så ser man ju mer "att" något händer. Och smaken är som bekant som baken. Så det är ju upp till var och en.

Blueiris kör jag också, är ganska nöjd med den mjukvaran.
Många kameror med hög upplösning käkar ganska mycket CPU dock.

Någon som har några bra tips på IP kameror för utomhusbruk som är kompatibla med Ispy och/eller bluriris? beställer gärna från aliexpress i så fall...
Listan över kompatibla kameror på Ispy är ju ganska lång men det är inte lätt att hitta något där, tycker jag. Såg att biltema hade en IP-kamera men den försvann tydligen ur sortimentet nyligen.

Y Yaken skrev:
Någon som har några bra tips på IP kameror för utomhusbruk som är kompatibla med Ispy och/eller bluriris? beställer gärna från aliexpress i så fall...
Listan över kompatibla kameror på Ispy är ju ganska lång men det är inte lätt att hitta något där, tycker jag. Såg att biltema hade en IP-kamera men den försvann tydligen ur sortimentet nyligen.
Använder 3st olika Foscam Wifi kameror utomhus. Funkar väl helt okej för pengarna.
Mina är äldre men liknande denna https://foscam.se/en/outdoor-12/foscam-fi9900p-2mp-p438

Kört gratisversion på Ispy och det funkar väl så där. Se tråden från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.