3 516 857 läst · 12 247 svar
3517k läst
12,2k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Som jag ser det var det en som fick sågen. Han som beställde först. (Självklart kan det finnas fler som köpt som inte hänger här, men det är osannolikt.) Alla andra blir utan?T TeeMan skrev:
Så kan det säkert vara men det gör ju inte att det känns som en korrekt behandling av ärendet. Även den som beställde först beställde till ett felaktigt pris precis som alla andra. Det går att beställa varor som inte finns i lager på Toolab. Som jag ser det har de andra ordrarna också lagts med samma förutsättningar.Valkyr skrev:
Så för mig känns det glasklart. Man skickar sågen till alla som beställt, eller så skickar man ingen alls.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 678 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 10 678 inlägg
Jag TROR det är så att den har blivit skickad innan dom insåg sitt misstag. Jag inbillar mig att sånt slinker igenom lättare med förskottsbetalad vara.T TeeMan skrev:Så kan det säkert vara men det gör ju inte att det känns som en korrekt behandling av ärendet. Även den som beställde först beställde till ett felaktigt pris precis som alla andra. Det går att beställa varor som inte finns i lager på Toolab. Som jag ser det har de andra ordrarna också lagts med samma förutsättningar.
Så för mig känns det glasklart. Man skickar sågen till alla som beställt, eller så skickar man ingen alls.
Vem vet, order två i ordningen kanske skulle faktureras och det felaktiga priset uppärksammades?
Livet är inte rättvist, bara att gratulera den/dom som fick sig en finfin såg för ett bra pris och konstatera att det var nog skönt för dom att det inte var NetOnNet som sålde för billigt...
Vi som i tron att vi ingått avtal genom att få en orderbekräftelse men sen nekas leverans, är vi snikna och småaktiga som blir arga eller är det företaget som här gör fel? Även frågan, hur blir det ev nästa gång man köper?F fsn skrev:Jag TROR det är så att den har blivit skickad innan dom insåg sitt misstag. Jag inbillar mig att sånt slinker igenom lättare med förskottsbetalad vara.
Vem vet, order två i ordningen kanske skulle faktureras och det felaktiga priset uppärksammades?
Livet är inte rättvist, bara att gratulera den/dom som fick sig en finfin såg för ett bra pris och konstatera att det var nog skönt för dom att det inte var NetOnNet som sålde för billigt...
Jag som konsument vill gärna veta att om jag förbinder mig vid ett köp så gäller det, både från min sida och från företagets så länge det inte är helt uppenbart felaktigt pris etc.
För mig är det fortfarande inte ställt bortom all tvivel att det var ett feltryck gällande priset då jag sett nakna sågen för 1790kr. Ett bra erbjudande tänkte jag men jag funderade faktiskt lite innan jag tryckte på köpknappen. 2000kr är trots allt 2000kr.
Att någon eller ev några sågar levererats gör det hela bara virrigare och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 678 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 10 678 inlägg
Läs denna tråden. https://www.byggahus.se/forum/threa...staellde-och-fick-hem-verktyget-nu-da.293223/F fabian2000 skrev:Vi som i tron att vi ingått avtal genom att få en orderbekräftelse men sen nekas leverans, är vi snikna och småaktiga som blir arga eller är det företaget som här gör fel? Även frågan, hur blir det ev nästa gång man köper?
Jag som konsument vill gärna veta att om jag förbinder mig vid ett köp så gäller det, både från min sida och från företagets så länge det inte är helt uppenbart felaktigt pris etc.
För mig är det fortfarande inte ställt bortom all tvivel att det var ett feltryck gällande priset då jag sett nakna sågen för 1790kr. Ett bra erbjudande tänkte jag men jag funderade faktiskt lite innan jag tryckte på köpknappen. 2000kr är trots allt 2000kr.
Att någon eller ev några sågar levererats gör det hela bara virrigare och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.![]()
Att det mynnar ut i att levererad vara är levererad kan man väl säga men vad som gäller angående betald men ej levererad är svårare. Rätt eller fel, vilket som så går det ju inte att tvinga leverantören att skicka nåt han inte vill skicka utan att dra dom till tinget och det blir lite pyttigt för 2000kr.
I just den tråden kom vi väl fram till att i distansavtalslagen fanns det skrivningar som gjorde det möjligt för webhandlare och andra som ingår sådana distansavtal kan avbryta köpet så länge som varan inte kommit i köparens hand (dvs i praktiken fram till de skickat varan med fraktbolaget).
Alltså, webhandlaren behöver inte stå för sin del av avtalet fram till varan levererats.
Så just i detta fallet är det nog inte så mycket att göra. Toolab har juridiken på sin sida.
Alltså, webhandlaren behöver inte stå för sin del av avtalet fram till varan levererats.
Så just i detta fallet är det nog inte så mycket att göra. Toolab har juridiken på sin sida.
Där tycker jag att det är mer uppenbart att priset är felaktigt samt att köparen beställt mer än en vara vilket skulle kunna öka misstanken om att agera i sk ond tro.F fsn skrev:Läs denna tråden. [länk]
Att det mynnar ut i att levererad vara är levererad kan man väl säga men vad som gäller angående betald men ej levererad är svårare. Rätt eller fel, vilket som så går det ju inte att tvinga leverantören att skicka nåt han inte vill skicka utan att dra dom till tinget och det blir lite pyttigt för 2000kr.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/handla-pa-natet/
"Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan."
Jag tänker absolut Inte ta detta till ARN eller någon annan instans.
Jag är egentligen inte upprörd alls över att Toolab inte vill genomföra affären för jag förstår att det kostar de en hel del. Det som är problemet för mig är att de väljer att skicka sågen till någon/några men häva köpet för andra. Där tappar jag mycket förtroende för Toolab om de inte löser det bättre.
Såvitt jag vet går deras leveranser iväg på eftermiddagen så de har haft hela dagen på sig att stoppa även de leveranser som redan blivit packade.
Såvitt jag vet går deras leveranser iväg på eftermiddagen så de har haft hela dagen på sig att stoppa även de leveranser som redan blivit packade.
Medlem
· Västmanland
· 59 inlägg
Funderar på att komplettera med denna sats, känns rätt så komplett:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ndade-hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-001580/
Några erfarenheter?
Mvh johannes
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ndade-hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-001580/
Några erfarenheter?
Mvh johannes
Tyr väl sig självklart att affären är klar när köparen givit över pengar och säljaren varan. I detta fallet har Ni gett pengar men säljaren inte varan och om de då inser att de gör ett misstag så måste dem kunna häva avtalet. Det är ju inte så att de fysiskt fått pengarna i sin ägo än utan de ligger ju och flyter runt i ingenmansland innan transaktionen är helt klar.
Och det var ju ändå en timmes skillnad. Första ordern hann gå igenom men när de insåg sitt misstag så stängde de resterande orders. Skulle ni sälja ut något som ni prissatt 50 procent fel så skulle jag tycka att ni är ganska dåliga företagare.
Så istället för att ni ska gråta ut vad ni tycker att ni blivit kränkta så kan ni ju köpa sågen till det priset som är marknadspriset eller hålla tyst så blir inte detta en kränkt gråta ut tråd! Vi andra som läser här i tråden gör det för det är många goa medlemmar som delar med sig av bra tips. Snälla låt så förbli.
Och det var ju ändå en timmes skillnad. Första ordern hann gå igenom men när de insåg sitt misstag så stängde de resterande orders. Skulle ni sälja ut något som ni prissatt 50 procent fel så skulle jag tycka att ni är ganska dåliga företagare.
Så istället för att ni ska gråta ut vad ni tycker att ni blivit kränkta så kan ni ju köpa sågen till det priset som är marknadspriset eller hålla tyst så blir inte detta en kränkt gråta ut tråd! Vi andra som läser här i tråden gör det för det är många goa medlemmar som delar med sig av bra tips. Snälla låt så förbli.
Medlem
· Västmanland
· 59 inlägg
Tack för kommentar!T TeeMan skrev:
Jag har också en liknande från bacho men den saknar fasta och blocknycklar, även torx-bits, rätt så drygt att behöva ha det separat. Sen är det "hylsbits", jag föredrar vanliga bits så man kan komplettera enklare.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 678 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 10 678 inlägg
F fabian2000 skrev:Där tycker jag att det är mer uppenbart att priset är felaktigt samt att köparen beställt mer än en vara vilket skulle kunna öka misstanken om att agera i sk ond tro.
[länk]
"Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan."
Jag tänker absolut Inte ta detta till ARN eller någon annan instans.
Vad gäller ond tro så är det vrängt i drygt 70 sidor i den tråden jag länkade till så ta det där istället. Men läs hela tråden innan du skriver nåt för det mesta är redan sagt.... 140 gånger.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Jag har nästan den satsen, men 1/2&1/4" isf 3/8 och 1/4 samt med 92 delar. Känns som bra kvalitet men kanske inte riktigt lika gedigen som den ca 20 år gamla Kamasasats vi har på landet. Det som är lite synd med den moderna som jag ser det är 1) lite svagt utbud på fasta nycklar (de vanligaste men inte alla) och 2) inga övergångar mellan 1/2 och 1/4 - man är "fast" i respektive storlek.Johannes Kullgren skrev:
Men fortfarande: Jag är nöjd och det blir säkert du också!