2 590 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Lönt att reparera en gammal värmepump?
Hej
Jag har möjlighet att köpa en Panasonic CU-E9DKE luft/luftvärmepump för ett par hundringar. Problemet är att den är sönder, och kommer, enligt säljaren att kosta ca.2500 kronor att reparera. Pumpen är tillverkad 2005. Är det lönt att lägga pengar på den, eller har den gjort sitt?
Jag tänkte ha den i garaget för att hålla frostfritt. Om den arbetar på så låg inomhustemperatur som 6-8 grader, kommer den då att ha lika bra COP-värde som om den varit installerad i en normal bostad?
Jag har möjlighet att köpa en Panasonic CU-E9DKE luft/luftvärmepump för ett par hundringar. Problemet är att den är sönder, och kommer, enligt säljaren att kosta ca.2500 kronor att reparera. Pumpen är tillverkad 2005. Är det lönt att lägga pengar på den, eller har den gjort sitt?
Jag tänkte ha den i garaget för att hålla frostfritt. Om den arbetar på så låg inomhustemperatur som 6-8 grader, kommer den då att ha lika bra COP-värde som om den varit installerad i en normal bostad?
Jag tror knappast det är lönt att fixa den och montera i garaget.
Det är inte bra att köra LVP med så låg innetemp. Anledningen är att den behöver avfrosta utedelen när det är kallt och så låg temperatur gör att det blir sämre avisning och verkningsgrad. Bäst fungerar LVP över 18 grader innetemp. Bättre att istället köpa ett par elelement och ha dem ställda på 6-8 grader.
Det är inte bra att köra LVP med så låg innetemp. Anledningen är att den behöver avfrosta utedelen när det är kallt och så låg temperatur gör att det blir sämre avisning och verkningsgrad. Bäst fungerar LVP över 18 grader innetemp. Bättre att istället köpa ett par elelement och ha dem ställda på 6-8 grader.
Tycker heller inte det är lönt att reparera en så gammal värmepump. Kompressorn kostar bara den 8000 kr som reservdel. https://jsenergi.com/panasonic-rese.../kompressor-cu-e-he-ne7-9-12ekeb-dke-gke.html Sedan tillkommer ju installationsarbetet som hamnar på minst 4-5 tusen.
Vad är det som är sönder?
Kanske inte all kostr de pengarna.
Går den modellen att köra på 10C?
Kanske inte all kostr de pengarna.
Går den modellen att köra på 10C?
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Den har 16 grader som lägsta inställlbar temp
Liknande trådar
-
Säljare ersätta/reparera läckande bubbelkopp.
Köpa & Sälja hus -
Reparera min mikrovågsugn problem att hitta liknande diod.
Teknik -
Är det egentligen lönt att tilläggsisolera vinden vid vedeldning?
Isolering -
Lönt att reparera avfuktare?
Tvättstuga -
Gräsklipparen har skurit - lönt att reparera?
Trädgårdsmaskiner