Byggahus.se
harry73
Bra synpunkt, men oavsätt servitutstext kan markägaren inte blockera vägen för stugägarna. Och att ta bort befintlig bom skulle vara egenmäktig förfarande.

• Gilla
NisseHultNetwork
  • Laddar…
Det är avstyckat tomter med utfartservitut ca 4-5 ggr, de första och flesta ca 22 styck har följande text:
Med tomtplatserna skulle följa rätt att nyttja de utfartsvägar som angivits & till grund för förrättningen liggande dispositionsplan. Härom ingicks frivillig förening.
Utfartsvägen enligt upprättad s.k. dispositionsplan följer befintlig utfartsväg med undantag av en sträcka om ca 200m i områdets södra del.
Ändringen av vägsträckningen i detta avsnitt har påbörjats av markägaren.

Senare avstyckningar (tre styck) har text:
Nytt servitut:
Rätt att använda befintlig väg X för utfart.

Vägen var som sagt befintlig och byggdes dels för farfars skogshemman men även för de arrende tomter som först fanns på 40 talet vägen förlängdes sedan på 50-talet. av farfar.
stugärrna påstår att någon av de första stugägarna hjälpte till med att spränga stubbar .
Men den stugägaren finns inte kvar hen sålde sedemara stugan.

Styrelsen hyr ut nycklar till fler som nyttjar vägen utan servitutsrätt, men som använder den ibland istället för att gena och köra runt till andra sidan där de har egen väg, det är ca 15st som betalar till vägföreningen en avgift för att låsa upp bommen och gena.

Ja vi och farfar har nyckel till bommen och betalar för snöröjning och hjälper till att kratta grus och slår sly/gräs i diken.mm.
Största problemet är styrelsen som inte vill lyssna eller ta hänsyn de är besserwissrar som anser att de äger vägen, det gör som de vill och går inte att prata med dessa.
Problemet blir slitage med ökad belastning på vägen och fastigheten och krav att farfar/vi ska bekosta breddning av vägen. Vi vill/kräver givetvis ha del i den vinst de gör på vår väg.

Fullmakt för mig är inget problem.

Redigerat:
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
En skiss av hur det ser ut skulle inte skada. Är det hårdgjord mark typ en stickväg som husvagnarna ställs upp på, eller en äng eller vad? Hur tydligt är det att det är annans mark de hyr ut?

Som redan påtalats innefattar inte rätten att använda en väg rätt att parkera på densamma, än mindre rätt att vidareuthyra den för parkering/uppställning. Och nyttjas marken som campingplats saknas säkerligen ytterligare ett koppel tillstånd.

TS farfar har således en synnerligen stark position.

Oavsett det tycker jag att frågan @harry73 ställer är viktig, hur stort är problemet och vad är det ni egentligen vill göra? Med inställningen att föreningen skapat sig en sedelpress kanske vägen framåt är att avtala med föreningen om att den har rätt att hyra ut viss mark, men att TS farfar ska ha del av intäkterna. Misstänker dock att intäkterna dels är relativt måttliga, dels att de inte samlar ihop sig själva, utan att det faktiskt innebär ganska mycket arbete att få in dem. Samtidigt riskerar man att dra på sig en del skyldigheter om man tillåter uthyrning, som avlopps- och sophantering. Jag skulle nog satsa på att bara få bort den olovliga verksamheten.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
Litar farfar på dig och ni har en relation som är god , står de s.k hyresgästerna permanent där ,
året runt . hur ser det ut runt omkring , sopor , gamla bilar , e.t.c.

En fullmakt som gäller för dig ska vara en Generalfullmakt , med text om att du har all rätt att företräda honom i allt , finns hur den skrivas för att vara vattentät , att söka på nätet inga märkvärdigheter ,
Men måste bevittnas av två utomstående personer i samband undertecknande av er båda ,
kanske några på hemmet kan göra det , då gäller den i alla lägen .
Det talas om lite olika drag i det hela här , när du har en fullmakt och allt som behövs för att verifiera den status för din farfar och dig , ta kontakt med de som står där och förklara vad som är på gång , att dom kan få ett förläggande om att avlägsna sig från platsen inom en alltför lång tid , och informera även föreningen både muntligt och skriftligt
Klart under förutsättning att ni vill bli av med dom

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är det fler som nyttjar vägen är det väl inte orimligt att de tas in i vägföreningen. Då blir det också billigare per delägare att bredda vägen.

Jag skulle släppa idén att en väg är något man tjänar pengar på. Det gäller såväl TS farfars position som vägföreningens. Vill ni driva kommersiella projekt bör det göras i egna företag.

Att komma överens om vilka som får använda vägen som väg, på vilka villkor och hur bra väg som krävs för det blir då en separat fråga. Den borde vara rätt lätt att enas om bland vuxna människor och löses normalt runt om i landet utan större problem.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Största problemet är styrelsen och övernyttjandet av vägen. Husbil och husvagnsägarna är inget problem, troligtvis då jag pratat med några som förstod & insåg att det är markägarens mark och de ville i så fall ha avtal med farfar. Problemet är styrelsen som anser att de äger vägen och styr över den liksom uthyrningen av väg mm. De tycker att jag är besvärlig och paragrafryttare, de vill tjäna pengar själva..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns driftsbidrag man kan få av Trafikverket för enskilda vägar. Är det många som har nytta av vägen men inte är delägare i den kanske det kan vara en väg framåt. Då får man dock inte ha bom på vägen.

Vill ni ändra hur föreningen drivs (antar att ni är med i den) måste styrelsen påverkas eller ersättas. Det svåra där är att få vill förändra saker som funkar hyfsat, särskilt om de själva måste göra jobbet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L
Finns bara ett sätt för dig då eftersom de ev. påstår att det är deras användbara mark
Ta fram alla kartor som finns och se efter råmärken , rör nedslagna i marken , brukar sida i
90 graders hörnen av fastigheten , sätt en pinne i röret och sikta mot nästa , osv. tills du har fått fram var gränsen går , har du långt snöre lägg ut det , men klart du måste ha riktigt på fötterna
när du kommer med påstående , om att det är farfars mark och något avtal om bruk av den delen inte finns

E El_konsult skrev:
Det är avstyckat tomter med utfartservitut ca 4-5 ggr, de första och flesta ca 22 styck har följande text:
Med tomtplatserna skulle följa rätt att nyttja de utfartsvägar som angivits & till grund för förrättningen liggande dispositionsplan. Härom ingicks frivillig förening.
Utfartsvägen enligt upprättad s.k. dispositionsplan följer befintlig utfartsväg med undantag av en sträcka om ca 200m i områdets södra del.
Ändringen av vägsträckningen i detta avsnitt har påbörjats av markägaren.

Senare avstyckningar (tre styck) har text:
Nytt servitut:
Rätt att använda befintlig väg X för utfart.

Vägen var som sagt befintlig och byggdes dels för farfars skogshemman men även för de arrende tomter som först fanns på 40 talet vägen förlängdes sedan på 50-talet. av farfar.
stugärrna påstår att någon av de första stugägarna hjälpte till med att spränga stubbar .
Men den stugägaren finns inte kvar hen sålde sedemara stugan.

Styrelsen hyr ut nycklar till fler som nyttjar vägen utan servitutsrätt, men som använder den ibland istället för att gena och köra runt till andra sidan där de har egen väg, det är ca 15st som betalar till vägföreningen en avgift för att låsa upp bommen och gena.

Ja vi och farfar har nyckel till bommen och betalar för snöröjning och hjälper till att kratta grus och slår sly/gräs i diken.mm.
Största problemet är styrelsen som inte vill lyssna eller ta hänsyn de är besserwissrar som anser att de äger vägen, det gör som de vill och går inte att prata med dessa.
Problemet blir slitage med ökad belastning på vägen och fastigheten och krav att farfar/vi ska bekosta breddning av vägen. Vi vill/kräver givetvis ha del i den vinst de gör på vår väg.

Fullmakt för mig är inget problem.
Då är det ju tydligt att det enbart är farfar själv som bestämmer vem som får lov att köra där utöver trafiken till servitutshavarnas stugor.
Lär också vara han som bestämmer om det ska vara bommat eller ej.
Är det farfars bom eller har stugägarna fått lov att sätta upp en egen bom?

Om stugägarna vill ha den där som inbrottsskydd så kunde man säga att eftersom nyckelhanteringen inte sköts korrekt så får den inte vara kvar. (om farfar inte förlorar något nämnvärt på det, men stugägarna mer)
Eller byta lås och själv styra upp så varje stuga får kvittera ut en nyckel och sen ska det inte finnas fler på vift som föreningen kan lämna bort. (om bommen är farfars)
Kanske skriva ett brev som skickas till alla stugägare, så man kommer runt egenmäktiga ledare, ifall de övriga kan tänkas fatta vettiga majoritetsbeslut ifall de blir informerade?

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

harry73 harry73 skrev:
Det jag reagerar på är trådens rubrik. Den passar bäst i Aftonbladet eller Kvällsposten. Sedan är TS barnbarn till markägaren och det är fullt möjligt att detta pågick med markägarens vetskap och tillstånd. Även vägbommen borde markägaren vara medveten om (kanske inte längre pga demens). Vägbommen kan också vara ett tecken på att markägaren ansåg att föreningen hade stor bestämmelserätt över vägen.

Jag säger igen att ett bra sätt att få lite mer struktur och tydlighet över vägen är att ansöka om en GA med samfällighetsförening hos Lantmäteriet. Då kan farfar (eventuell genom fullmakt eller god man) föra sin tal där och skrivs allting tydligt i förrättningen.

Och eftersom markägaren inte själv använder vägen, men byggde en ny skogsbilväg talar mycket för att han faktiskt ansåg att vägen tillhör stugägarna och inte honom längre.

Så TS en gång till: Vad vill du få ut av det, hur lider markägaren skada och är det värd besväret.
Det borde ligga i stugföreningens intresse av att visa upp ett sådant avtal då handslag är svårt att få att gälla juridiskt.

Statistiskt sett är det nog så att föreningen unyttjar läget att markägaren inte kan/orkar hävda sin rätt. Om TS beskrivning av reaktionen är korrekt förmodar jag det är fallet.

Även stugföreningen borde inse att de skulle ha något avtal som reglerar detta.

Handslag gäller juridiskt. Men är en part dement så är det ju svårt att verifiera vad som är avtalat.

D Daniel 109 skrev:
Handslag gäller juridiskt. Men är en part dement så är det ju svårt att verifiera vad som är avtalat.
Sant. Det var jag som var slarvig i mitt uttryck. Självklart gäller muntligt avtal men har lägre rättsvärde.

Min poäng var att det hade varit lätt att avfärda TS genom att hänvisa till ingångna avtal med markägaren. Speciellt om markägaren är äldre och ägandeförhållanden kan ändras även om avtalet upphör att gälla då.
Därav min misstanke att inga avtal finns utan föreningen utnyttjar en svagare motpart.

Har stor förståelse för att TS är upprörd pga dessa småpåvar och deras agerande.

Men derad situation är rent juridiskt mycket svag.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Inom fastighetsrätten kräv ofta skriftliga avtal, så det är inte alls självklart att ett muntligt avtal gäller. För servitut regleras frågan i 14 kap 5 § jordabalken, vari står att ett servitut måste vara skriftligt. Före nuvarande JB (som är från 1970) fanns dock inte skriftlighetskrav på servitut, så är servituten äldre än så hade de (teoretiskt sett) kunnat vara muntliga.

Nu finns förvisso skriftliga servitut så sannolikheten att någon med framgång skulle hävda ett muntligt tilläggsavtal som skulle behöva vara över 45 år gammalt för att kunna vara giltigt känns begränsad.

• Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Styrelsen har med tiden fått villfarelsen att dom har besittnings- och äganderätt på allt som sker på vägen, bakom bommen och marken som finns där. Får dom klart för sig på nåt sätt att så inte är fallet försvinner också alla tvister och bråket upphör så det är nog där man ska lägga krutet.

Att skriva ut lagtexter och kartor kan vara en metod men i värsta fall får väl kommunen och lantmäteriet läsa för dem innantill vad som gäller?
I och med detta torde det vara slutdiskuterat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag är inte jurist men kan ju få spekulera lite.
Är stugägarföreningen en registrerad förening så borde den ju vara en ekonomisk förening om dom tar betalt för husvagns platsen. Då ska det ju finnas en redovisning.
Föreningen ska också ha en styrelse, finns det ingen förening i juridisk mening är det ju svarta pengar det rör sig om, om jag fattat rätt.
Då förstår jag varför dom inte vill ha med dig att göra.

• Gilla
Kefa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.