4 607 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
Många hemmafixare slarvar med säkerheten
Jag avskyr verkligen skyddsglasögon och det skall väldigt mycket till innan jag använder dom. Däremot hörselskydd är okej, dom sitter inte i vägen på samma sätt.
På vissa ställen där jag varit och jobbat har de tvingat oss använda skyddsglasögon. När man blir lite svettig blir dom immiga och sedan ser man ingenting. Perfekt för säkerheten
På vissa ställen där jag varit och jobbat har de tvingat oss använda skyddsglasögon. När man blir lite svettig blir dom immiga och sedan ser man ingenting. Perfekt för säkerheten
Det finns sprayer för sådant, annars funkar det att spotta i glasögonen och gnugga runt. http://tyrsverige.se/sv/simutrustning/övrigt/anti-fog-spray/Kalle B skrev:Jag avskyr verkligen skyddsglasögon och det skall väldigt mycket till innan jag använder dom. Däremot hörselskydd är okej, dom sitter inte i vägen på samma sätt.
På vissa ställen där jag varit och jobbat har de tvingat oss använda skyddsglasögon. När man blir lite svettig blir dom immiga och sedan ser man ingenting. Perfekt för säkerheten![]()
Tycker det här med skyddsutrustning har gått över styr lite. Folk går till akuten för minsta lilla idag också.
Sist jag skadade mig var i somras. Använt yx sen jag var 11 men lyckades ändå efter 12 års erfarenhet att sätta yxen i näven när jag skulle greja. Det var bara att gå in o lappa ihop näven. Visst, man fick ett fult ärr men man slapp köra till sjukhuset
Sist jag skadade mig var i somras. Använt yx sen jag var 11 men lyckades ändå efter 12 års erfarenhet att sätta yxen i näven när jag skulle greja. Det var bara att gå in o lappa ihop näven. Visst, man fick ett fult ärr men man slapp köra till sjukhuset
Vilken karakarl som tar saken i egna händer och slags ihop såret själv. Lånar frugans sykit och kastar ihop en blåknut på skinnet. Ingen idé att slösa skattepengar på småsår som kräver under 20-30 stygn.D danjac skrev:Tycker det här med skyddsutrustning har gått över styr lite. Folk går till akuten för minsta lilla idag också.
Karl? Min farmor gjorde likadant i ungdomen. Dessutom så är sjukvården åt helvete idag så man är nog säkrare om man lappar ihop sig själv. Dessutom använder man inte sytråd. Och är bara 23 så fru eller fruntimmer har jag icke. Poängen är att folk har blivit gnälliga för minsta lilla. Varför åka till akuten med ett litet jack som man kan lappa ihop själv och belasta vården som är redan underbemannad? Finns de med värre skador som behöver hjälpen mer.E epw skrev:
Jag tror att vi har olika syn på hur sjukvården funkar idag. Jag själv skar mig på ovansidan handen i somras, ganska djupt. Åkte på vårdcentralen, var ihopsydd 15 minuter efter ankomst till vc. Läkte på ett par dagar. Kunde jobba redan samma dag. Skulle jag inte sytt skulle det tagit veckor att läka.
Självklart ska man inte åka in för minsta lilla men frågan är varför man inte ska nyttja instanser du betalar för att kunna nyttja. Jag säger nyttja och menar självklar inte att man ska utnyttja dessa resurser. Däremot besitter dom en helt annan kunskap och har redskap som inte finns i ett vanligt hem.
Självklart ska man inte åka in för minsta lilla men frågan är varför man inte ska nyttja instanser du betalar för att kunna nyttja. Jag säger nyttja och menar självklar inte att man ska utnyttja dessa resurser. Däremot besitter dom en helt annan kunskap och har redskap som inte finns i ett vanligt hem.
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Väntetiderna på akuten beror snarare på vilka typer av fall som prioriteras först snarare än generella väntetider. Jag har skjutsat in folk som stoppat in händerna i klyvsågar och sedan fått sitta och vänta på akuten i ett par timmar med en kilometer med papper och efter att en sköterska lugnat ner flödet. Sitt hemma med det och det lär sluta med blodförgiftning och amputering som slutresultat.
På NUS sitter en massa information som på ren svenska säger att hjärtat och hjärnan prioriteras före alla andra typer av fall, oavsett ålder och skada.
Jag kan inte tänka mig att avsaknad av skyddsutrustning i arbetet skulle leda till en infarkt eller stroke. Så vänta lär man få göra, men hjälp får man (oftast) och det är dumt att inte nyttja det när resultatet kan bli så mycket bättre.
På NUS sitter en massa information som på ren svenska säger att hjärtat och hjärnan prioriteras före alla andra typer av fall, oavsett ålder och skada.
Jag kan inte tänka mig att avsaknad av skyddsutrustning i arbetet skulle leda till en infarkt eller stroke. Så vänta lär man få göra, men hjälp får man (oftast) och det är dumt att inte nyttja det när resultatet kan bli så mycket bättre.
Speciel tråd för att sy sår finns o köpa lite överallt. Nål har väl de flesta likaså sprit för att kunna rengöra. Kunskapen däremot kan ta några misslyckande försök innan det sitter. Jag kunde fortsätta med veden samma dag. Visst tog några veckor innan det såg bra ut . Men sparade iallafall 5 mils körning. Men sen är faktiskt eltejp förbannat underskattat. Går att tejpa ihop rätt fula sår med det också.E epw skrev:Jag tror att vi har olika syn på hur sjukvården funkar idag. Jag själv skar mig på ovansidan handen i somras, ganska djupt. Åkte på vårdcentralen, var ihopsydd 15 minuter efter ankomst till vc. Läkte på ett par dagar. Kunde jobba redan samma dag. Skulle jag inte sytt skulle det tagit veckor att läka.
Varför i hela friden skulle man få blodförgiftning för att man sitter hemma?S Squall Leonhart skrev:Väntetiderna på akuten beror snarare på vilka typer av fall som prioriteras först snarare än generella väntetider. Jag har skjutsat in folk som stoppat in händerna i klyvsågar och sedan fått sitta och vänta på akuten i ett par timmar med en kilometer med papper och efter att en sköterska lugnat ner flödet. Sitt hemma med det och det lär sluta med blodförgiftning och amputering som slutresultat.
Jag kan inte tänka mig att avsaknad av skyddsutrustning i arbetet skulle leda till en infarkt eller stroke. Så vänta lär man få göra, men hjälp får man (oftast) och det är dumt att inte nyttja det när resultatet kan bli så mycket bättre.![]()
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Har du dragit på dig en större skada så ska det mycket till för att hålla det såret rent hemma. Jag säger inte att ingen klarar av det, bara att när folk lägger behandlingsribban på "dasspapper och eltejp" så tror jag inte att man fixar ett öppet sår som behöver sys. (Och ja, blodförgiftning är överdrivet) 
En av grannarna sitter inne och kan inte gå mer än några meter.
För att han som yngre inte for till sjukhus med ett djupt yxhugg i ena foten och inte heller några år senare med ett avslitet ledband i andra knäet. Båda skadorna växte ihop fel. Han haltade omkring i många år på två dåliga ben men till slut gick det inte längre och nu är det för sent att operera. Där sitter han år ut och år in. En plåga för sig själv och ett förtret för kärringen och en belastning för den offentliga vården.
Själv hade jag kronisk värk och var allmänt halvskraltig i 15 år efter att ha skadat ryggen på ett bygge och skött skadan fel. Nu håller det småningom på att ordna sig efter en massiv insats både från vården och från mig själv.
Sköt om era skador för helvete!
För att han som yngre inte for till sjukhus med ett djupt yxhugg i ena foten och inte heller några år senare med ett avslitet ledband i andra knäet. Båda skadorna växte ihop fel. Han haltade omkring i många år på två dåliga ben men till slut gick det inte längre och nu är det för sent att operera. Där sitter han år ut och år in. En plåga för sig själv och ett förtret för kärringen och en belastning för den offentliga vården.
Själv hade jag kronisk värk och var allmänt halvskraltig i 15 år efter att ha skadat ryggen på ett bygge och skött skadan fel. Nu håller det småningom på att ordna sig efter en massiv insats både från vården och från mig själv.
Sköt om era skador för helvete!
Vanlig sprit fungerar utmärkt till att rengöra med.
Farsgubben har tillomed sytt ihop sig med björntråd. Dock så var han och fiskade 6h från närmsta land. Och squall leonhart: mina kunskaper om sjukvård är något högre än de flesta Svensson. Var scout i 12 år där man har vunnit DM flertal gånger. Och sjukvård är en av kategorier inom tävlingen. Dessutom tränat sjukvård med militären. Och du ska bara veta hur mycket det finns i naturen som fungerar lika bra som det de använder på VC
Och jag lyckades tejpa ihop såret efter satt yxen i näven. Visst fick man ett fult ärr men man slapp köra 4 mil iallafall.
Och ja jag tycker det här med blodförgiftning har gått överstyr. Så fort någon river sig på en rostig spik idag så kommer blodförgiftning upp.
Och värre blir det när man pratar om bly.
Men vi som håller på med skytte och gjuter egna blykulor, vi klarar oss från det. Aldrig hört talas om någon skytt som har fått blodförgiftning vid hantering av bly heller. Så ja, blodförgiftning är farligt men sällan man får det så länge man sköter hygien.
Min åsikt är att människor har blivit gnälliga idag. Ni kan ju ställa en fråga till er själva hur människor gjorde förr när det inte fanns sjukhus
Farsgubben har tillomed sytt ihop sig med björntråd. Dock så var han och fiskade 6h från närmsta land. Och squall leonhart: mina kunskaper om sjukvård är något högre än de flesta Svensson. Var scout i 12 år där man har vunnit DM flertal gånger. Och sjukvård är en av kategorier inom tävlingen. Dessutom tränat sjukvård med militären. Och du ska bara veta hur mycket det finns i naturen som fungerar lika bra som det de använder på VC
Och jag lyckades tejpa ihop såret efter satt yxen i näven. Visst fick man ett fult ärr men man slapp köra 4 mil iallafall.
Och ja jag tycker det här med blodförgiftning har gått överstyr. Så fort någon river sig på en rostig spik idag så kommer blodförgiftning upp.
Och värre blir det när man pratar om bly.
Men vi som håller på med skytte och gjuter egna blykulor, vi klarar oss från det. Aldrig hört talas om någon skytt som har fått blodförgiftning vid hantering av bly heller. Så ja, blodförgiftning är farligt men sällan man får det så länge man sköter hygien.
Min åsikt är att människor har blivit gnälliga idag. Ni kan ju ställa en fråga till er själva hur människor gjorde förr när det inte fanns sjukhus
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Att du är utbildad säger inte så mycket då medelsvenssons oftast inte är det. Säkerligen har någon gått t.ex "hjälp på väg" eller andra nöd-utbildningar som krävs för vissa yrken, men sällan sjukvårdsutbildning. Så att du kan tejpa ihop sår och tvätta med en 75:a påverkar inte statistiken särskilt mycket som artikeln handlar om. 
(Sen om man vill ha fula ärr eller andra men, istället för att lösa det snyggt är väl en fråga var och en får avgöra själv om det är värt det. Men att säga att folk är gnälliga för att de inte löser det själva är lite väl hårt.)
(Sen om man vill ha fula ärr eller andra men, istället för att lösa det snyggt är väl en fråga var och en får avgöra själv om det är värt det. Men att säga att folk är gnälliga för att de inte löser det själva är lite väl hårt.)