Byggahus.se
nikasp
Jag vann ett Glue Smart Lock men låsvredet går ganska trögt på vårt Assa 2000 så jag tänkte fixa innan jag monterar. Nyckeln löper lätt och låser lätt från både in- och utsida. Kommer jag åt att smörja någonstans med Assas låsolja om jag demonterar från insidan eller ska jag klura på ny låskista?

Vill inte stå med öppen dörr just nu pga sjuka barn så väntar med att undersöka själv.

IMG_5036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är varför det går trögt och om det alltid gått trögt.
Vanliga orsaker är att vredskylten spänner eller att vredpinnen är för lång eller att hålet för vredpinnen är felaktigt borrat.
Sedan kan det vara fel på låskistan men det är inte jättevanligt med bekymmer med 2000 låshus däremot 2002 (evo) har dragits med många problem.
Går det lätt att låsa/låsa upp med dörren på vid gavel?
Återfjädrar vredet av sig själv?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp skrev:
...
Vill inte stå med öppen dörr just nu pga sjuka barn så väntar med att undersöka själv.
Men att du gläntar på dörren och prova med nyckeln står väl barnen ut med?

Annars, som redan nämnts, lite låsolja på låskolvarna och i "nyckelhålet" kan göra susen!

nikasp
Vi har bara bott här 1,5 år men det har nog gått trögt sedan början. Funkar sämre i minusgrader, då blir även nyckellåsning seg så hon innan kanske har sprayat med dåliga produkter.

Det är ingen skillnad att öppna och låsa med öppen dörr. Precis samma tröga känsla både vid låsning och upplåsning. Den fjädrar tillbaka relativt lite, går väldigt trögt i vändläget.

nikasp
:) Det gör hon men vi har fått tvätta och torka idag, kräksjuka. Jag har rengjort det dom går utifrån och sprayat låsspray i cylindrar, tryckfall och regel men alla delar löper bra förutom vred. Ska lossa på insidan och se om jag har så tur att något abc123 skrev är boven.

KnockOnWood skrev:
Men att du gläntar på dörren och prova med nyckeln står väl barnen ut med?

Annars, som redan nämnts, lite låsolja på låskolvarna och i "nyckelhålet" kan göra susen!

Redigerat:
nikasp
Efter "100 år" fick jag tummen ur och beställde låskista, nya trycken, cylinderhylsor och dekorringar för det facila priset 2200. Nu löper låset perfekt och funkar kanon med mitt appstyrda vred. Det gamla fyllde 20 år så det var nog dags för pension.

nizzehult
nikasp nikasp skrev:
Efter "100 år" fick jag tummen ur och beställde låskista, nya trycken, cylinderhylsor och dekorringar för det facila priset 2200. Nu löper låset perfekt och funkar kanon med mitt appstyrda vred. Det gamla fyllde 20 år så det var nog dags för pension.
Måste fråga dig hur du gjorde med ditt Glue Smart Lock? Jag har precis bytt dörr till ett med ASSA 2002 kista och jag köpte cylindrar, hylsor, trycken och plåt på Biltema för snett över 600,- sammanlagt.
Nu passar inte mitt Glue (senare modellen) på denna men tillverkaren har lovat att det kommer en ny typ av plåt som ska kunna användas i ASSA2000/2002 och liknande typer som har ett mittvred. Dock så har man skjutit fram leveransen hela tiden men det är på gång nu...
Men när jag tar det lösa låset och mäter så inser jag att det knappast ens ryms mellan cylinderringen och trycket och det har knappast med mina BIltemaprylar att göra, skulle sett exakt likadant ut om jag valt ASSA:s lösning.
Hur löste du detta?

Redigerat:
nikasp
Jag fick med ett trycke för insidan och även cylinderhylsa och cylinderdekor. Dock så passade inte cylinderhylsan i hålet i dörren så det slutade med att jag köpte på mig ASSA original cylinderhylsor och dekorringar för både in- och utsida (obs, jag fick ha en 13 mm på utsidan och en 8 mm på insidan). Köpte även trycken i samma still och har Glues på insidan och ASSA på utsidan, det ryms inte på insidan.
(dekoren är inte monterad på den bilden)

• gluelock.png
    Skapa konto
Redigerat:
nizzehult
OK. Du fick alltså även med ett nytt trycke från Glue? Lite märkligt.
Konstigt, jag handlade cylindern och alla tillbehör från Biltema för någon vecka sen, nu hittar jag det inte på deras hemsida.
Ska fixa bilder.

Så här ser trycket ut som jag köpte:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Dorr/Ytterdorrhandtag-2000024030/
Som du ser är det lite uppsvängt och inkräktar därför på den del där Glue-låset ska sitta
Detta är skylten med vred:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Vredskylt-2000024028/
Då den bara kostade 75,- så köpte jag den så länge även om jag förstod att den inte går att använda senare när jag får rätt prylar från Glue.
Men du menar alltså att du redan har fått rätt plåt från Glue? Till mig har dom meddelat att den "snart börjar levereras..".

nikasp
I mitt kit fanns den där låsskylten som är speciellt för ASSA 2000 (och kanske 2002), ett trycke och cylinder + dekor. Jag vann mitt lås i början av året men fick vänta ganska länge innan jag fick låsskylten i maj men det kanske var nån mindre batch.

nikasp
Jag har nog fått special treatment då jag var en av två vinnare i en tväling här på Byggahus.se. Jag fick först ett lås som inte var avsett för ASSA 2000 och sedan ett kit med trycke, cylinder och den speciella vreskylten. Fick allt efter ganska lång väntan i slutet av maj om jag minns rätt.
Mycket nöjd nu när allt fungerar. Mitt gamla låshus gick för segt, det funkade men Glue-låset fick jobba lite för hårt kändes det som. Nu funkar det som avsett!

nizzehult nizzehult skrev:
Intressant. Om man går på deras hemsida så berättar dom att man nu kan lägga in en beställning på detta kit, "kommer snart". Och du har alltså fått det - redan i maj??
[länk]

nizzehult
Här är bilden på min installation före Glue är på plats.
Detta är köpt på Biltema nyligen och hette då 88-253 men verkar nu ha utgått? Plåten finns kvar och heter 88-254.
Ringen runt cylinder är gängad och kan alltså fås till önskvärd position. Nyckeln som sitter i nu är enbart tänkt att sitta på framsidan och går att plocka bort. Passar inte utifrån - men tvärtom går bra.

• IMG_20171002_172623.jpg
    Skapa konto
nizzehult
Sitta på insidan ska det givetvis stå.
Två av nycklarna (av 5) är alltså tänkta att sitta på insidan och har som synes också ett speciellt plastgrepp. Man kan plocka bort dem och då går det bra att även låsa med lilla vredet. Den lilla klump som sitter där har enbart i uppgift att "snäppa fast" nyckeln.

Men det mst intressanta här var priset.
Två cylindrar, 5 nycklar och två gängade täckringar kostade 379,-
Plåtbrickan med vredet kostade 79,-
Tryckena kostade 169,-.
Allt förkromat med fin finish.
Summa: 627,-

Märkligt bara att kitet med cylindrarna verkar ha utgått från Biltemas sortiment.
ASSA skulle ha över 2000,- för samma sak....

nizzehult
Nu har jag fått mitt nya kit från Glue. Helt gratis. Det medföljde trycke, ny platta och prylar för att täcka den runda cylindern som ASSA levererar. Det visade sig dock gå bra att använda Biltemas cylinder så den delen har jag inte bytt.
Ska returnera det gamla Glue-kitet. Förbetald låda medföljde.
Känns som att denna är lite snabbare än den förra.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.