14 117 läst · 35 svar
14k läst
35 svar
Problem med Västanfors bygg - Struntar i att göra klart
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Bes. mannen arbetar (förhoppningsvis) på uppdrag från TS. Bes mannen har givit ett uppenbart felaktigt råd om belopp som bör innehållas. Och TS har lidit skada av att felaktigt få ett råd om att bara hålla inne 25 000. Nu antar jag att de saker som sägs kosta 200' att åtgärda är upptagna som riktiga bes. anmärkningar i protokollet. Skulle det vara så att de saker som bes. mannen har tagit upp som anmärkningar kan tänkas gå att fixa för bara 25 000, då har han inte gjort något fel.
Jag är inte säker på om det i uppdragsbeskrivningen mellan beställare av bes. tjänsten och bes. företag framgår att råd om belopp ingår i tjänsten. Om det inte ingår i tjänsten så är det inte säkert att bes. mannen kan hållas ansvarig för det felaktiga rådet.
Men det låter som läge att försöka ställa bes. mannen till svars.
Jag är inte säker på om det i uppdragsbeskrivningen mellan beställare av bes. tjänsten och bes. företag framgår att råd om belopp ingår i tjänsten. Om det inte ingår i tjänsten så är det inte säkert att bes. mannen kan hållas ansvarig för det felaktiga rådet.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Inte dömer väl en besitkningman ut vite?
Jag förstår att något har gått väldigt snett här, men förstår inte riktigt alla delar.
När slutbesiktningen skedde och besiktningsmannen rekommenderade er att hålla inne 25', hur mycket återstod då för er att betala? Dvs var det 200' eller mer kvar att betala i det läget?
Det är viktigt att få vissa saker ordnade snabbt. Sen kan man väl passa på att vända sig till ARN eller tingsrätten redan nu. Förstår inte varför du inte vill göra det om det är ett enkelt fall och du ändå inte får någon respons? Som du säger så kommer ni vinna lätt och det kommer kosta mycket för byggaren. Kanske kan en anmälan sätta lite press på dem?
Jag förstår att något har gått väldigt snett här, men förstår inte riktigt alla delar.
När slutbesiktningen skedde och besiktningsmannen rekommenderade er att hålla inne 25', hur mycket återstod då för er att betala? Dvs var det 200' eller mer kvar att betala i det läget?
Det är viktigt att få vissa saker ordnade snabbt. Sen kan man väl passa på att vända sig till ARN eller tingsrätten redan nu. Förstår inte varför du inte vill göra det om det är ett enkelt fall och du ändå inte får någon respons? Som du säger så kommer ni vinna lätt och det kommer kosta mycket för byggaren. Kanske kan en anmälan sätta lite press på dem?
Vi pratar dock målning inomhus. Spackling och målning. Ser ut som att klåpare gått loss med pensel här inne.H hus520 skrev:
Jag hade hoppats på en fredlig lösning. En tvist i rätten kan ta ett tag att hantera oxå. Men nu när responsen är noll så är det enda alternativet som återstår.Fairlane skrev:
Inte dömer väl en besitkningman ut vite?
Ja vi har försökt få hit byggaren men han vill inte ta våra samtal sms eller mail.P psau skrev:
Då förstår jag. Det ska nämnas att besiktningsmannen var med på svarta listan fram tills i år. Har även flera tvister i rätten. Påpekat detta för Nordin försäkring eftersom de utsåg honom. Dessvärre kunde vi själv inte våra rättigheter att vi själva kan utse besiktningsman. Man litar på branschen vilket man nu i efterhand lärt sig att inte göra.H hempularen skrev:Bes. mannen arbetar (förhoppningsvis) på uppdrag från TS. Bes mannen har givit ett uppenbart felaktigt råd om belopp som bör innehållas. Och TS har lidit skada av att felaktigt få ett råd om att bara hålla inne 25 000. Nu antar jag att de saker som sägs kosta 200' att åtgärda är upptagna som riktiga bes. anmärkningar i protokollet. Skulle det vara så att de saker som bes. mannen har tagit upp som anmärkningar kan tänkas gå att fixa för bara 25 000, då har han inte gjort något fel.
Här e ett par snabba. Ser värre ut på nedervåningen. Det är ingen finish. Bara målat en gång på gipsväggar så man ser igenom till gipsskiva. Färg som flyter ihop. Färg som tappats på klinker. Repa i marmor på bänkskiva. Det är allmänt illa som vårt material behandlats. Respektlöst mot folks investeringar.H hus520 skrev:
Hur lång tid har det gått sedan SB? Ni kan även kräva att om inte besiktningsanmärkningarna har åtgärdas efter 2 månader från SB så har ni full rätt att ta in en annan firma som åtgärdar det och sedan fakturerar entreprenören som får stå för det.
Självklart så funkar det även om entreprenören gör sig frånvarande
Gått 13 månader. Känner till att jag kan anlita nån annan. Men jag måste först betala den byggaren och därefter dra iväg ett krav till Västanfors. Det kan ta tid att få rätt i domstol.Peter_Henry skrev:
Hur lång tid har det gått sedan SB? Ni kan även kräva att om inte besiktningsanmärkningarna har åtgärdas efter 2 månader från SB så har ni full rätt att ta in en annan firma som åtgärdar det och sedan fakturerar entreprenören som får stå för det.
Det går lite stick i stäv vad de skälva hävdar på deras facebooksida. "Vi har nu börjat att slutbesikta husen i Trosa. Bra jobbat gubbar. En finish som få kan leverera."
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=630883307300638&id=103451820043792
http://vastanforsbygg.se/
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=630883307300638&id=103451820043792
http://vastanforsbygg.se/
Precis. Vi har hållit låg profil med detta för att få honom att ta sitt ansvar. Nu när det inte funkar så kollar vi andras erfarenhet och vill även varna för att göra affärer med honom.S Steffo1980 skrev:
Varför ens ödsla ännu mer tid med att försöka medla? Dra honom till ARN direkt