Byggahus.se
Hej

Jag har monterat ett antal PVC-fönster - vanliga fönster, altan- samt par-dörrar på stugan. Jag bestallde enbart montering och fog(skum)ning, och bygger resten sjalv.
Utsidans bekladnad ar nu klar och jag skall passa fönstren mot vaggen på insidan med passbitar och sedan satta lister.

Dar kommer vi till min fråga: På tidigare fönster jag monterat (som varit med träram har jag byggt en ram som jag sedan skruvat direkt in i ramen i ett försankt hål. Nu ar det ju inget tra, utan plast och stål. Kan jag gora likadant eller kommer jag att skada konstruktionen i fonstret? Har funderat på att limma. Vad gor proffsen?

På utsidan satte vi plåtbitar som veks in och fastes med en popnit och silkon. Blev bra men inte snyggt nog att ha inne.

MVH
N

L
Gör en ram av trä, eller skivor som passas in mot karmen och målarfog mot den , behövs bara en liten stäng , målarfog limmar även mot sidorna , sitter bra

Jag brukar lägga lite sättlim på kanterna mot fönstret

Det finns en U-list att köpa - benämns "salspårslist" hos min handlare. Den skruvas fast på PVC-fönstrets insida jäms kanten med små skruvar (ca 3x30 cc 250). Sedan monterar man en vanlig salning av MDF eller furu i denna.

L
Då gör det inget att det inte mallar med vinklarna mot fönster och yttre väggkant , den tar upp en del av diffen , mycket bra om man vill göra det lätt för sig

@ vojma: Du har ingen länk till salspårslisten du nämnde?
Inte ens Go..le hittar något som heter så?

Tack for alla svar. Min snickare hade en lösning dar man skruvade in stödskruvar i ramen mot fönstret,på cc 30, som lodades in. Mot denna vill de sedan satta en gipsskiva/remsa som skruvas fast.- och sen spacklar man ihop detta med vagg gipsen Detta skulle ge en "foder fri" losning.

Vad tror forumet om denna losning?

Känns som ett det kommer spricka direkt huset rör sig lite

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.