3 003 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Skumgummi för möbeldynor?
Jag har byggt lite möbler med vadderad yta (massagebänk, sittbänk osv), och har då använt Julas 20 mm tjocka liggunderlag, vilket jag kontaktlimmat på skivan, och sedan klätt med fejkläder. Precis lagom hårt, inte så hårt att det blir obekvämt, inte så mjukt att man sjunker ner i det (viktigt för massagebänken). Det är dessutom lättarbetat och ger ett bra resultat.
Nu funderar jag på att göra lite nya altanmöbler under vintern, och vill ha dem vadderade.
Problemet är att liggunderlagen är dels är ganska dyr (150 kr för 2000x600x20), dels att formatet ibland är lite opraktiskt och man måste skarva.
Finns det något liknande material att köpa som metervara, helst i bredare bredder?
Alternativt, finns det andra material som är bra alternativ?
Nu funderar jag på att göra lite nya altanmöbler under vintern, och vill ha dem vadderade.
Problemet är att liggunderlagen är dels är ganska dyr (150 kr för 2000x600x20), dels att formatet ibland är lite opraktiskt och man måste skarva.
Finns det något liknande material att köpa som metervara, helst i bredare bredder?
Alternativt, finns det andra material som är bra alternativ?
Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
"Kallskummad polyeter" är det magiska ordet. Används till båtdynor och liknande tunnare, men spänstiga dynor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Jag fick lite tips från båtdyneskräddarna här i Göteborg. Kan vara värt att känna till för utomhus och ombord på båten är ju liknande miljöer: de använder utelslutande polyester på sidor och topp och ull i botten. Detta för att det inte skall bli "muggigt". Ullen är fet, drar inte åt sig fukt och ventilerar bra. Som strumpor och underställ.