15 325 läst · 42 svar
15k läst
42 svar
Har VVS-firman kopplat in min naturkyla fel?
Med så klena och långa rör är det rimligt att du inte får mer än det flödet som visas vid max på pumpen. Du ligger högt tumregelmässigt i tryckfall för den rörsträckan och med det flödet så att öka pumpningen ger bara ännu mer skeva förhållanden tex alldeles för hög strömningshastighet.Kungen_283746 skrev:
Och att köra med andra pumpen ger inget i ditt fall om du inte kan strypa där den förmodade backventilen sitter så du får en andel i serie från andra pumpen. Pumpen för sidokretsen är redan fullt utnyttjad för sin slinga i stort sett och delen i övriga rören blir mer försumbar i det fallet.
S smurfen72 skrev:
Borde rören ha varit grövre, oavsett anslutningarna på fläktkonvektorn? I produktbladet står det:GK100 skrev:
Röranslutningar, Kondensvatten YD: 19 mm
Vattenanslutningar, Standard värmeväxlare: 1/2 tum
Halvtum, det är ju knappt 13 mm... Jag har mellanmodellen 04, men även största modellen 06 har samma anslutningar, trots att den vill ha 50 % högre flöde för att fungera optimalt. 04:an vill ha 570 l/h, största modellen 910 l/h.
Om det bara är flödet på vattensidan du ser till så kunde rören vara grövre, att anslutningarna är 1/2" betyder ju inte mer än att kortare rör för koppling till den ska vara i det häradet. Resten får ju dimensioneras efter helheten för systemet.
Nu ligger du tydligen i närheten av flödet som är angett så kanske du istället ska se till temperaturer på vattensidan och i relation till samma på luften om du upplever dålig kyleffekt. Det som stod i bladet var vid rejält hög rumstemp så att gå på angiven effekt där blir lätt missvisande, Kanske du bör ordna en bättre kyldel eller fler av samma, att fastna i delen kring vattenflödet är nog inte hela sanningen här.
Nu ligger du tydligen i närheten av flödet som är angett så kanske du istället ska se till temperaturer på vattensidan och i relation till samma på luften om du upplever dålig kyleffekt. Det som stod i bladet var vid rejält hög rumstemp så att gå på angiven effekt där blir lätt missvisande, Kanske du bör ordna en bättre kyldel eller fler av samma, att fastna i delen kring vattenflödet är nog inte hela sanningen här.
Jag tänker som så att den får 400 l/h och vill ha 570, då borde det finnas mer kyla att hämta. Modellen är enligt firman anpassad till djupet på vårt borrhål.S smurfen72 skrev:
Firman själva är inne på att sätta in en större och starkare cirkulationspump.
Normalt brukar man välja konvektor efter hur mycket kyla man vill ha vet inte hur dom räknar ut konvektorn efter borran.Kungen_283746 skrev:
De resonerade som så att 180 m borrhål gav typ 3,5 kW kyleffekt om jag minns rätt. Därmed ingen poäng med att sätta in en fetare konvektor eftersom den inte skulle kunna användas fullt ut.S smurfen72 skrev:
Det låter som ett lite bakvänt resonemang. Så länge brinen är kallare än rummet så går det att kyla med den. Ju mindre temperaturskillnad mellan brinen och rummet desto lägre effekt får man, men det kan man alltid kompensera med en större konvektor.
Ja, det låter rimligt när du säger det... Suck, tänk att man som konsument alltid måste ha en sådan jäkla koll på allt själv, trots att man anlitar vad man tycker ska vara proffs.useless skrev:
Liknande trådar
-
Både huvudsäkring och automatsäkring i centralen går, är det rätt kopplat?
El -
Nivellgolv som inte är inkopplat - vad kan det betyda?
Golv -
Jordat uttag inkopplat utan att vara jordat
El -
Kopplat bort uttag. Men efterföljande uttag får inte ström längre. Vad är det jag missat?
El -
Är detta rätt kopplat tvättmaskin
El