3 248 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Gång på berg i snö.
En taklagd pergolagång hade jag nog velat ha i ditt ställe. Vi har inte riktigt som du men en sådan biluppfart till vårt hus. Vårt problem varje senvinter är inte snön, utan isen som lägger sig. Det blir tokhalt... Vi har en parkering med garage på andra sidan tomten, där kommer vi inte ända fram till huset med bil men har anlagt en grusgång med långa trappsteg (träram med grus i) för att kunna gå mellan garaget och huset och det har funkat prima. En tunnel hade dock varit superskönt (och lite udda :-D )! Har också funderat på eldkastare vissa år..!
Och, IceBugs till hela familjen har vi!! Så fixar vi vintrarna!
Och, IceBugs till hela familjen har vi!! Så fixar vi vintrarna!
Redigerat:
Tack för din respons. Det är första året ( månaden) vi bor här. Din idé är toppen.
Jag tänker med tiden jämna till marken så att det blir som etager/ trappsteg, förutom linbana och trapp. En tunnel vore även det toppen, men det blir svårt att få till allt
Trevlighelg
Jag tänker med tiden jämna till marken så att det blir som etager/ trappsteg, förutom linbana och trapp. En tunnel vore även det toppen, men det blir svårt att få till allt
Trevlighelg
Ett tips från en som har upplevt en liknande situation är att försöka skapa vågräta ytor som förbinds med trätrappor.
Trätrappor är lätta att hålla snö och framför allt isfria vid temperaturväxlingar, går att göra halkfria med speciella beslag och bör följas av handledare.
Om du väljer att göra lutade naturstigar eller stentrappor som kan jag garanterar att du kommer att få mycket svårt att ta dig upp utan klätterutrustning och nedfärden blir blixtsnabb men underhållande för den äventyrslystne.
Trätrappor är lätta att hålla snö och framför allt isfria vid temperaturväxlingar, går att göra halkfria med speciella beslag och bör följas av handledare.
Om du väljer att göra lutade naturstigar eller stentrappor som kan jag garanterar att du kommer att få mycket svårt att ta dig upp utan klätterutrustning och nedfärden blir blixtsnabb men underhållande för den äventyrslystne.
Tipset från OveRa ovan är mycket bra.
Jag är dock nyfiken på var i landet det är. Dvs hur mycket snö/is räknar du med?
Det skulle kunna gå att lägga värmeslinga eller liknande konstruktioner, men jag tvivlar på att det är värt det. Känslan är att det är mer populärt i USA att lägga värme på uppfarter m.m. Här ser jag det bara gjort av kommun/trafikverket.
Viktigt är att se till avrinningen så att smältvatten har möjlighet att ta sig bort från gången för att inte riskera att det fryser på och bildar isgator eller blir lerigt på våren.
Jag är dock nyfiken på var i landet det är. Dvs hur mycket snö/is räknar du med?
Det skulle kunna gå att lägga värmeslinga eller liknande konstruktioner, men jag tvivlar på att det är värt det. Känslan är att det är mer populärt i USA att lägga värme på uppfarter m.m. Här ser jag det bara gjort av kommun/trafikverket.
Viktigt är att se till avrinningen så att smältvatten har möjlighet att ta sig bort från gången för att inte riskera att det fryser på och bildar isgator eller blir lerigt på våren.
Tack. Jag ville göra typ en gång av trä och kombinera med trappor. Men...Jag fick höra att det skulle bildas is på träd och det medför stora risker för att man ska halka. Som du skriver så borde man kunna komplettera detta så att man minskar risken att man halkar.O OveRa skrev:Ett tips från en som har upplevt en liknande situation är att försöka skapa vågräta ytor som förbinds med trätrappor.
Det är i Stockholm län, närmare bestämt Åkersberga.tensiden skrev:
Tipset från OveRa ovan är mycket bra.
Tack. Avrinning är en viktig del. Jag och mina barn pratade senast igår om avrinningen.
Trevlig helg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Kan rekomendera att köpa en motordriven skottkärra då du kommer ha stor glädje av den med en kuperad tomt tex http://www.nimaab.se/se/art/skottkarra-carry-bensindriven.php
Eller hyra en minidumper och köpa hem 2 lass 0-16 alt 0-32 och börja jämna ut uppgången till huset (köp även markduk att lägga under)
Eller hyra en minidumper och köpa hem 2 lass 0-16 alt 0-32 och börja jämna ut uppgången till huset (köp även markduk att lägga under)
Tack. Bra idée med den motoriserad skottkärra. Jag ska börja jämna till marken, men i första läget se till att själva boendet fungerar och även ta sig fram till respektive hus.Arkitekt för att bygga ut ( krav för att få bygglov) där nere. Ska bygga ett attefallshus, fixa linbana och börja jämna till marken nästa år eller året efter. Iår och nästa år är det lite "småsaker" som värmeslinga till vattnet så att det inte fryser, vakumtoa etc.
Liknande trådar
-
Bergvärme kostnad, hur långt är ett snöre?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bryta inkommande ström till bergvärmepump en eller flera gånger om dagen?
Värmepumpar -
Söker utgången tapet Sandbergs Wilma
Köpes, Hyres & Bytes -
Plastgäng under tvättfat sitter som berget
Vatten & Avlopp -
Mycket på en gång.. Misslyckad djupborrad brunn, kan bli bergvärme?
Värmepumpar