22 080 läst · 31 svar
22k läst
31 svar
Hur ventilera när vi öppnar upp till nock?
Jag skulle be en konstruktör räkna på detta!
Det finns ju bra program för detta så det ska inte ta alltför mycket tid om du mäter upp allt själv.
Tex om man kollar på en takstol för oinredd vind kan dimensionerande laster vara snö 2-3 kN/m2, vind 1kN/m2, nyttolast (typ förvaring) 0,5kN/m2. Skillnad mellan lätt och tungt tak är för övrigt bara 0,5kN/m2.
För bjälklag (inrett) ska det vara 2 kN/m2 nyttolast, så om det aldrig ligger nåt speciellt mkt snö på taket borde det funka.
Det finns ju bra program för detta så det ska inte ta alltför mycket tid om du mäter upp allt själv.
Tex om man kollar på en takstol för oinredd vind kan dimensionerande laster vara snö 2-3 kN/m2, vind 1kN/m2, nyttolast (typ förvaring) 0,5kN/m2. Skillnad mellan lätt och tungt tak är för övrigt bara 0,5kN/m2.
För bjälklag (inrett) ska det vara 2 kN/m2 nyttolast, så om det aldrig ligger nåt speciellt mkt snö på taket borde det funka.
Tror till och med du kan dra ner Frame Analysis gratis, iaf prova på. Super enkelt program, även för den oerfarne. Du matar bara in klimatzoner och vilken typ av fackverkare du har, samt egentyngder och nyttig last. Sen beräknar den vilka dimensioner som krävs ( man måste dock förinställa en dimension som den utgår ifrån, sen får man en lista om de visar sig att den valda dimensionen inte håller) Finns säkert någon bra tutorial på tuben ocksåmartin43 skrev:
Jag skulle be en konstruktör räkna på detta!
Det finns ju bra program för detta så det ska inte ta alltför mycket tid om du mäter upp allt själv.
Tex om man kollar på en takstol för oinredd vind kan dimensionerande laster vara snö 2-3 kN/m2, vind 1kN/m2, nyttolast (typ förvaring) 0,5kN/m2. Skillnad mellan lätt och tungt tak är för övrigt bara 0,5kN/m2.
För bjälklag (inrett) ska det vara 2 kN/m2 nyttolast, så om det aldrig ligger nåt speciellt mkt snö på taket borde det funka.![]()
Ni har en väldigt hög påväxt av svartmögel av att läsa av bilderna. Takläggarfirman som la om ert tak skulle ha bytt ut denna skadade/angripna underlagsspont. Att ha luftspalt från takfallstart till nock är en bra lösning, finns olika lösningar för detta. Se till att byt isolering till nu cellulosa över hela taket skulle jag säga. Se till att det finns ordentligt ångbroms hela vägen. Känner spontant att ni börjat i fel ände när ni ska göra om vindsutrymmet nu efter ni lagt tak. Ni kommer få riva större delar av takbeklädnad för att installera velux tak kupa. Ni behöver också konstruktionsritning från byggnadskonstruktör och bygglov för detta. Snickare utför efter ni har k-ritning. Lycka till.
Inför takbytet hade vi besiktningsman på plats, mätte fukt och bedömde råspont m.m.H hasse08 skrev:Ni har en väldigt hög påväxt av svartmögel av att läsa av bilderna. Takläggarfirman som la om ert tak skulle ha bytt ut denna skadade/angripna underlagsspont. Att ha luftspalt från takfallstart till nock är en bra lösning, finns olika lösningar för detta. Se till att byt isolering till nu cellulosa över hela taket skulle jag säga. Se till att det finns ordentligt ångbroms hela vägen. Känner spontant att ni börjat i fel ände när ni ska göra om vindsutrymmet nu efter ni lagt tak. Ni kommer få riva större delar av takbeklädnad för att installera velux tak kupa. Ni behöver också konstruktionsritning från byggnadskonstruktör och bygglov för detta. Snickare utför efter ni har k-ritning. Lycka till.
Även haft anticimex här några år tidigare för bedömning.
Bedömning har blivit att påväxten är ytlig, i de flesta fall död, och att det anses normalt för denna typ av vind.
Då man bytte tak gjorde man också bedömningen att all råspont var torr och frisk och att inget behövde bytas.
Besiktningsman har även slutbedömt taket.
Krävs det verkligen en byggkonstruktör för att sätta in en sådan kupa? Eller ngt ni anser att man "bör" använda sig av?
Den snickare som vi pratat med kände sig trygg med att växla av, bygga ram och stärka upp befintliga takstolar inför att montera Veluxkupan.
Gällande att vi gör det i "fel" ordning!? Det måste väl vara ganska vanligt att man monterar en kupa/takfönster i befintlig tak/papp, och finnas säkra godkända lösningar för detta?
Eller är det en helt galen tanke att sätta in denna kupa nu i efterhand??
Renoverare
· Rimforsa
· 30 inlägg
Isolera inte med PU-skum. Det är gjort i Hela vårt hus vilket har resulterat i fuktskadan på bilden. PU-skum suger fukt men släpper inte ifrån sig. Använd träfiberisolering eller liknande som kan släppa ifrån sig fukt också. Dessutom blir det på tok för tätt. Bara ett varningens finger!
Vi som precis trodde att vi tagit beslutet att isolera vår råspont med PUPatrick Svensson skrev:
När utfördes er isolering? Vad föreställer bilden, är det tak vägg eller golv som skadats. Hur har skadan uppkommit? Vatten utifrån eller annat läckage?
Vi har haft hembesök av en av de stora PU-firmorna.
Han såg inga problem med att isolera vår råspont med deras PU. Vi har helt tät papp på utsidan, men han ansåg att så länge den är tät så är det inga problem. - "Och är den tät nu två år efter att nya yttertaket lades dit, så kommer den sannolikt att vara tät 50 år framåt också".
Även en annan PU-firma har sagt samma sak... Dock rekommenderade de ändå luftspalt eftersom nuvarande pappen är tät.
Killen som var här sa även att 90% av problemen med tak beror på fukt som kommer från inomhusmiljön, och att vattenskador utifrån är ovanligt.
Han sa även att vi kunde sätta luftspalt om vi ville, för att vi skulle uppleva det som mer tryggt. Men han menade att ett vattenläckage utifrån ändå kommer leda till liknande skador, och att luftspalten skulle kunna lufta bort fukten vid fuktgenomslag var en illusion.
Luftspalten ansåg han snarare kunde bli ett problem, redan utan läckage, eftersom den blir som en ny kallvind som inte går att kontrollera, och att kondens riskerar att bilda påväxt på samma sätt som vi har nu.
Jag håller på att bli helt snurrig och matt av dessa beslut och funderingar...
Renoverare
· Rimforsa
· 30 inlägg
Detta är gjort för ca 30 år sen.
Det du ser är vägg och innertak/mellanbjälklag.
Läckan kommer troligtvis utifrån men kan lika gärna va läckage/kondens från avloppsrör som va inbyggda i innertak tidigare.
Anledningen till att man har luftspalt är för att det blir för tätt. Av samma anledning som när man målar med plastfärg. Man stänger inne fukten som inte har något chans att vandra. Mitt tips är att sätta upp en vindduk på takstolarna och spruta med träfiberisolering. Då behövs ingen luftspalt. Bara googla dig fram så finns massa videor på träfiberisoleringens funktion.
Vi har isolerat med det i våra väggar nu och kommer göra så i resten av huset allt eftersom vi renoverar.
Lycka till!
Det du ser är vägg och innertak/mellanbjälklag.
Läckan kommer troligtvis utifrån men kan lika gärna va läckage/kondens från avloppsrör som va inbyggda i innertak tidigare.
Anledningen till att man har luftspalt är för att det blir för tätt. Av samma anledning som när man målar med plastfärg. Man stänger inne fukten som inte har något chans att vandra. Mitt tips är att sätta upp en vindduk på takstolarna och spruta med träfiberisolering. Då behövs ingen luftspalt. Bara googla dig fram så finns massa videor på träfiberisoleringens funktion.
Vi har isolerat med det i våra väggar nu och kommer göra så i resten av huset allt eftersom vi renoverar.
Lycka till!
På PU nordic skriver man:
"Tack vare en sluten cellstruktur påverkas inte polyuretanisolering av vatten eller fukt; den absorberar inte vatten och den transporterar inte vatten."
Jag tolkar det som att sluten cell inte ska suga vatten. Så att kondens inomhus ex inte ska sugas upp och stanna kvar i skummet...
Däremot förstår jag att det kan bli problem om det kommer vatten utifrån och fastnar mellan råspont och PU.
Varifrån kom er fukt?
"Tack vare en sluten cellstruktur påverkas inte polyuretanisolering av vatten eller fukt; den absorberar inte vatten och den transporterar inte vatten."
Jag tolkar det som att sluten cell inte ska suga vatten. Så att kondens inomhus ex inte ska sugas upp och stanna kvar i skummet...
Däremot förstår jag att det kan bli problem om det kommer vatten utifrån och fastnar mellan råspont och PU.
Varifrån kom er fukt?
Men vad jag kan läsa så rekommenderas diffusionsöppen papp även då man ska ha träfiber utan luftspalt!? Går alltså inte att trycka träfibret upp mot råsponten, vilket blir resultatet när vi vill öppna upp till nock.Patrick Svensson skrev:
Detta är gjort för ca 30 år sen.
Det du ser är vägg och innertak/mellanbjälklag.
Läckan kommer troligtvis utifrån men kan lika gärna va läckage/kondens från avloppsrör som va inbyggda i innertak tidigare.
Anledningen till att man har luftspalt är för att det blir för tätt. Av samma anledning som när man målar med plastfärg. Man stänger inne fukten som inte har något chans att vandra. Mitt tips är att sätta upp en vindduk på takstolarna och spruta med träfiberisolering. Då behövs ingen luftspalt. Bara googla dig fram så finns massa videor på träfiberisoleringens funktion.
Vi har isolerat med det i våra väggar nu och kommer göra så i resten av huset allt eftersom vi renoverar.
Lycka till!
Vårt hus har som sagt nylagd tät papp.
Så frågan är vilken som är den bästa lösningen för oss som vill öppna upp till nock med denna papp på taket.
Eller ska man helt enkelt förkasta hela idén, då det är för stora risker att öppna upp till nock med tät papp, då man antingen får en kall okontrollerbar luftspalt eller så får vi en för tät lösning som inte andas!?
Renoverare
· Rimforsa
· 30 inlägg
Så länge du inte tätar från båda håll borde det va lugnt. Vi har satt fuktspärr på väggarna i badrummet som vi renoverar nu och i väggarna har vi träfiberisolering.M Metroid skrev:Men vad jag kan läsa så rekommenderas diffusionsöppen papp även då man ska ha träfiber utan luftspalt!? Går alltså inte att trycka träfibret upp mot råsponten, vilket blir resultatet när vi vill öppna upp till nock.
Vårt hus har som sagt nylagd tät papp.
Så frågan är vilken som är den bästa lösningen för oss som vill öppna upp till nock med denna papp på taket.
Eller ska man helt enkelt förkasta hela idén, då det är för stora risker att öppna upp till nock med tät papp, då man antingen får en kall okontrollerbar luftspalt eller så får vi en för tät lösning som inte andas!?
Sen är ju PU-skum rätt brandfarligt.
Tror det var det som orsakade så stor spridning på branden i London. Om jag inte läst fel.
Även riktigt dåligt ur hälsosynpunkt.
Jag skulle inte tveka på att köra med cellulosa/träfiberisolering. Men då bor ju jag i en sekelskiftesvilla o är lite lätt byggnadsvårdspåverkad
Nu har jag bakat ner det hela till två olika val gällande vår isolering.
1. Luftspalt på ca 20 mm med masonit, mot insida av råspont. Sedan PU-skum 70-90 mm. Sedan regla och gipsa mot takstolarna (som är 125 mm djupa).
Fördelar: Jag slipper bygga på takstolarna vilket sparar tid/pengar och kommer ge större bostadsyta samt förråd i sidovindar. PU sägs vara effektivt även i tunnare skikt.
Nackdelar: PU-skum känns inte särskilt naturligt. Vi får en luftspalt att bygga som kan innebära problem med kondens.
2. Vi bygger på takstolarna med cirka 100mm och installerar "avancerad" ångbroms mot boytan och sprutar in 200mm cellulosa. Ingen luftspalt ska behövas enligt firman.
Fördelar: Cellulosan känns bra då den är naturlig och sägs vara bäst på att förhindra mögel. Ingen luftspalt behöver byggas. Ev ngt billigare än PU.
Nackdelar: Vi kan inte lägga in mer än ca 200mm eftersom det skulle påverka boytan allt för mkt - kommer det att bli för lite??
Vi kommer behöva bygga på takstolarna.
Vad hade ni valt, och varför?
Vilket jobb är lättast/billigast? Bygga luftspalt eller bygga på takstolarna?
1. Luftspalt på ca 20 mm med masonit, mot insida av råspont. Sedan PU-skum 70-90 mm. Sedan regla och gipsa mot takstolarna (som är 125 mm djupa).
Fördelar: Jag slipper bygga på takstolarna vilket sparar tid/pengar och kommer ge större bostadsyta samt förråd i sidovindar. PU sägs vara effektivt även i tunnare skikt.
Nackdelar: PU-skum känns inte särskilt naturligt. Vi får en luftspalt att bygga som kan innebära problem med kondens.
2. Vi bygger på takstolarna med cirka 100mm och installerar "avancerad" ångbroms mot boytan och sprutar in 200mm cellulosa. Ingen luftspalt ska behövas enligt firman.
Fördelar: Cellulosan känns bra då den är naturlig och sägs vara bäst på att förhindra mögel. Ingen luftspalt behöver byggas. Ev ngt billigare än PU.
Nackdelar: Vi kan inte lägga in mer än ca 200mm eftersom det skulle påverka boytan allt för mkt - kommer det att bli för lite??
Vi kommer behöva bygga på takstolarna.
Vad hade ni valt, och varför?
Vilket jobb är lättast/billigast? Bygga luftspalt eller bygga på takstolarna?
Renoverare
· Rimforsa
· 30 inlägg
Jag hade nog kört på en tredje variant.
Så slipper du bygga på takstolarna.
- Träfiberskiva
Kika in filmen så får du lite mer info.
Hoppas ja inte rör till det för dig
Mvh
Så slipper du bygga på takstolarna.
- Träfiberskiva
Hoppas ja inte rör till det för dig
Mvh
Lät ju trevlig, tacksam för all input!Patrick Svensson skrev:
Kan man sätta denna tryckt direkt mot råsponten? Eller ska det vara luftspalt?
Har man ingen plast/ångbroms alls mot boytan? Direkt vilande på träreglar och gips?
Ska det alltså räcka att sätta runt 100-120mm av denna. Vad motsvarar det jämfört med cellulosa eller mineralull?
Vi har idag 150mm mineralullsfilt och 30mm mineralullsmatta...
Renoverare
· Rimforsa
· 30 inlägg
Ingen luftspalt behövs.M Metroid skrev:Lät ju trevlig, tacksam för all input!
Kan man sätta denna tryckt direkt mot råsponten? Eller ska det vara luftspalt?
Har man ingen plast/ångbroms alls mot boytan? Direkt vilande på träreglar och gips?
Ska det alltså räcka att sätta runt 100-120mm av denna. Vad motsvarar det jämfört med cellulosa eller mineralull?
Vi har idag 150mm mineralullsfilt och 30mm mineralullsmatta...
Tror dom har en egen typ av väv att sätta in mot boytan.
Den är ju tre gånger tätare än glasfiberisolering så borde räcka med dina 125. Maila lite med företaget o ställ frågor vet ja.
Ska kolla med dem...Patrick Svensson skrev:
Känns som det kan bli jäkligt tungt också... Gäller ju att taket orkar bära upp allt