Byggahus.se
Återigen. Kontrollera vattenspegel innan du gör andra åtgärder.
Det är omöjligt att suga vatten djupare än ca 8m från pumpen räknat.

Du behöver inte en backventil i borran, det räcker med en på pumpen, förutsatt att du har vatten i borran, och att vattnet inte sjunker under 8m (eller slangens djup) under körning.

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Fick det att funka! Monterade backventil vid pumpen, och luftade och fyllde på vatten flera gånger. Tillslut kom det vatten.

Men otroligt äckligt vatten, väldigt grumligt och luktar grus? Kommer det att bli bättre ju mer jag pumpar ut? Tanken med allt de här är vatten till trädgården och till en vedeldad badtunna. Men det där vill jag inte bada i.

Sen försvann vattnet efter en tag, och kom tillbaka efter några sekunder. Typ kan spola i 5 min, sen vänta 20 sekunder, spola 5 min osv.
Hinner det ta slut i hålet? Och kommer det också att bli bättre?

Dessutom slog inte pumpen av, utan låg hela tiden på ca 3.5 bar då jag inte pumpade vatten. Drar den tjuvluft? Drog endast koppel till backventil för hand.

Tack för all hjälp hittills.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Ingen som vet om flödet brukar bli bättre efter ett tag?

Om pumpens maximala sughöjd är 8m vatten ytan 1 meter under ner i hålet= 7m blir vatten magasinet ca 66liter
volymen=πr2⋅h sen fanns det lite väl lite slangar i hålet -dessa 3st slangar 32mm? så hamnar vi på ca 50 liter
Borrhålet var för värme? så tekniskt sett behöver det inte ge en vatten överhuvudtaget??
eftersom det fungerar i 5 min intervaller så borde det vara ditt max flöde.
vattnet brukar klarnar med tiden då man spolat bort borrkax och gammaltstillastående vatten. men är det Järn/Mangan & svavelväte i det luktar det inte rosor direkt :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.