Byggahus.se
R ribbones skrev:
Jo, om du har 2m regel och endast när den är 2m från vägg är den i 90 grader mot väggen.

Edit:

Du mäter då e.g. från vägg som är rakt mot bärlinan ovan regeln. Och du måste givetvis mäta 90 mot vägg.
I teorin stämmer det men i verkligheten fungerar det inte för att det blir ganska mycket fel innan det är mätbart.

• Gilla
jonne72 och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Utveckla :thinking:

Om de mittersta tändstickan är din lasermätare i 90 grader mot väg.
När den visar avståndet mot den tvärgående tändstickan är exakt 1 tändstickor har också 90 grader i hörnen. Men som jag sa om du bara har ett måttband/snöre är det lättare att mäta diagonalt eftersom det är svårt att mäta i 90 från vägg.

• 20170906_180012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R ribbones skrev:
Se ovan.

Om du har 3 regler som sitter ihop i ändarna i ca 90, endast när mitten regeln har rde andra reglarna längd mot vägg är det 90 grader.

Ta 3 tändstickor och testa om om ni inte hajar. Men om man endast har ett snöre vet man ju inte i vilken vinkel man mäter.
Med snöret kryssmäter du...

larsbj larsbj skrev:
I teorin stämmer det men i verkligheten fungerar det inte för att det blir ganska mycket fel innan det är mätbart.
Beror på hur noga du är så klart.

R ribbones skrev:
När den visar avståndet mot den tvärgående tändstickan är exakt 1 tändstickor har också 90 grader i hörnen. Men som jag sa om du bara har ett måttband/snöre är det lättare att mäta diagonalt eftersom det är svårt att mäta i 90 från vägg.
Även om man skulle kunna mäta vinkelrätt mot väggen, så blir felet stort innan det är mätbart, när kryssmåttet skiljer 20 mm har måttet till väggen bara ändrats någon tusendel. Visas nedan med Pythagoras sats.
Fenomenet beskrivs också av grafen för tangentens ekvation.
Screenshot_20170906-181257.png
Skapa konto

• Gilla
vojma
  • Laddar…
R ribbones skrev:
Den där tekniken är lika exakt som att skjuta en älg genom att "lobba" iväg ett skott från höften. Ganska tveksamt, med andra ord.

Kryssmätning är tekniken som används om man skippar tekniska hjälpmedel. Ibland kan det även duga med en större vinkel enligt 3-4-5 principen.

Förutom det som beskrivits ovan om att det i praktiken är närmast osannolikt att man lyckas få till en rät vinkel mot väggen är det lika omöjligt att hitta en vägg som är så rak att det låter sig göras.

Apropå mätteknik!

• Jorden är rund NASA.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Passet ser ut att vara 30 cm. Om jag inte minns formeln för båghöjd helt fel så blir den mindre än excel kan räkna ut... Hade jorden bara varit en 10-del så stor får man ut att båghöjden skulle varit 1,7*10e-5 mm

Jag är helt övertygad om att det ligger inom passets felmarginal :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.