Och om man jämför med alternativet, typ Torix, där man i var och varannan kopplingnsklämma hittar spretande och lösa kardelar är Wago/Hellerman i en klass för sig. Det gäller inte minst när ovana varit och kopplat. Det tredje alternativet "sockerbitar" med sina sönderskruvade ledare och lösa skruvar är det klart sämsta alternativet.
Och jag tror att "elektrikerskrået" har större kompetens att avgöra vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre. Dom har ju betydligt större underlag att bedöma en produkt än någon som har utfört nått enstaka kanske lite orealistiskt prov.
Normalt utsätts tex en Wago inte för dragkrafter när den väl är stoppad in i en dosa.
Och jag tror att "elektrikerskrået" har större kompetens att avgöra vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre. Dom har ju betydligt större underlag att bedöma en produkt än någon som har utfört nått enstaka kanske lite orealistiskt prov.
Normalt utsätts tex en Wago inte för dragkrafter när den väl är stoppad in i en dosa.
Man kan ju ifrågasätta elektrikerskråets kompetens,när dom tror att kopplingen är bra genom att dra i ledaren.Något orealistiskt prov är det inte, när fem kardeler "ramlar" ur wagon.E elmont skrev:Och om man jämför med alternativet, typ Torix, där man i var och varannan kopplingnsklämma hittar spretande och lösa kardelar är Wago/Hellerman i en klass för sig. Det gäller inte minst när ovana varit och kopplat. Det tredje alternativet "sockerbitar" med sina sönderskruvade ledare och lösa skruvar är det klart sämsta alternativet.
Och jag tror att "elektrikerskrået" har större kompetens att avgöra vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre. Dom har ju betydligt större underlag att bedöma en produkt än någon som har utfört nått enstaka kanske lite orealistiskt prov.
Normalt utsätts tex en Wago inte för dragkrafter när den väl är stoppad in i en dosa.
Måste man jämföra en koppling med ett sämre alternativ.
X xdigger skrev:
40-50 ampere är inget orealistisk värde vid en kortslutning. Finns det då en koppling som "hänger" på någon kardel, kan du ju räkna ut vad som händer.GK100 skrev:
Problemet är att du inte konstaterat värsta felfall, egentligen inget alls med vad du beskriver. Det du gör säger inget om förbindningens elektriska egenskaper. Mät istället lite om du vill presentera något som går att bedöma och diskutera.
Har du undersökt de två brända klämmorna? Med det utfallet är det läge att upplysa den som monterat oavsett vem.
GK100 skrev:
Problemet är att du inte konstaterat värsta felfall, egentligen inget alls med vad du beskriver. Det du gör säger inget om förbindningens elektriska egenskaper. Mät istället lite om du vill presentera något som går att bedöma och diskutera.
Har du undersökt de två brända klämmorna? Med det utfallet är det läge att upplysa den som monterat oavsett vem.
Bra att någon vågar göra ett försök!A acrophobic skrev:Var tvungen att göra ett litet experiment själv. Både med en 221'a och en 222'a. Började med 221'an. Med skalad tråd (FK) och utan att tvinna (vilket man inte ska) så följde någon enstaka kardel med ibland. Med tvinnade kardeler följde flera med varje gång. Ingen större skillnad med 222'an, möjligen t.om. lite "sämre".
Kommer vara näst intill omöjligt att få jämnt tryck över samtliga kardeler, eller att kardeler inte lägger sig "på varandra", med det innebär inte att kontakten kommer vara dålig per automatik. Om några kardeler inte har helt optimal kontakt och det därmed går högre ström genom de andra, så handlar det om så kort bit (innan de "möter" de andra kardelerna i kabeln), att jag har svårt att tro att det skulle orsaka problem sålänge Wagon är korrekt monterad i övrigt. Drar man i hela kabeln så får man dra hårt om den ska lossna..
Vore intressant om någon kunde göra lite experiment med spänningsfall och värmeutveckling vid max godkänd belastning vid lite "olika noggrannhet" vid montering.
Personligen tycker jag 222'an inger mer förtroende, även om den är lite klumpig..
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Är ju inget större problem om man inte ska hänga upp något i fk mer intressant är ju om dom faktiskt ger dåliga förband rent elektriskt gör man upprepade maxbelastningar på anslutningen och jämför med ett skruvförband så lär skruvförbandet vara löst efter några hundra cykler
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Oavsett vilken typ av klämma du använder, så blir den inte bränd, bara för att en, eller ens många kardeler inte kommer in i klämman. Om du har en FK, där ex. bara en kardel leder, resten är avklippta. Då får du en stump tråd där resistansen ökar med en faktor 7. Men den är fortfarande väldigt låg. Så antag att det är 10mm där strömmen bara går i en kardel, då blir effektutvecklingen (vid 10A) ca 0,1w. Det räcker inte för att bränna något. Är det däremot en längre sträcka så börjar det totalt bli varmt.
Utan det som gäller för en koppling är kvaliteten på övergången mellan tråd och koppling. Om flera kardeler inte kommer in i kopplingen, så finns risk att kontaktrycket blir för lågt, eller tom. ren glappkontakt. Vid för lågt tryck, så blir kopplingen inte gastät på någon del, därmed kommer det att bli oxider i kopplingsytan. Oxider eller ren mekanisk glappkontakt är lika illa. Det ger att strömmen börjar gå som en ljusbåge i luften eller över den oxiderade ytan.
Och DÅ blir det varmt. Men att enstaka kardeler går att dra ut spelar inte så stor roll. De kardeler som är viktiga är de som ligger i direkt kontakt med kontaktblecket i kopplingen. De övriga är mest med som en mekanisk utfyllnad, just i själva kopplingen. Några mm utanför kopplingen så har strömtätheten i kardelerna jämnat ut sig.
Utan det som gäller för en koppling är kvaliteten på övergången mellan tråd och koppling. Om flera kardeler inte kommer in i kopplingen, så finns risk att kontaktrycket blir för lågt, eller tom. ren glappkontakt. Vid för lågt tryck, så blir kopplingen inte gastät på någon del, därmed kommer det att bli oxider i kopplingsytan. Oxider eller ren mekanisk glappkontakt är lika illa. Det ger att strömmen börjar gå som en ljusbåge i luften eller över den oxiderade ytan.
Och DÅ blir det varmt. Men att enstaka kardeler går att dra ut spelar inte så stor roll. De kardeler som är viktiga är de som ligger i direkt kontakt med kontaktblecket i kopplingen. De övriga är mest med som en mekanisk utfyllnad, just i själva kopplingen. Några mm utanför kopplingen så har strömtätheten i kardelerna jämnat ut sig.
Aktuell driftström är vanligtvis max 16 a i dessa kretsar med max 2,5 mm2 ledningar.X xdigger skrev:
Men en anläggning måste alltid klara att bli utsatt för en kortslutning i godtycklig punkt. I det fallet kan strömmen lätt bli hundratals ampere och bör bli det. En.anläggning med ks 40-50 a passar bara till att driva en lyktstolpe vid infarten till gården. Då måste den vara av säkrad med en B4 eller B6 automatsäkring för att klara utlösningsvillkor.
Strömmar på 40-50 a uppkommer varje gång man startar större vinkelslip, högtryckstvätt, kapsåg m.m.. Det kallas för startström och är helt naturligt för en elmotor.
Kolla på denna video "FAKE WAGO"
Det börjar ca: 6 minuter in i videon
Det finns plagiat som inte håller tillräcklig kvalité i fjäderstålet och man kan dra ut tråden.
Dessa har inte loggan tryckt i plasten.
Det börjar ca: 6 minuter in i videon
Det finns plagiat som inte håller tillräcklig kvalité i fjäderstålet och man kan dra ut tråden.
Dessa har inte loggan tryckt i plasten.
Redigerat:
Jag skulle säga att testet som du gör är orealistiskt. Att skala av manteln och dra i kopparkardelerna kommer utsätta dem för glidkrafter mellan varandra som inte uppstår normalt. Det är betydligt lättare att dra ut kardelerna en och en än att försöka dra ut alla samtidigt. Den situationen uppstår dock inte i verkligheten.
Om du vill göra ett realistiskt test, lämna manteln kvar, en längre bit, och försök igen. Troligen kommer det bli betydligt svårare att dra ut ledaren.
Dessutom uppkommer den situationen endast när man monterar saker hängande i Wagon. Det gör man vanligen inte, utan som elmont skriver så är klämmorna väsentligen opåverkade av dragkraft när de väl sitter i dosan. Då är det annat som är mycket viktigare, t.ex. att klämman har förmåga att ta upp den lilla rörelsen som blir av värmeexpansion.
En annan aspekt som är viktig, speciellt på detta forum, är att det är nästan omöjligt att få till en dålig förbindelse med en Wago 221/222 (och 773) om man bara är lite noga. Med t.ex. torix är det väldigt lätt att göra fel och få glappkontakt.
Om du vill göra ett realistiskt test, lämna manteln kvar, en längre bit, och försök igen. Troligen kommer det bli betydligt svårare att dra ut ledaren.
Dessutom uppkommer den situationen endast när man monterar saker hängande i Wagon. Det gör man vanligen inte, utan som elmont skriver så är klämmorna väsentligen opåverkade av dragkraft när de väl sitter i dosan. Då är det annat som är mycket viktigare, t.ex. att klämman har förmåga att ta upp den lilla rörelsen som blir av värmeexpansion.
En annan aspekt som är viktig, speciellt på detta forum, är att det är nästan omöjligt att få till en dålig förbindelse med en Wago 221/222 (och 773) om man bara är lite noga. Med t.ex. torix är det väldigt lätt att göra fel och få glappkontakt.
Jag har gjort alla variationer av försök med tanke på glidkrafter . Men när i vissa fall kardeler "ramlar ur Wagon, ja...då kan man fundera. Bruksanvisningen som följer med Wagon, har jag gjort exakt efter. Om nu inte dom duktiga elektrikerna har hemliga recept.tommib skrev:
Jag skulle säga att testet som du gör är orealistiskt. Att skala av manteln och dra i kopparkardelerna kommer utsätta dem för glidkrafter mellan varandra som inte uppstår normalt. Det är betydligt lättare att dra ut kardelerna en och en än att försöka dra ut alla samtidigt. Den situationen uppstår dock inte i verkligheten.
Om du vill göra ett realistiskt test, lämna manteln kvar, en längre bit, och försök igen. Troligen kommer det bli betydligt svårare att dra ut ledaren.
Dessutom uppkommer den situationen endast när man monterar saker hängande i Wagon. Det gör man vanligen inte, utan som elmont skriver så är klämmorna väsentligen opåverkade av dragkraft när de väl sitter i dosan. Då är det annat som är mycket viktigare, t.ex. att klämman har förmåga att ta upp den lilla rörelsen som blir av värmeexpansion.
En annan aspekt som är viktig, speciellt på detta forum, är att det är nästan omöjligt att få till en dålig förbindelse med en Wago 221/222 (och 773) om man bara är lite noga. Med t.ex. torix är det väldigt lätt att göra fel och få glappkontakt.
På bilden ser man tydligt att man endast ska avlägsna 11mm av isoleringen. Man ska alltså inte avlägsna den helt.M Mubbe skrev:
Ett bra försvar, när en kopplingen sitter med en eller två kardeler. Det ska jag återge till en besiktningsman, som anmärker på någon koppling.H hempularen skrev:Oavsett vilken typ av klämma du använder, så blir den inte bränd, bara för att en, eller ens många kardeler inte kommer in i klämman. Om du har en FK, där ex. bara en kardel leder, resten är avklippta. Då får du en stump tråd där resistansen ökar med en faktor 7. Men den är fortfarande väldigt låg. Så antag att det är 10mm där strömmen bara går i en kardel, då blir effektutvecklingen (vid 10A) ca 0,1w. Det räcker inte för att bränna något. Är det däremot en längre sträcka så börjar det totalt bli varmt.
Utan det som gäller för en koppling är kvaliteten på övergången mellan tråd och koppling. Om flera kardeler inte kommer in i kopplingen, så finns risk att kontaktrycket blir för lågt, eller tom. ren glappkontakt. Vid för lågt tryck, så blir kopplingen inte gastät på någon del, därmed kommer det att bli oxider i kopplingsytan. Oxider eller ren mekanisk glappkontakt är lika illa. Det ger att strömmen börjar gå som en ljusbåge i luften eller över den oxiderade ytan.
Och DÅ blir det varmt. Men att enstaka kardeler går att dra ut spelar inte så stor roll. De kardeler som är viktiga är de som ligger i direkt kontakt med kontaktblecket i kopplingen. De övriga är mest med som en mekanisk utfyllnad, just i själva kopplingen. Några mm utanför kopplingen så har strömtätheten i kardelerna jämnat ut sig.
Dina stackars två kardeler kanhända blir brända vid den höga ström som en eventuell kortslutning ger. Sedan får man fundera hur om andra lösa kardelerna klarar den fortsatta strömförsörjningen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt problemet är inte att det bara är två kardeler som leder ström, utan att det bara är två kardeler i en koppling som mekaniskt är gjord för 7 kardeler. Värmeutvecklingen uppstår inte i de klena kardelerna, utan i den dåliga kontaktytan. även om du skulle få en kortslutningsström på 1000A, så blir det ändå bara ca 10W effektutveckling i en 10mm lång enstaka kardel. Det är en effektutveckling som givetvis inte är bra i en så liten punkt, men den kommer inte att börja brinna under de millisekunder det tar för säkringen att bryta kortslutningen.
I den dåliga kopplingen däremot, där kommer dina 1000A att ge dramatiska effekter. En ljusbåge med 1000A är inte att leka med, ens om den bara brinner i 30 - 40 ms.
I den dåliga kopplingen däremot, där kommer dina 1000A att ge dramatiska effekter. En ljusbåge med 1000A är inte att leka med, ens om den bara brinner i 30 - 40 ms.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Sedan får man inte ta det jag skriver som ett försvar för slarvigt utförda kopplingar. Kardeler som tittar ut där de inte skall vara är dåligt av många skäl.
Vad är det med dig Mubbe? Gör vettiga relevanta tester med avseende på elektriska egenskaperna i en korrekt utförd kontaktering i din klämma återkom sen med dina resultat. Det mumbojumbo du skriver om här med test av något som inte förekommer och som bara visar på hur du mekaniskt kan placera tex sju enstaka fria kardeler i en fjäderbelastad spalt är inte värt något öht.M Mubbe skrev:
Vill du fortsätta med dina tester så gör då dragprov med kompletta ledare rätt avslutade i plinten och dra via någon dm lång stump i stället. Eller är du ett exempel på ett iTroll?
Nu får du räkna om.Spänningsfallet i ditt exempel blir ca: 0.9 V. Tar man det gånger 1000A , blir det 900W.H hempularen skrev:Som sagt problemet är inte att det bara är två kardeler som leder ström, utan att det bara är två kardeler i en koppling som mekaniskt är gjord för 7 kardeler. Värmeutvecklingen uppstår inte i de klena kardelerna, utan i den dåliga kontaktytan. även om du skulle få en kortslutningsström på 1000A, så blir det ändå bara ca 10W effektutveckling i en 10mm lång enstaka kardel. Det är en effektutveckling som givetvis inte är bra i en så liten punkt, men den kommer inte att börja brinna under de millisekunder det tar för säkringen att bryta kortslutningen.
I den dåliga kopplingen däremot, där kommer dina 1000A att ge dramatiska effekter. En ljusbåge med 1000A är inte att leka med, ens om den bara brinner i 30 - 40 ms.
Nej jag tror inte att det börjar brinna en Wago vid en normal kortslutning. Men den halva sekund det tar för en säkring att lösa, kan skada Wagon. Vid en normal belastning kan då kopplingen brinna.