Vilket skall man lägga i ett träbjälklag under golvspån om man skall ha radiatorer, PEX
eller Prisolrör? Hur gör man efter installation innan man lägger på golvet, går det att provtrycka själv eller måste man hyra den tjänsten? Skall man ha en- eller tvårörssystem?
För mig känns PEX som det moderna alternativet. Jag gissar dock att det finns rörgubbar som fortfarande gärna lägger kopparrör.
Det går lätt att provtrycka själv. Du behöver en manometer + ett par ventiler. Wirsbo har en anvisning för hur du provtrycker, det är inget konstigt alls. Anvisningen kan laddas ner på nätet.
Står inför samma projekt och det lutar åt rör-i-rör från Wirsbo. Tänkte inte installera fördelare och dyl för övervåningen än utan lägger RiR och terminerar dessa vid varje radiatorställe med wirsbo golvfixtur. Skall ha en central där jag har ett fördelarskåp. I den änden kommer skyddsrör och medierör direkt upp genom spån och parkett. Tänkte vänta med provtryckning tills fördelare och värmekälla installerats. Skulle det va nåt problem så får man väl dra ur medieröret och byta.
Vad jag har förstått så får man cc 40 mellan rören i radiator änden men kan ni säga hur långt från väggen mitten på röret bör sitta. Detta varierar väl beroende på radiatortillverkare men eftersom jag inte valt storlek än så funderar jag på om det finns något bra standard mått. Borde ju va lite flexibelt då man kanske vill byta radiatorer utan att bryta upp golvet och flytta golvfixturen.
Kan någon förklara vad två resp. en rör system är? Jag tänkte dra ett "stjärnnät" dvs framledning och retur i varsitt rör till varje radiator och allt strålar samman i två fördelare en för framledning och en för retur.
Kan någon förklara vad två resp. en rör system är? Jag tänkte dra ett "stjärnnät" dvs framledning och retur i varsitt rör till varje radiator och allt strålar samman i två fördelare en för framledning och en för retur.
Gör du så får du ett väl fungerande 2 rörssystem.
Om du istället istället lägger en slinga mellan radiatorerna får du ett ettrörssystem som iofs är lite billigare att installera men är besvärligare att justera in och är lättare att få ur balans.
Tyvärr verkar inte en av Internet VVS:arna ha alla delar så jag får beställa från Rinkaby, dinvvs och dinvvsbutik. Sigro verkar inte ha Wirsbo men jag har för mig att jag läst på forumet att de tar hem "allt med RSK nr"
Efter lite mailväxling så verkar det som om de inte har allt i Wirsbos sortiment (en del av det jag behöver) Utan föredrar Roth. Har kollat på deras sortiment och jag tror att de har motsvarande produkter till ungefär samma pris. Det enda jag ser som ett problem är Roths täckbrickor (när man kommer upp ur golvet mot radiatorn) som kostar rätt mycket i förhållande till Wirsbos. Är Roth ett bra alternativ? Just nu tror jag att Sigro har allt jag behöver.
Efter lite mailväxling så verkar det som om de inte har allt i Wirsbos sortiment (en del av det jag behöver) Utan föredrar Roth. Har kollat på deras sortiment och jag tror att de har motsvarande produkter till ungefär samma pris. Det enda jag ser som ett problem är Roths täckbrickor (när man kommer upp ur golvet mot radiatorn) som kostar rätt mycket i förhållande till Wirsbos. Är Roth ett bra alternativ? Just nu tror jag att Sigro har allt jag behöver.
Sigro har ingenting av Wirsbos sortiment, men har under flera år kunnat ta hem detta utan problem. Jag har skickat en lista med RSK nr och har fått lika bra pris på detta som på ordinarie sortiment.
Självklart föredrar man Roth då det är en del av deras ordinarie sortiment (enklare att hantera ordern, enklare att beställa osv).
Jag tror inte att det är någon praktiskt skillnad i kvalitet mellan de olika välkända produktleverantörerna på detta område, Wirsbo och Roth är ett par exempel. Någon egen erfarenhet av Roth har jag dock inte.
Liknande problem men skillnad är att jag bygger till mot befintligt system.
Bygger vinkel på 45 m2 till befinligt hus på 117 m2 med två slingor 12 mm enrörsystem som är ganska trögt. Frågan är om jag skall lägga till en enrörslinga och ha samma system i huset eller om jag skall göra tvårörslinga i nybygget. Jag skall även koppla på par element i garaget som jag kan antingen lägga på egen slinga eller koppla ihop med nybyggets slinga. Värmekällan är en bergvärmepump.
Jag kommer även nästa år installera en takkasset kombinerad kyla/värme (skall utnyttja så kallad frikyla) med ytterligare en slinga. Så jag är minst lite konfunderad hur jag lämpligast skall bygga ihop detta för att få bästa utnyttjandet med värmepumpen. Blanda tvårörs och enrörs, hålla mig till enrörs eller riva ut skiten och börja från början igen.
Sedan annan fråga ang rörval. Gamla systemet är då 12 mm prisolrör och det finns fördraget för en tredje slinga så jag lätt kan koppla på i krypgrunden. Skall jag hålla mig till prisol och i så fall 12 mm vilket är lite trögt i övriga huset eller gå upp i 15 mm?
Och hur lägger man det lämpligast i bjälklaget. Jacka ur golvreglar och lägga ovanfrån och i så fall hur djupt eller borra och trä igenom?
Många frågor och funderingar. Även om ni inte har svar/åsikter på samtliga funderingar så svara gärna på de enskilda.
linnex
jag hade iaf dragit 2 rörsystem till de nya
om jag har fattat det hela rätt så brukar ettrörsystem kräva högre framlednings temperatur än 2 rörs
å värmepumpar vill jobba mot så lågtemperatur som möjligt
linnex
jag hade iaf dragit 2 rörsystem till de nya
om jag har fattat det hela rätt så brukar ettrörsystem kräva högre framlednings temperatur än 2 rörs
å värmepumpar vill jobba mot så lågtemperatur som möjligt
Beror väl på hur man har dimensionerat radiatorerna. Framledningskurvan har jag inställd på 36. Tror fabriksinställt är 40.
Jag kör med Roth Multipex och är nöjd med det. Prisol känns inte som ett alternativ idag med de rör-i-rörregler som finns. Kollade Wirsbo också och funktionsmässigt och installationsmässigt så är det i stort sett samma tycker jag. Roths multigenomföring tycker jag är enklare att montera än Wirsbos (blir lite stabilare). Det var enkelt att beställa hos Sigro så det var nog det som blev avgörande för mig.
Hej.
Jag bara undrar om jag får lägga för båda kallt+varmt vatten pex rör i rör slangen ovanpå bjälklaget som det syns på bilden med blått + vi säger 150mm eller mer någon sort isolering på istället för plocka ner gipskivor underifrån och lägga slangen mellan glesen(vet ej om glesen spikade längs huset eller på tvären) ?Jag vill ersätta dem gammla koppar rören i gjuten platta i vårt nyinköpta hus från 1979.vattenmätaren och fördelaren till de gammla rören ligger i tvättrummet.Ett koppar rör byte förra ägeren för två år sedan och ersatte med utanpåliggane rör.Jag behöver väl inte dra separata rör till duschen nere och badrummet på ovanvåningen utan dra två från tvättrummet till utrymmet under trappan montera två fördelare med två utgångsansutning (kallt,varmt)på båda.Och därifrån forstätta vidare.
Det måste väl gå,eller hur?
Tack
Mvh
Kolla vad försäkringsbolaget säger. Vissa menar på att råttor/möss käkar upp pexen. Blir varmt och gott vid slangen så de bygger bo där och käkar lite.
Själv kör jag med pex.