Byggahus.se
J Johan Nordin skrev:
Vad tycker ni här på forumet om uttag i köket och höjder på dessa? har köpt svarta renova till hela lägenheten, passar väldigt bra till putsade väggar och tegel tycker jag. har dock svårt att bestämma mig om 2 saker. höjden på dessa och placeringen.

Det blir 3 st uttag i köket som även har en egen grupp för att kunna belastas utan problem.

[bild]
Antingen placeras 2 av uttagen längst in på en varsin sida på tegelväggen så här,

[bild]
Eller så placerar man dem såhär och låter bli att knacka in dosor i tegelväggen
Jag skulle absolut köra på alt 2 och inte störa tegelväggen

Varför inte sätta en rad med dessa på tegelväggen, blir iof en hög placering mot taket, men kan bli snyggt med belysning och du får undan diverse ..

metod-vaggskap-horisontalt-m-vitrindorr-svart__0201513_PE357571_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänk på att behandla tegelväggen så att den blir lätt att tvätta ren om du ska ha spisen där. Annars kommer du rätt snabbt att få fula fettfläckar hela vägen, då ju teglet är ett sugande material. Det skulle nog i det avseendet vara bättre att ha diskhon mot den väggen, med plast elelr glas nedtill som skydd mot vattenstänk och sådant, och ha spisen mot den högra väggen där du kan kakla på normalt vis.

Du kan inte visa ett foto på hur tegelväggen ser ut när du sprayat den med vatten? Då ser du hur den blir när den blir behandlad på enklaste vis med någon form av mattare lack eller vax. Om du börjar med att spraya där matoset kommer att komma åt ser du hur det kommer att bli efter några månader med spis och obehandlat tegel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kollat genom tråden och det var riktigt kul och inspirerande att följa. Bra jobb!!

Jag själv ska precis påbörja en helrenovering av en etta på 33kvm, med en planlösning löjligt lik din!

Vi tänker precis som du göra det öppet in till köket och har skissat lite på det i IKEA-kitchenplanner som jag skarpt kan rekommendera för att se resultatet.

Så här är våran nuvarande kökslösning samt planlösning (dålig skala) ut:

, IMG_3338.JPG
Skapa konto

IMG_3982.JPG
Skapa konto

Återkommer med lite svar och nya bilder på Tors, är borta på jobb och har ej datorn med:/

• Gilla
Jonhal
  • Laddar…
J Johan Nordin skrev:
Jag har kommit en bit idag men tänkte att det lilla jag gjort läggs upp i tur och ordning. Här har taket börjat lagas efter väggarna, ett rent helvete när det lossnar så mycket puts runtomkring men det bli bra till slut.
kopplingsdosan på den gamla väggen ska fräsas upp i taket, ingenting jag gjort ännu men det blir nog rondell med betongskiva eller diamantborr.

[bild]

[bild]

Då jag renoverade min förra lägenhet använde jag mig utav gipsputs, märke weber. riktigt rolig att jobba med och blandar man i lite betongputs så blir det kalas. Kan säga att rivning av tapet ner till putsväggarna inte är sådär jätteroligt, ibland behövligt då det är riktigt många lager och ihålig vägg på många ställen (putsen har släppt bakom stora partier)

ikväll ska jag börja putsa om en av vardagsrumsväggarna, den är så trasig så jag måste ta hela. väggen ska senare målas med kalklitir så det gör ingenting om den är lite grov i ytan
Bra jobbat! Jag verkar ha samma material och puts i mina väggar.. Vad använde du för verktyg vid rivning? Samt vad exakt var det för weberputs du drog på efteråt? :) Länk till min om det skulle vara intressant.
https://www.byggahus.se/forum/threa...3kvm-laegenhet-fran-1929.302936/#post-2802829

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.