Byggahus.se
Hej!

Vi har ca 60kvm innertak som ska göras släta. Vad borde jag räkna på i timmar och pris om en firma ska göra jobbet.

-Sätta renoveringsgips, på befintligt tak som är spånskivor med skarvar, vet inte vad dom heter.
-Spackla
-Måla

Som sagt vad borde detta ta i timmar? Och pris?

Tack,
Andreas

Om han kommer anlita riktiga målare behövs inte plan gipsen.
Är vell 3-4 ggr så dyr.

Finns ju exempel på trådar här där även riktiga målare misslyckats. I vart fall så renoveringsgips det minst bra alternativet i vilket fall.

Är det ett tak med mycket släpljus är takgipsen verkligen att rekommendera!
Kan vara omöjligt att få till spacklingen bra i kortskarvarna annars vid (fel) ljusinsläpp!

Är det ett sånt extremt släpljus så spelar det ingen roll va man har för gips.
Aldrig haft stött på ett sådant tak

Klart det spelar roll!
Takgipsen har försänkta kortskarvar av en anledning.
Tex vissa nya fiskarheden villor har ett stort sadeltak i allrummet. Med högt ljusinsläpp.
I dessa fall gör takgipsen stor skillnad

Hej!

Tack för alla svar, men det blev lite off-topic :) Frågan jag har har inte besvarats :)

Grymt av er som gör det själv, gjorde Stefan N 65kvm själv på en vecka? Verkar vara bra jobbat!

Själv är jag väldigt ohändig men jag och sambon håller på med i stort sätt alla väggar i huset, karmar, foder mm. Även några golv.

Men taket ger jag mig inte på själv, pga kompetens och lite tidsbrist, där av detta inlägg.

Inte undertaksskivor istället det gör du själv på en dag inklusive lister för ca 8-10000

Är det flera små tak?
Taklister?

Det är ett sammanhängande tak som inkluderar hall-korridor-vardagsrum-kök-matrum, så visst det är flera utrymmen. Inga taklister ska på.

Bästa svaret

Så tak och väggar ska spacklas ihop?
Foga håller inte.

Men ska du ha det så, skule jag säga mellan 25-30h för målarna.
Sätta upp gipsen har jag ingen aning om, får nån snickare svara på.

Tack för infon! Ingen som har en uppskattning på gipsning?

Eftersom Stefan N, gjorde allt på en vecka borde det det ta 1 till 3 dagar beroende på vad han menar att helgen tillhör en vecka.

Hittade detta dokumentet:
http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2004/PA0604/hantverkare_pa0604.pdf

Verkar presentera någon standard som även företag använder för att räkna på jobb?

Det säger såhär:

-Gipsskiva/träfiberskiva i tak 1kvm = 9min
-Spacklinga av vägg/tak 1kvm = 12min
-Måla tak 1kvm = 7min

Så på 65kvm ser det ut såhär:
-Gipsskiva/träfiberskiva i tak 1kvm = 9min
65kvm = 585min = 9.75h = 9h 45min
-Spacklinga av vägg/tak 1kvm = 12min
65kvm = 780min = 13h
-Måla tak 1kvm = 7min
65kvm = 455min = 7.58 = 7h 35min. Måla 2 gånger =15h 10min

TOTALT: 37h och 55min

Verkar det rimligt? Kan man t.ex sätta upp gips i tak själv? Uträkningen ovan är på en man tror jag, lägger jag till två man på att sätta upp gipset så är vi uppe i Totalt 47h 40min istället. Som sagt rimligt eller för optimistiskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.