Hej,
Jag bor i ett hus byggt 1920 där elinstallationerna är av varierande ålder. Vissa rum har pvc-isolerade enkelledare dragna i rör (FK/EK), andra rum har åldersstigen gummiisolerad kulo. Jag anser mig själv ha tämligen god koll på el, har kopplat i bilar, radioapparater, maskiner, bostäder och det mesta däremellan. Vad gäller fasta installationer så har jag klamrat kabel, bytt trasiga strömställare, monterat upp något extra uttag och så.
Skruvat sönder apparater i småbitar har varit en fascination sedan barndomen
Jag är medveten om att jag inte har rätt att pyssla med fasta installationer.
Jag har bytt ut de flesta gamla kuloledningarna i huset mot ny eftersom isoleringen som brukligt är var sprucken och uttorkad. Har då dragit dragit kabel med skyddsjord och bytt till jordade uttag. Inga större förändringar i övrigt, har snarare bara bytt "lika-mot-lika"
Den mig veterligen enda stump som återstår att byta går från elcentralen på övre våningen via ett metallrör (pansarrör/bergmannrör eller liknande) genom bjälklaget till köket på bottenvåningen. Det är en gammal omspunnen kabel med sprucket gummi runt ledarna
Kabeln kommer via röret in i en infälld sentida kopplingsdosa och från och med den punkten består kökets ledningar av plastdosor, vp-rör och FK från 70-talet. Dessa senare delar är i gott skick.
All el i köket förutom spisen samsas på samma 10A säkring. Det har hänt att säkringen har gått när det kokats kaffe, rostats bröd och maskindiskats samtidigt, vilket inte är så förvånande.
Jag har en ledig plats på en annan fas i centralen på övervåningen. Min tanke är då att dra en 4g1.5 genom röret och att i dosan dela upp köket i två kretsar. Två olika faser men gemensam nolla och skyddsjord. Se bifogad skiss.
Jag förstår att detta inte skulle göras vid en nyinstallation men här skulle det vara smidigt att använda sig av befintliga rör och dosor. Kanske skriva en notering om kopplingen på gruppschemat och även i dosan.
Kan jag göra såhär? Från andra trådar här på forumet så har jag fått uppfattningen att det är oortodoxt men inte en synd.
För klarhetens skull så har jag utelämnat skyddsjorden i mina skisser, den kommer att existera i verkligheten. Den ena bilden visar nuläget och den andra mitt förslag.
Jag bor i ett hus byggt 1920 där elinstallationerna är av varierande ålder. Vissa rum har pvc-isolerade enkelledare dragna i rör (FK/EK), andra rum har åldersstigen gummiisolerad kulo. Jag anser mig själv ha tämligen god koll på el, har kopplat i bilar, radioapparater, maskiner, bostäder och det mesta däremellan. Vad gäller fasta installationer så har jag klamrat kabel, bytt trasiga strömställare, monterat upp något extra uttag och så.
Skruvat sönder apparater i småbitar har varit en fascination sedan barndomen
Jag har bytt ut de flesta gamla kuloledningarna i huset mot ny eftersom isoleringen som brukligt är var sprucken och uttorkad. Har då dragit dragit kabel med skyddsjord och bytt till jordade uttag. Inga större förändringar i övrigt, har snarare bara bytt "lika-mot-lika"
Den mig veterligen enda stump som återstår att byta går från elcentralen på övre våningen via ett metallrör (pansarrör/bergmannrör eller liknande) genom bjälklaget till köket på bottenvåningen. Det är en gammal omspunnen kabel med sprucket gummi runt ledarna
All el i köket förutom spisen samsas på samma 10A säkring. Det har hänt att säkringen har gått när det kokats kaffe, rostats bröd och maskindiskats samtidigt, vilket inte är så förvånande.
Jag har en ledig plats på en annan fas i centralen på övervåningen. Min tanke är då att dra en 4g1.5 genom röret och att i dosan dela upp köket i två kretsar. Två olika faser men gemensam nolla och skyddsjord. Se bifogad skiss.
Jag förstår att detta inte skulle göras vid en nyinstallation men här skulle det vara smidigt att använda sig av befintliga rör och dosor. Kanske skriva en notering om kopplingen på gruppschemat och även i dosan.
Kan jag göra såhär? Från andra trådar här på forumet så har jag fått uppfattningen att det är oortodoxt men inte en synd.
För klarhetens skull så har jag utelämnat skyddsjorden i mina skisser, den kommer att existera i verkligheten. Den ena bilden visar nuläget och den andra mitt förslag.
Är du helt säker på att det är en annan fas?
Som du säkert vet, finns det bara 3 faser, som är uppdelade på flera säkringar. Om två eller tre faser ska dela nolla, måste det vara faser från olika huvudsäkringar. Annars blir det ingen fasförskjutning och nollan kan överlastas.
Förutom detta kan det leda till stora problem i framtiden, om elen ska byggas ut eller göras om.
Som du säkert vet, finns det bara 3 faser, som är uppdelade på flera säkringar. Om två eller tre faser ska dela nolla, måste det vara faser från olika huvudsäkringar. Annars blir det ingen fasförskjutning och nollan kan överlastas.
Förutom detta kan det leda till stora problem i framtiden, om elen ska byggas ut eller göras om.
Jo jag vet att det måste kopplas på två olika faser och att min koppling annars i praktiken skulle bli en rejäl fasledare och en underdimensionerad neutralledare. Det är två olika faser på dessa säkringar, jag har mätt samt lyft på centralens kåpa och kollat. Centralen är gammal och består av två kapslingar, denna lite mindre har två fasskenor och matas från den större treradiga kapslingen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Din plan är i stort helt i sin ordning, korrekt.
Om det inte finns rimliga möjligheter att dram fram nya enfasledningar till köket så är två- och trefasgrupper motiverade.
Du bör dock möblera om i centralen så att tvåfasgruppen får två säkringar under/bredvid varandra. Det blir inte bra om de ligger utspridda.
Kanske kan du t.o.m frigöra en tredje fas så att du kan få till en trefasgrupp, det behövs nog i köket. Diskmaskinen kan med fördel få en egen då den drar runt 10 A. Du bör hur som helst försöka dra i en femledare då fyrledare kan vara svåra att få tag på, kan vara dyrare och är inte mycket tunnare än en femledare.
Om det inte finns rimliga möjligheter att dram fram nya enfasledningar till köket så är två- och trefasgrupper motiverade.
Du bör dock möblera om i centralen så att tvåfasgruppen får två säkringar under/bredvid varandra. Det blir inte bra om de ligger utspridda.
Kanske kan du t.o.m frigöra en tredje fas så att du kan få till en trefasgrupp, det behövs nog i köket. Diskmaskinen kan med fördel få en egen då den drar runt 10 A. Du bör hur som helst försöka dra i en femledare då fyrledare kan vara svåra att få tag på, kan vara dyrare och är inte mycket tunnare än en femledare.
Hej Bo, tack för ditt svar. Jag har inte skrivit mycket på forumet men läst mycket här och ser dig som en kunnig källa.
Du har en poäng vad gäller femledare. Jag har dock bara en ledig säkring och inga bra möjligheter att koppla om för att frigöra ännu en säkring. Proppskåpet är egentligen i minsta laget för dagens behov. Dessutom är nollskena och skyddsjord en och samma skena vilket försvårar installation av jordfelsbrytare. Vad tror du om att ändå dra in en femledare för framtiden, ifall jag någon dag skulle göra om centralen? Lämna ändarna isolerade i centralen och i kopplingsdosan?
Diskmaskinen är en liten bänkdiskmaskin med en maxeffekt på 1280W så den är ganska snäll mot elsystemet. Jag har inte kollat så noga ännu hur ledningarna är dragna i köket så hur lasterna kommer att bli fördelade återstår att se. Jag tror dock att denna extrafas kommer att vara till stor nytta!
Du har en poäng vad gäller femledare. Jag har dock bara en ledig säkring och inga bra möjligheter att koppla om för att frigöra ännu en säkring. Proppskåpet är egentligen i minsta laget för dagens behov. Dessutom är nollskena och skyddsjord en och samma skena vilket försvårar installation av jordfelsbrytare. Vad tror du om att ändå dra in en femledare för framtiden, ifall jag någon dag skulle göra om centralen? Lämna ändarna isolerade i centralen och i kopplingsdosan?
Diskmaskinen är en liten bänkdiskmaskin med en maxeffekt på 1280W så den är ganska snäll mot elsystemet. Jag har inte kollat så noga ännu hur ledningarna är dragna i köket så hur lasterna kommer att bli fördelade återstår att se. Jag tror dock att denna extrafas kommer att vara till stor nytta!
Klart du ska dra fram en ny 5-ledare, om du i framtiden väljer att installera jordfelsbrytare så verkar det vettigt i din anläggning att samtidigt byta centralerna till en lämplig normcentral. Då har du stor glädje av 5-ledaren och kan enkelt komplettera med fler uttag i köket. Själv hör jag till de som inte anser att alla äldre centraler bör bytas mot nya normcentraler. Men i ditt fall verkar det vara vettigt och motiverat.W Wheelabrator skrev:Hej Bo, tack för ditt svar. Jag har inte skrivit mycket på forumet men läst mycket här och ser dig som en kunnig källa.
Du har en poäng vad gäller femledare. Jag har dock bara en ledig säkring och inga bra möjligheter att koppla om för att frigöra ännu en säkring. Proppskåpet är egentligen i minsta laget för dagens behov. Dessutom är nollskena och skyddsjord en och samma skena vilket försvårar installation av jordfelsbrytare. Vad tror du om att ändå dra in en femledare för framtiden, ifall jag någon dag skulle göra om centralen? Lämna ändarna isolerade i centralen och i kopplingsdosan?
Diskmaskinen är en liten bänkdiskmaskin med en maxeffekt på 1280W så den är ganska snäll mot elsystemet. Jag har inte kollat så noga ännu hur ledningarna är dragna i köket så hur lasterna kommer att bli fördelade återstår att se. Jag tror dock att denna extrafas kommer att vara till stor nytta!
En lösning är att montera en 4 pol jfb på trefasgruppen till köket. En sådan lösning kräver ingen förändring av el centralens skensysystem.
Nackdelen är att skyddet begränsas till köket.
Ett tips.
Kolla om det är möjligt att slakta någon gammal trefasgrupp. Det kan finnas trefasgrupper som drev tvättmaskin, varmvattenberedare eller cirka pump. Dessa maskiner är idag ofta en- eller tvåfasmaskiner.
Nackdelen är att skyddet begränsas till köket.
Ett tips.
Kolla om det är möjligt att slakta någon gammal trefasgrupp. Det kan finnas trefasgrupper som drev tvättmaskin, varmvattenberedare eller cirka pump. Dessa maskiner är idag ofta en- eller tvåfasmaskiner.
Arbetet är nu utfört så här kommer en rapport:
Det visade sig vara lättare sagt än gjort att dra ur den gamla kabeln, den satt som berget i röret, men eftersom jag hade börjat slita och dra och därmed skadat den torra isoleringen så hade jag ingen möjlighet att ångra mig. Jag lyckades inte rubba den förrän jag hade lindat kabeln runt ett järnspett och använt detta som en hävstång. Jag visste inte om röret skulle gå att använda igen men jag måste ju få ur kabeln för att kunna diagnostisera problemet. Efter mycket övertalning så började den att röra på sig och jag lyckades få ur den.
Kabeln var tillplattad på ena sidan, den såg ut som ett D i tvärsnitt. Röret har antagligen fått sig en buckla på något vis och att jag tvingade igenom kabeln i denna förträngning gav den en annan form (tänk tråddrageri på ett järnbruk) Inga skador efter vassa kanter kunde ses.
Lyckligtvis har kablarna blivit tunnare sedan den tid då denna installation utfördes så det var inget problem att få igenom en EKK i det skadade röret. Jag drog den några gånger genom röret för att vara säker på att ingen risk för skada förelåg.
Uppdelningen på de två faserna med nuvarande möblering blev som följer:
A: Taklampa, fönsterlampor, kyl, frys, mikro och vägguttag vid fönster.
B: Intilliggande rum, bänkbelysning, diskmaskin, spisfläkt, lampa i skafferi, vägguttag till kaffebryggare, vattenkokare och brödrost.
Detta var det enda rimliga alternativet då jag ville göra uppdelningen direkt i den första kopplingsdosan. Jag visste inte innan att det intilligande rummet fick sin matning från köket men där finns ändå inga storförbrukare.
Det är alltid svårt att fördela laster, det varierar från gång till gång vilka förbrukare som används samtidigt. Många apparater används ju också bara en kort stund vilket en propp har överseende med. Jag ska i heller inte överdriva problemet med den tidigare ensamma säkringen, det har hänt någon enstaka gång att proppen gått. När jag nu ändå skulle byta kabeln till en fräschare så passade jag på att uppgradera. I ett nybygge skulle man antagligen ha fler än två säkringar till dessa förbrukare.

Här kommer några bilder på den åldersstigna centralen samt på kabeln. Jag hade en färgskvätt kvar sedan ommålningen så kablarna är nu kamouflerad. Kulören är egentligen milt grön men ficklampan gav fotona en annan lyster
Det är den högra kabeln jag bytt den här gången, den i röret intill är utbytt tidigare. Den grova kabeln till källarcentralen är av frisk PVC. Jag skrev i ett tidigare inlägg att kabeln skulle kopplas in i den lilla centralen, det var en felskrivning. Det är de två säkringarna längst till vänster i den större centralen som används till köket.
Jag har inte alls något emot gängsäkringscentraler men här skulle väl egentligen ett utbyte kunna motiveras... inga separata skenor för skyddsjord och neutral, inga lediga säkringar för framtida behov, två små centraler istället för en större, korsade kablar, en överflödig mätartavla.... Jag försöker åtminstone pyssla om den här installationen så gott jag kan.
Tack för hjälpen
Det visade sig vara lättare sagt än gjort att dra ur den gamla kabeln, den satt som berget i röret, men eftersom jag hade börjat slita och dra och därmed skadat den torra isoleringen så hade jag ingen möjlighet att ångra mig. Jag lyckades inte rubba den förrän jag hade lindat kabeln runt ett järnspett och använt detta som en hävstång. Jag visste inte om röret skulle gå att använda igen men jag måste ju få ur kabeln för att kunna diagnostisera problemet. Efter mycket övertalning så började den att röra på sig och jag lyckades få ur den.
Kabeln var tillplattad på ena sidan, den såg ut som ett D i tvärsnitt. Röret har antagligen fått sig en buckla på något vis och att jag tvingade igenom kabeln i denna förträngning gav den en annan form (tänk tråddrageri på ett järnbruk) Inga skador efter vassa kanter kunde ses.
Lyckligtvis har kablarna blivit tunnare sedan den tid då denna installation utfördes så det var inget problem att få igenom en EKK i det skadade röret. Jag drog den några gånger genom röret för att vara säker på att ingen risk för skada förelåg.
Uppdelningen på de två faserna med nuvarande möblering blev som följer:
A: Taklampa, fönsterlampor, kyl, frys, mikro och vägguttag vid fönster.
B: Intilliggande rum, bänkbelysning, diskmaskin, spisfläkt, lampa i skafferi, vägguttag till kaffebryggare, vattenkokare och brödrost.
Detta var det enda rimliga alternativet då jag ville göra uppdelningen direkt i den första kopplingsdosan. Jag visste inte innan att det intilligande rummet fick sin matning från köket men där finns ändå inga storförbrukare.
Det är alltid svårt att fördela laster, det varierar från gång till gång vilka förbrukare som används samtidigt. Många apparater används ju också bara en kort stund vilket en propp har överseende med. Jag ska i heller inte överdriva problemet med den tidigare ensamma säkringen, det har hänt någon enstaka gång att proppen gått. När jag nu ändå skulle byta kabeln till en fräschare så passade jag på att uppgradera. I ett nybygge skulle man antagligen ha fler än två säkringar till dessa förbrukare.
Det finns en ledig trefasgrupp från en tidigare elpanna samt två lediga säkringar i tvättmaskinsgruppen, retsamt nog är det i centralen i källaren.
Här kommer några bilder på den åldersstigna centralen samt på kabeln. Jag hade en färgskvätt kvar sedan ommålningen så kablarna är nu kamouflerad. Kulören är egentligen milt grön men ficklampan gav fotona en annan lyster
Jag har inte alls något emot gängsäkringscentraler men här skulle väl egentligen ett utbyte kunna motiveras... inga separata skenor för skyddsjord och neutral, inga lediga säkringar för framtida behov, två små centraler istället för en större, korsade kablar, en överflödig mätartavla.... Jag försöker åtminstone pyssla om den här installationen så gott jag kan.
Tack för hjälpen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Bra jobbat. En kontrollfråga, blev det två olika faser här? Om du med de "två säkringarna till vänster" menar de som ligger under varandra så kan det vara en o samma fas. I sådana centraler brukar de tre faserna fördelas ut vågrätt.
En jordfelsbrytare kan skydda enbart gruppen till köket. Den monteras i gruppledningen och kräver ingen ombyggnad av centralen. Skyddsjorden passerar bara kapslingen ( skarvad) , fasledare och nolledare passerar jordfelsbrytaren på anvisad plats. En fyrpolig 30 mA jfb kan användas för 1, 2, 3 fasiga gruppledningar.
Bo, jodå det är riktigt. Här är en liten skiss som jag gjorde tidigare. Kabeln är nu inkopplad på de säkringar inringade i rött. Som synes så är det hela lite special... Jag har skrivit "tvåfasgrupp" på gruppförteckningen och ringat in dessa säkringar tillsammans".
Tobbe, jo det har du ju rätt i, jag har funderat på att göra så. Likaså med ledningen till uthuset som ju är en mer utsatt miljö och där jag har utomhusuttag till trädgårdsmaskiner och motorvärmare.
Tobbe, jo det har du ju rätt i, jag har funderat på att göra så. Likaså med ledningen till uthuset som ju är en mer utsatt miljö och där jag har utomhusuttag till trädgårdsmaskiner och motorvärmare.
Det är bra jobbat.
Bra tänkt att dela upp flerfasgrupperna i första kopplingsdosan. Det är det bästa ifall man måste ta till lösningen "uppdelad flerfasgrupp till enfasobjekt".
Jag hoppas du drog ner en 5-ledare och la åt sidan sista fasen, bra att ha för ev framtida bruk.
Jag är inte heller någon som alltid tycker att man ska byta ut gamla diazed-centraler, men i ditt fall tycker jag det dock är väl motiverat.
Sätt det gärna på todo-listan till någon gång i framtiden.
Bra tänkt att dela upp flerfasgrupperna i första kopplingsdosan. Det är det bästa ifall man måste ta till lösningen "uppdelad flerfasgrupp till enfasobjekt".
Jag hoppas du drog ner en 5-ledare och la åt sidan sista fasen, bra att ha för ev framtida bruk.
Jag är inte heller någon som alltid tycker att man ska byta ut gamla diazed-centraler, men i ditt fall tycker jag det dock är väl motiverat.
Sätt det gärna på todo-listan till någon gång i framtiden.
Tobbr, ja jag kan inte säga annat än att jag håller med dig 
Eftersom ursprungsfrågan nu är löst så tar jag mig friheten att sväva iväg lite från den... Jag undrar om någon har någon tanke om den tomma mätartavlans existens? Inkommande ledning kommer in i den och går sedan vidare till den "nya" mätartavlan. Den gamla används som en överdimensionerad kopplingsdosa.
Och varför har den gamla bara två säkringar? I nutid är ju enfas=en säkring, trefas=tre säkringar. Har det i Sverige förekommit system med två faser utan neutralledare, modell Norge? Varför avlägsnade man inte den gamla tavlan och monterade den nya på samma plats?
Varsågod att spekulera
Eftersom ursprungsfrågan nu är löst så tar jag mig friheten att sväva iväg lite från den... Jag undrar om någon har någon tanke om den tomma mätartavlans existens? Inkommande ledning kommer in i den och går sedan vidare till den "nya" mätartavlan. Den gamla används som en överdimensionerad kopplingsdosa.
Och varför har den gamla bara två säkringar? I nutid är ju enfas=en säkring, trefas=tre säkringar. Har det i Sverige förekommit system med två faser utan neutralledare, modell Norge? Varför avlägsnade man inte den gamla tavlan och monterade den nya på samma plats?
Varsågod att spekulera
I våran sommarstuga hade vi bara två säkringar/faser förut. Jag antar att det kanske fanns något billigare abonnemang någon gång i tiden? Dock borde det ju vara bättre för nätägaren om man belastar alla faser jämnt, men man kanske inte tänkte så förr...