Byggahus.se
Hej,

Jag har köpt en IGF Festival 50
gasspis som använt i Stockholm med stadsgas. Nu vill jag använda den i mitt ute kök med en gasolflaska tex P11. I spisen sitter en regulator med en justering skruv, se bilden. Jag förstår att jag måste byta munstycken som finns i de fyra brännare och ungen. Jag har nu beställt G30-G31 munstyckssats.

Min fråga är måste jag använda en vanlig gasolregulator och ta bort den regulator som finns i spisen eller är det bara att justera den regulatorn som sitter från fabriken?

IMG_2411.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2412.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du måste ha en annan regulator före alternativt byta den inbyggda helt.
Ett stadsnät är ett lågtryckssystem och en gasoltub är ett högtryckssystem.
Jag har sett de som kör med en vanlig regulator på P11 flaskan som de kopplar till den inbyggda regulator. Men jag skulle föreslå att du kilar in till en firma som jobbar med gasol eller gasspisar.
Beroende på var du bor finns Aga eller Gasolfyllarna som är två firmor som jag använt tidigare...
/Peter

Det är inte bara olika tryck. Det är olika typer av gas. Men regulator på tuben har man i allmänhet alltid.

Med rätt munstycken räcker det med regulatorn på tuben.... och dra i inte ledningarna för långt. Skall du använda kopparrör så krävs det speciella kopplingar godkända för gas och att du märker upp ledningen med GAS. Konverterade en Smeg häll för många år sedan, men anlitade en röris som hade cert för gasinstallationer. Ett tips.

Tack för alla svar. Nu har jag mycket bättra information. Jag kommer att prata med IGF i Stockholm men utifrån era svar så behöver jag koppla bort den inbyggda regulator som sitter i spisen och köpa en ny standard gasolregulator med en ny orang gasolslang, ersätta munstycekn med G30-G31 och testa fram. Det blir i alla fall utomhus. Jag återkommer med resultat.

H Hosseal skrev:
Tack för alla svar. Nu har jag mycket bättra information. Jag kommer att prata med IGF i Stockholm men utifrån era svar så behöver jag koppla bort den inbyggda regulator som sitter i spisen och köpa en ny standard gasolregulator med en ny orang gasolslang, ersätta munstycekn med G30-G31 och testa fram. Det blir i alla fall utomhus. Jag återkommer med resultat.
H Hosseal skrev:

Hej.
Hur gick det med din konvertering till gasol?
Fungerade allt till belåtenhet o inga problem med säkerheten?

H Hosseal skrev:
Var hitta du munstycken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.