Byggahus.se
Hej!

Vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig att kika på bilderna nedan. Skulle gärna vilja ha lite koll på materialen innan jag och min sambo börjar riva i ladugården för att bygga stall :) Går det att utröna något baserat på bilderna? Något jag bör lämna in för analys?

1. Ett gammalt vattenrör som ligger löst i ladugården, troligen från källaren på bostadshuset. Det är virat nån slags vitbrunt papper runt båda ändar på det.
2. Höljet till elkabeln på bildet, ser ut att vara i nån slags "tyg"?
3. En vit grovmaskig duk/tygstycke som ligger i en gammal del av ladugården där det svetsats. Asbestduk mot brand?

20707723_1876776189301258_706992996_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20707516_1876776162634594_1011130959_n.jpg
Skapa konto

20668497_1876776132634597_1654414737_n.jpg
Skapa konto

MVH Lina

Har svårt att tror att asbest skulle ingå något av det du visar.
Stoppa de lösa grejorna i en plastsäck och lämna det på en återvinningsstation.

L
Tveksamt om det asbets , rör isolerades förr med glasull , sista fotot ser ut som en svetsmatta ,
gör som etompau säger , kabeln på bild 2 är en riktigt gammal luring , ingen asbtes där ,utsidan är en väv , sedan kommer ett blyhölje , ( river ni sådana ledningar och gillar att fiska , ta vara på blyt , funkar bra som sänke ) inuti är det en gummi-isolering som går sönder om ni tar i den , Byt alla sådana kablar , är från före 1:a världskriget

L Liteavvarje skrev:
Tveksamt om det asbets , rör isolerades förr med glasull , sista fotot ser ut som en svetsmatta ,
gör som etompau säger , kabeln på bild 2 är en riktigt gammal luring , ingen asbtes där ,utsidan är en väv , sedan kommer ett blyhölje , ( river ni sådana ledningar och gillar att fiska , ta vara på blyt , funkar bra som sänke ) inuti är det en gummi-isolering som går sönder om ni tar i den , Byt alla sådana kablar , är från före 1:a världskriget
Låter ju lovande, men vad är en svetsmatta? Vad är den gjord av tro?

L
Asbetsfibrer , användes i blött skick för att skydda brännbart vid svetsning

L Liteavvarje skrev:
Asbetsfibrer , användes i blött skick för att skydda brännbart vid svetsning
Ajdå, vad gör vi åt den mattan i sådant fall? Har ju varit och rotat runt litegrann där och även kört en värmefläkt ett tag (blåst runt asbest)?

L
NU ska du inte måla gubben på väggen och gå i taket , det med asbets har skruvats upp av diverse personer i höjd med månen , det går att ta i det ingen fara , det som är inte bra med asbets är att bearbeta det med maskin eller annat som gör att det dammar , i fast form ganska harmlöst och ofarligt , ta och stoppa ned det i en plastsäck , knyt , sedan ta med till återviningen

Svetsmattan är högst troligt asbest. Lirka ner den i en plastsäck, knyt igen och kör till åvc.

Hmm ajdå :( hur pass illa är det att jag rotat runt i skrotet kring den? Frigörs det fibrer då? Även kört värmefläkt i utrymmet.

Behöver jag skyddsutrustning för att avlägsna den ?

L
L LinaLoppan skrev:
Hmm ajdå :( hur pass illa är det att jag rotat runt i skrotet kring den? Frigörs det fibrer då? Även kört värmefläkt i utrymmet.

Behöver jag skyddsutrustning för att avlägsna den ?
Svar nej , du är ( ursäkta ) lite nojig , du har blivit skrämd av någon , det är inte så farligt som vissa säger , det finns dom har fobi så fort asbets nämns , och förmedlar det i skräck till alla i sin omgivning , är du så orolig , sätt på dig handskar , ta upp den , lägg den i en plastsäck , knyt , ta den återviningen .

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
är du orolig kan du ju hålla andan i 10sek då du stoppar trasan i en påse. Du kan ju även blöta ner den innan så lär den inte damma alls

Be någon annan flytta på den och ta en rök under tiden....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.