Vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig att kika på bilderna nedan. Skulle gärna vilja ha lite koll på materialen innan jag och min sambo börjar riva i ladugården för att bygga stall Går det att utröna något baserat på bilderna? Något jag bör lämna in för analys?
1. Ett gammalt vattenrör som ligger löst i ladugården, troligen från källaren på bostadshuset. Det är virat nån slags vitbrunt papper runt båda ändar på det.
2. Höljet till elkabeln på bildet, ser ut att vara i nån slags "tyg"?
3. En vit grovmaskig duk/tygstycke som ligger i en gammal del av ladugården där det svetsats. Asbestduk mot brand?
Tveksamt om det asbets , rör isolerades förr med glasull , sista fotot ser ut som en svetsmatta ,
gör som etompau säger , kabeln på bild 2 är en riktigt gammal luring , ingen asbtes där ,utsidan är en väv , sedan kommer ett blyhölje , ( river ni sådana ledningar och gillar att fiska , ta vara på blyt , funkar bra som sänke ) inuti är det en gummi-isolering som går sönder om ni tar i den , Byt alla sådana kablar , är från före 1:a världskriget
Tveksamt om det asbets , rör isolerades förr med glasull , sista fotot ser ut som en svetsmatta ,
gör som etompau säger , kabeln på bild 2 är en riktigt gammal luring , ingen asbtes där ,utsidan är en väv , sedan kommer ett blyhölje , ( river ni sådana ledningar och gillar att fiska , ta vara på blyt , funkar bra som sänke ) inuti är det en gummi-isolering som går sönder om ni tar i den , Byt alla sådana kablar , är från före 1:a världskriget
Låter ju lovande, men vad är en svetsmatta? Vad är den gjord av tro?
NU ska du inte måla gubben på väggen och gå i taket , det med asbets har skruvats upp av diverse personer i höjd med månen , det går att ta i det ingen fara , det som är inte bra med asbets är att bearbeta det med maskin eller annat som gör att det dammar , i fast form ganska harmlöst och ofarligt , ta och stoppa ned det i en plastsäck , knyt , sedan ta med till återviningen
Hmm ajdå hur pass illa är det att jag rotat runt i skrotet kring den? Frigörs det fibrer då? Även kört värmefläkt i utrymmet.
Behöver jag skyddsutrustning för att avlägsna den ?
Svar nej , du är ( ursäkta ) lite nojig , du har blivit skrämd av någon , det är inte så farligt som vissa säger , det finns dom har fobi så fort asbets nämns , och förmedlar det i skräck till alla i sin omgivning , är du så orolig , sätt på dig handskar , ta upp den , lägg den i en plastsäck , knyt , ta den återviningen .