Byggahus.se
Väldigt kategoriska uttalanden må jag säga!
Mitt hus har stått i snart tvåhundra år med den tekniken. Inga fukt/rötproblem och det upplevs varmt och ombonat och är hyfsat energieffektivt för att vara så gammalt.

Det bästa är nog ändå för TS att riva skiten och bygga nytt ;)

• Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väldigt kategoriskt. Det är fakta.

useless useless skrev:
Kan du tipsa om något ställe där det inte är minst fem gånger dyrare än mineralull?
www.isoleringsbutiken.se köpte jag på, där kostar 95mm ca 170 kr/kvm (mot knappa 50 för glassull på bauhaus) men man behöver inte köpa skivor, använder du lösull (tex iCell) så kommer du ned i ca 50 kr/kvm.

Sen handlar det om att kolla merkostnaden totalt sett också, säg att väggarean är 70 kvm (en stuga på ca 60 kvm) då blir merkostnaden för tex isolina ca 8500 kr...inte så mkt för isolering av ytterväggarna i ett hus ?

/K

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
använder du lösull (tex iCell) så kommer du ned i ca 50 kr/kvm.
Är det sprutat och klart, eller bara materialet?

useless useless skrev:
Är det sprutat och klart, eller bara materialet?
Jämförde bara materialet, arbete tillkommer, gör du det inte själv så får man förstås räkna på det...

/K

D Daniel 109 skrev:
Ja det är väldigt kategoriskt. Det är fakta.
I min värld är det absolut inte så svart eller vitt som du vill påskina, men du vet uppenbarligen mycket mer än jag så jag släpper det nu...

Nej det är inte svart eller vitt. Men faktum är att lera är ingen bra isolering. Faktum är även att hus i allmänhet inte höll länge på den tiden lerklening var praxis. Där med inte sagt att man inte kan hålla värmen i ett hus med lerklening eller att ett sådant hud kan hålla länge. Mitt hus är byggt så från början, och det har hållt. De skador som finns härrör främst från byggmetoder från 1950talet.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jämförde bara materialet, arbete tillkommer, gör du det inte själv så får man förstås räkna på det...

/K
Skivor är ju relativt enkelt att sätta själv. Läser man på icell's hemsida så står det:
"Installation av lösullsisolering ska utföras av behörig installatör med rätt utrustning och erfarenhet."

Det blir ju en extra kostnad att ta hänsyn till till. Iofs kanske det går att köpa ullen på lösvikt och blåsa in den med en maskin avsedd för 'vanlig' lösull?

Det är inget att hymla om att det är mycket dyrare med cellulosa (eller annan träfiberisolering) än mineralull. Men så finns det ju också en rad fördelar både byggfysiska och miljömässiga så det är inte rättvist att begära något annat. I mitt tycker är det mineralullen som är för billig, det kostar att isolera hållbart. Det är bara det att vi mot bättre vetande har låtit mineralullen bli standard och vant oss vid det låga priset. Lite som att vägra svenskt kött för att den danska fläskfilén kostar ju bara hälften och är också fläskfilé.

Har de organiska materialen samma isoleringsförmåga, eller måste man ta med i beräkningen att det behövs mer?

Det finns ju ett flertal hygroskopiska material men exempelvis cellulosa och lin har ungefär samma värmeledning som mineralull.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.