50 820 läst · 29 svar
51k läst
29 svar
Bubblor i skarvremsa av papp på gipsskivor, hur bäst göra?
Sida 1 av 2
Lagt lager spackel, smäckt i pappremsan, på med ett lager till. Låtit torka, slipat och ser att det finns vissa bubblor i skarvremsan. Har använt nåt lätt handspackel och har förstått (bortsett från bristande teknik) att det kanske inte var optimalt spackel, så har nu medium väggspackel jadajada. Hur råder jag bäst bot på bubblorna som är? Är det bara att riva/slipa/slita upp remsa och en del spackel och göra om med ny remsa eller finns det nåt annat sätt? Använder folk lim till remsan? isf vilket?
Med vänliga hälsningar
Med vänliga hälsningar
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Våtrumslim är mest failsafe. Kanske kan du rädda de gjorda skarvarna om du skär upp bubblorna och får in lim men det beror förstås på hur mycket det handlar om.
Är det mindre bubblor så är det bara att skära ut och spackla över.
Är inga problem att sätta i medium.
Men du kan se om du får tag i Nordsjö Rems och skarv. https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/professional-rems-och-skarv
Omöjligt att misslyckas med, men man må tänka på att det är så mycke lim i att det går knappt att slipa.
Remsa ska inte limmas.
Är inga problem att sätta i medium.
Men du kan se om du får tag i Nordsjö Rems och skarv. https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/professional-rems-och-skarv
Omöjligt att misslyckas med, men man må tänka på att det är så mycke lim i att det går knappt att slipa.
Remsa ska inte limmas.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Dom vattnar ut en medium, tycker den ser på tok för lös ut. Då blir man tvingad till att använda spackel låda.K Klicka skrev:
Som amatör bör man hålla sig till ett finare spackel med mer lim.
Och tramsa inte runt med en 10cm spackelspade för guds skull.
Förra sommaren när jag spacklade väggarna i köket så spacklade jag in remsorna med spackel precis som man ska göra. MEN så gott som samtliga remsor blev lite vågiga i hörnen av vätan och när jag slipade så kunde man se att man slipade delvis på remsan. Det gick ju bra ändå efter som större delen av remsan var under gips men jag får ju säga att det inte var självklart att få till.
Nu är det dags för nytt rum att spackla och jag funderar att faktiskt limma dit dem och det verkar vara våtrumslim som gäller, har inte sätt någon som fått problem med det?`
Frågan är om man kan slopa första momentet med spackel lager och limma det direkt på skivorna? Har sett i någon annan tråd att man gjort så? Eller ska man första lägga ett lager, vänta någon timme och sen limma? Jag misstänker att man måste vänta ganska länge sen på att limmet ska torka, typ 1 dygn eller så?
Annars får jag såklart spackla in remsorna igen och ta om de blir lite vågiga.
Spacklet jag använde var Byggmax fin spackel som ska vara ganska okay.
Nu är det dags för nytt rum att spackla och jag funderar att faktiskt limma dit dem och det verkar vara våtrumslim som gäller, har inte sätt någon som fått problem med det?`
Frågan är om man kan slopa första momentet med spackel lager och limma det direkt på skivorna? Har sett i någon annan tråd att man gjort så? Eller ska man första lägga ett lager, vänta någon timme och sen limma? Jag misstänker att man måste vänta ganska länge sen på att limmet ska torka, typ 1 dygn eller så?
Annars får jag såklart spackla in remsorna igen och ta om de blir lite vågiga.
Spacklet jag använde var Byggmax fin spackel som ska vara ganska okay.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag limmade direkt på skivorna efter anvisning från målarbutiken. Använde vårrumslim. Limmade en kväll och spacklade nästa men man kan nog jobba tätare. Det gick smidigt och resultatet blev bra, och är det fortfarande ett par år efter. Trähus från 1929.
Så man ska låta spacklet med remsan torka först innan man lägger nästa lager? Fick uppfattningen att man skulle följa instruktionerna ovan men att man la på andra spackellagret direkt. Sen när det har torkat och sjunkit ihop så spacklar man en omgång till?