100 933 läst · 752 svar
101k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Det finns i sig inga krav i reglerna för CE-märkning (var sig i allmänhet eller lågspänningsdirektivet) om att en utrustning omfattad av ett eller flera sådana direktiv inte får modifieras. En sådan ändring gör att tillverkarens DoC inte längre gäller, att märkningen inte gäller och att produkten inte får sättas på marknaden. Men den får fortfarande monteras i något annat eller på annat vis användas, bara inte säljs som en produkt som omfattas av något av direktiven som kräver CE-märkning.
On det inte finns någon regel som säger att bara CE märkta komponenter får ingå i en svensk starkströmsanläggning så påverkar inte produktens CE-status.
Detta med regler kring CE-märkning enligt lågspänningsdirektivet har varit mitt jobb, så det har jag tillräcklig koll på, inkl bad som krävs för att demonstrera uppfyllande av direktivet.
Reglerna kring elinstallation låter jag min elektriker hålla koll på, både på jobbet och hemma. Men jag skulle anta att det finns något krav på att anläggningen ska kunna visas vara säker och vad som anses tillräckligt för det.
On det inte finns någon regel som säger att bara CE märkta komponenter får ingå i en svensk starkströmsanläggning så påverkar inte produktens CE-status.
Detta med regler kring CE-märkning enligt lågspänningsdirektivet har varit mitt jobb, så det har jag tillräcklig koll på, inkl bad som krävs för att demonstrera uppfyllande av direktivet.
Reglerna kring elinstallation låter jag min elektriker hålla koll på, både på jobbet och hemma. Men jag skulle anta att det finns något krav på att anläggningen ska kunna visas vara säker och vad som anses tillräckligt för det.
Om du blir kvar här på forumet och både läser och skriver kommer du märka att de allra flesta råd i eldelen är i praktisk/teknisk mening mycket bra och korrekta efter några varv är eventuella fel/farligheter bearbetade och belysta på alla sätt. Just käpphästar av mer ren regeluppfyllande karaktär är också ibland uppe och ger många intressanta vinklingar för de som är intresserade ungefär som i denna tråden ett stycke bakåt. Dessa har ju nästan alltid mindre med säkerhetsaspekter att göra och ska man vara helt krass är det det enda som räknas när allt är summerat.
Så jag hoppas du hänger med och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper det behövs alltid. Dessvärre tycker jag det ibland stormar in något nytt nick här och härjar högt och lågt en kort tid sen blir det tyst.
Så jag hoppas du hänger med och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper det behövs alltid. Dessvärre tycker jag det ibland stormar in något nytt nick här och härjar högt och lågt en kort tid sen blir det tyst.
Är i mening med dig och andra som framför en massa matnyttigt , för de som säger sig vara noviser och frågar om allt möjligt , som tur är finns det en väldigt massa kunskap och erfarenhet här , i både det ena och andra , både gamla uvar med praktisk erfarenhet och unga som harGK100 skrev:
Om du blir kvar här på forumet och både läser och skriver kommer du märka att de allra flesta råd i eldelen är i praktisk/teknisk mening mycket bra och korrekta efter några varv är eventuella fel/farligheter bearbetade och belysta på alla sätt. Just käpphästar av mer ren regeluppfyllande karaktär är också ibland uppe och ger många intressanta vinklingar för de som är intresserade ungefär som i denna tråden ett stycke bakåt. Dessa har ju nästan alltid mindre med säkerhetsaspekter att göra och ska man vara helt krass är det det enda som räknas när allt är summerat.
Så jag hoppas du hänger med och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper det behövs alltid. Dessvärre tycker jag det ibland stormar in något nytt nick här och härjar högt och lågt en kort tid sen blir det tyst.![]()
den nyare tekniken behövs , jag hoppas att jag kan tillföra något på forumet , det värmer gott när man ser att någon fått hjälp med något problem , och kommit ner på ruta 0
Själva brottet, olaga elinstallationsarbete, preskriberas efter två år. Efter det kan man inte längre bli lagförd för brottet.
Anläggningen i sig är precis lika laglig, tillåten och godkänd oavsett om den som har kopplat den är världens bästa och mest auktoriserade elinstallatör eller en outbildad lekman - Så länge allt är korrekt utfört.
Anläggningen i sig är precis lika laglig, tillåten och godkänd oavsett om den som har kopplat den är världens bästa och mest auktoriserade elinstallatör eller en outbildad lekman - Så länge allt är korrekt utfört.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nej. Det är inte korrekt.useless skrev:
Själva brottet, olaga elinstallationsarbete, preskriberas efter två år. Efter det kan man inte längre bli lagförd för brottet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Han har fel. Ignorera honom.lars_stefan_axelsson skrev:
https://lawline.se/answers/preskriptionstid-for-brott
För att förtydliga ovanstående så kan vi ju klippa in aktuella straffsatser från Elsäkerhetslag (2016:732)
Straff
48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19 §,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §, eller
3. ett förbud enligt 43 § första stycket 3.
49 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot skyldigheten att ha auktoriserad elinstallatör enligt 23 §,
2. bryter mot skyldigheten att ha egenkontrollprogram enligt 24 § 1,
3. utför elinstallationsarbete utan att ha gjort anmälan enligt 25 §, eller
4. bryter mot ett säkerhetskrav i 16, 17 eller 18 § eller en föreskrift som meddelats med stöd av 47 § 5, 6 eller 7.
50 § Till ansvar enligt denna lag ska inte dömas i ringa fall eller om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
51 § Den som har åsidosatt ett vitesföreläggande får inte dömas till straff enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet.
Straff
48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19 §,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §, eller
3. ett förbud enligt 43 § första stycket 3.
49 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot skyldigheten att ha auktoriserad elinstallatör enligt 23 §,
2. bryter mot skyldigheten att ha egenkontrollprogram enligt 24 § 1,
3. utför elinstallationsarbete utan att ha gjort anmälan enligt 25 §, eller
4. bryter mot ett säkerhetskrav i 16, 17 eller 18 § eller en föreskrift som meddelats med stöd av 47 § 5, 6 eller 7.
50 § Till ansvar enligt denna lag ska inte dömas i ringa fall eller om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
51 § Den som har åsidosatt ett vitesföreläggande får inte dömas till straff enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet.
Ja, det krävs nog lite förtydligande. Inlägget andas kanske en viss desperation?
Men jag hävdar ändå att jag har rätt... Annars skulle det ju ha funnits någon form av system för godkännande och intyg för 'lagliga' anläggningar.
Kanske också kontant videoövervakning. Hur ska man annars kunna skilja en korrekt utförd installation utförd av en lekman från en korrekt utförd installation av en auktoriserad elinstallatör?
Men jag hävdar ändå att jag har rätt... Annars skulle det ju ha funnits någon form av system för godkännande och intyg för 'lagliga' anläggningar.
Kanske också kontant videoövervakning. Hur ska man annars kunna skilja en korrekt utförd installation utförd av en lekman från en korrekt utförd installation av en auktoriserad elinstallatör?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 836 inlägg
Oavsett om det var första, andra eller båda styckena så har han väl fel. Och likafullt borde han som avlönad partsrepresentant uttrycka sig tydligare eller inte alls.