Byggahus.se
Måste bara dela med mig av mina erfarenheter jag just fått. Vi höll på att ge upp när vi skulle lägga 30x30-plattor i vanligt rutmönster. Googlade och hittafe bl a denna tråd. Ingen hittills verkar ha tänkt på att plattorna har lite olika sidor: en lätt och en "svår" sida att klicka fast. Om man sätter ihop plattorna en och en på den svåra ledden och sedan fäster hela raden i den lätta kanten går det mycket lättare. Jag antar att detta inte blir något problem om man lägger rektangulära bitar för då går det ju bara att vända på ett håll.

Sen tycker jag att benämningen klickgolv är lite missvisande i detta fall. Om det säger klick vid infästningen har man misslyckats. Plattorna ska gå ihop ljudlöst, då har man gjort rätt.

Jag använde några tomma förpackningar till klickgolvet och la under när man började på en ny rad. När jag lagt en 6-7 plattor plockade jag bort den första tomförpackningen och efterhand "föll" plattorna på plats. Jag tejpade även ibland med gul målartejp så att inte plattorna skulle glida.

Passar på att låna den här gamla tråden, vi överväger ett marmoleum click golv i vår grovhall och entré. Ni som har erfarenhet av detta golv, hur vattentåligt är det? Dels snöslask och blöta skor i entrén men också i andra änden av hallen har vi bastu så det kommer att springa våta fötter över ytan.

A AmatörDonaren skrev:
Passar på att låna den här gamla tråden, vi överväger ett marmoleum click golv i vår grovhall och entré. Ni som har erfarenhet av detta golv, hur vattentåligt är det? Dels snöslask och blöta skor i entrén men också i andra änden av hallen har vi bastu så det kommer att springa våta fötter över ytan.
Hej! Vi har haft det på hela undervåningen i 8 år nu. Huvudentré + baksida där vi går in och ut hela tiden, men har där lagt extra gångmatta för att skydda golvet lite extra. Men har där inte märkt något med vatten. Altandörr i köket där det varit översvämningar på grund av regn genom åren. Inget rest sig där heller. Svabbar golven genomgående, men bara med såpa. Inga problem med gott om vatten. Bastu vet jag inte. Enda som vi över åren reagerat på att golven skulle vara självlagande. Ja till viss del försvinner repor men tar lång tid. Är hyffsat mjukt så fått några rejäla jack. Lagat detta med Colorfill för laminatbänkskiva, blivit helt ok. Så är på det hela väldigt nöjd med valet vi gjorde från början. Är fortfarande snyggt att golvet går runt nedanvåningen, från helt askgrått till randigt till helt svart. Och lätt att lägga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.