Byggahus.se
H hul skrev:
japp du får luftspalter som luften aldrig når eftersom du monterar en horisontel läkt enbart.
De räcker inte med glipor och springor.
De ska vara en bredd luftspalt på minst 25mm bakom hela fasadskivan.
De finns hur mycket forskning som helst som visar detta och det undervisas på alla tekniska högskolor, jag har för övrigt läst på Chalmers en master inom bygg.

Kan du hänvisa till någon detalj där man tar in luft via knutbrädorna? detta skulle jag vilja se.
Eftersom du ändå inte bryr sig om att läsa mina svar så avslutar jag diskutionen där.

Vad dina studier har med saken att göra förstår jag inte riktigt, var syftet kanske att tala om för mig att du är bättre än mig?

Upp till bevis säger jag, källa på den forskningen vore ju trevligt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
För att återgå till en teknisk lösning:
Vertikala läkt 12 mm längst in och 28 mm horisontella spikläkt verkar som en bra lösning för mig.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Då är det väl enklare att köpa längre hylsor om det finns.

S smurfen72 skrev:
Då är det väl enklare att köpa längre hylsor om det finns.
Fast det är ju läkten som sitter på hylsorna som håller isoleringsskivorna på plats.

Längre hylsor = isoleringen ligger inte an mot bakomliggande vägg = luft kommer in bakom den nya isoleringen = isoleringen tappar sin funktion.
Tyvärr :(

• Gilla
Björn124 och 1 till
  • Laddar…
K
Fast skivorna ska egentligen fästas med en massa små knappar inte med läkten.

Det är möjligt att man kan köpa 50 mm skivor och använda 80 mm distanshylsor, men det känns nog stabilare att bara köra med 12 mm läkt som i mitt fall.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast det är ju läkten som sitter på hylsorna som håller isoleringsskivorna på plats.

Längre hylsor = isoleringen ligger inte an mot bakomliggande vägg = luft kommer in bakom den nya isoleringen = isoleringen tappar sin funktion.
Tyvärr :(
Skivorna fäster man med plast brickor ca 50 mm dia som skruvas eller spikas fast. Har för mig att det finns beskrivet hur många per m2 men är nog inte så noga om det är på en redan färdig vägg men sätter man skivor direkt på stommen finns nog risk dom blåser bort om man sätter för få plast brickor.

H
X xdigger skrev:
Eftersom du ändå inte bryr sig om att läsa mina svar så avslutar jag diskutionen där.

Vad dina studier har med saken att göra förstår jag inte riktigt, var syftet kanske att tala om för mig att du är bättre än mig?

Upp till bevis säger jag, källa på den forskningen vore ju trevligt.
Här är en artikel gällande luftspalt, finns hur många som helst om du väljer att googla lite:
http://vpp.sbuf.se/Public/Documents...1-5145-46af-b266-ca497cde4ec9/SBUF_1109_p.pdf

din tur att visa fakta på att luftspalt via några mm i spalter är fullt godkänt samt detaljer på att ta in luft via knutbrädorna

H
S smurfen72 skrev:
Forskning kan man tro på om den görs av oberoende forskare problemet är att dom ofta har betalt av nån aktör och då vinklas resultatet ofta till (rätt resultat) Är övertygad om att en oberoende forskare inte likställer en panel spikad med 30 mm spalt mot isoleringen med 1 stegs tätad fasad vilket är nått helt annat googla så får du se skillnaden.
Om de framgick att jag likställde den med enstegstätad så var de slarvigt skrivet, vilket de säkert var av mig.
De jag menade är att de börjar likna en enstegstätad fasad, funktionen blir liknande.
Där tryckskillnanden över konstruktionen blir mellan en fuktig del och en torr del vilket de också är i en enstegstätad fasad och hela grejen man vill undvika med en tvåstegstätad.

R RoBo skrev:
Isover använder inga extra distanser. Jag tycker nog man skall följa arbetsbeskrivningen för det material man använder. Blir det problem är det lättare att reklamera då.

[länk]
Du ska nog läsa anvisningen en gång till så ser du att dom använder distanser.

• Gilla
1
  • Laddar…
H hul skrev:
Här är en artikel gällande luftspalt, finns hur många som helst om du väljer att googla lite:
[länk]

din tur att visa fakta på att luftspalt via några mm i spalter är fullt godkänt samt detaljer på att ta in luft via knutbrädorna
Det verkar vara viktigt med stor luft spalt enligt undersökningen som gjordes på putsad skiva helt utan spår eller glipor på baksidan dvs inget som ts ska ha. Det vore kul att se om undersökningen gjordes på en spårad trä panel vilket lär släppa ut en hel del mera luft har du länk till nån sån också ? Hur som helst om uttorkningen tar 2 eller 10 gånger längre tid spelar väl ingen roll bara det inte tar så lång tid så det blir problem eller ? Lite roligt att Skanska var inblandat i undersökningen dom är ju inblandad i de flesta byggskandalerna men lär sig tydligen inget av sina egna undersökningar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
S smurfen72 skrev:
Du ska nog läsa anvisningen en gång till så ser du att dom använder distanser.
Precis, dessutom tycker jag inte man ska stirra sig blint på beskrivningar/anvisningar från leverantörer.

Dessa är ofta framtagna far att vara vinst maximerande och billiga så man ska kunna räkna hem deras system i ett projekt.

Vet man med sig att de enkelt kan förbättras (som i detta fallet med en extra bärläkt) så tycker jag man ska göra de, speciellt om de är ens egna hus som man planerar att leva i.
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag personligen de är mycket man gör på olika byggprojekt som jag aldrig skulle göra hemma.

För övrigt gällande bärläkt kontra ströläkt samt bärläkt, varför lägger man strö- och bärläkt på tak och inte bara en bärläkt? Krävs de mer luftning på tak?

• Gilla
Prosit
  • Laddar…
S
H hul skrev:
Nä varför ska man inte tro på forskning
för forskningen sker efter att något bolag kommit med en förfrågan.
all forsking sker inte oberoende.

S
H hul skrev:
Precis, dessutom tycker jag inte man ska stirra sig blint på beskrivningar/anvisningar från leverantörer.

Dessa är ofta framtagna far att vara vinst maximerande och billiga så man ska kunna räkna hem deras system i ett projekt.

Vet man med sig att de enkelt kan förbättras (som i detta fallet med en extra bärläkt) så tycker jag man ska göra de, speciellt om de är ens egna hus som man planerar att leva i.
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag personligen de är mycket man gör på olika byggprojekt som jag aldrig skulle göra hemma.

För övrigt gällande bärläkt kontra ströläkt samt bärläkt, varför lägger man strö- och bärläkt på tak och inte bara en bärläkt? Krävs de mer luftning på tak?
ännu en grej som visar att du inte har riktigt koll.
störläkt används för både luftcirkulation och väta skall kunna rinna och inte samlas på taket.

H
S smurfen72 skrev:
Det verkar vara viktigt med stor luft spalt enligt undersökningen som gjordes på putsad skiva helt utan spår eller glipor på baksidan dvs inget som ts ska ha. Det vore kul att se om undersökningen gjordes på en spårad trä panel vilket lär släppa ut en hel del mera luft har du länk till nån sån också ? Hur som helst om uttorkningen tar 2 eller 10 gånger längre tid spelar väl ingen roll bara det inte tar så lång tid så det blir problem eller ? Lite roligt att Skanska var inblandat i undersökningen dom är ju inblandad i de flesta byggskandalerna men lär sig tydligen inget av sina egna undersökningar.
Vad menar du är skillnaden? kontentan är att att de krävs en stor luftspalt.

Självklart spelar de ju ingen roll hur lång tid de tar om de inte skapar problem, men just detta skapar ju stora problem.
Tror ingen vill ha fukt som trycker in i fasaden när man kan enkelt undvika de.

Skanska är ett av världens största byggföretag (de största beroende på hur man räknar) klart de åker på "nitlotter". Men följer du inte GVK och BBR heller, här är ju Skanska med också?

förresten vilka byggskandaler är det du tänker på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.