Byggahus.se
harry73
Asfaltsjobbaren Asfaltsjobbaren skrev:
man slår sönder stenen då massan är allt för kall istället för att komprimera ner den jämt i ytan).
Nu är jag lite nyfiken, var ser du krossade sten? Jag letade efter det men såg inga tydliga spår av det. Jag undrade om de vita fläckar på grannens uppfart kunde vara det, men de gick inte att se på bilden
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är jag lite nyfiken, var ser du krossade sten? Jag letade efter det men såg inga tydliga spår av det. Jag undrade om de vita fläckar på grannens uppfart kunde vara det, men de gick inte att se på bilden
Man brukar kalla det för änglar när massan inte inte bleknar jämt utan stenen markeras vit med antydan till sprickdamm bredvid, något man som asfaltsläggare inte förknippar med kvalitet.
 
harry73
Men var ser du det. Jag ser något på första bilden i inlägg #48, men det är grannens uppfart
 
harry73 harry73 skrev:
Men var ser du det. Jag ser något på första bilden i inlägg #48, men det är grannens uppfart
På TS första inlägg syns det tydligt tycker jag.
 
L Lewdis skrev:
Tack för dina inputs. Hur skulle du kommentera att maskrosor trängt igenom på sju ställen från det att asfalten lades i oktober förra året till att maskrosorna skapade sprickor och kom igenom redan i slutet av april.

Jag ser en stor risk att det inte kommer se vackrare ut senare i år eller nästa år.

Jag vill gärna ge min synpunkt på detta. Jag har hållt på med asfalt sen 1994 och jobbat med dom som la asfalt redan pp 60-talet.

För att reda ut begreppen så staplar jag upp det såhär:

1. Det finns INGEN asfalt som står emot maskrosor..... dvs ingen kunnig asfalterare skulle lägga asfalt på ett underlag som innehåller rötter.
Oavsett pris så ska du aldrig få en yta det växer ogräs genom. Gå till din kontakts chef. Hjälper det inte så ta nästa chef osv. Det ger resultat.
a)Roundup dödar bara det gröna och är ingen säkerhet....
b)Underlaget ska ALLTID vara fritt från organiskt material eller rötter till ett djup mellan 20-40cm beroende på vem man frågar. Jag har i alla år kört med 30cm nytt grus OCH en fiberduk i botten = Aldrig fått upp maskrosor i asfalten.
2. Man lägger så gott som alltid 40mm asfalt på grusunderlag på en garageinfart. Man kan lägga 50mm också om kunden vill ha extra bärighet.
a) På bef asfalt lägger du på 30mm ny asfalt.
b) Det har ingen betydelse om asfalten var lite kall eller så det ska bli rätt ändå. Tyvärr är ju början på ett lass asfalt på bilen varmare och det sista kallare. Alla handläggare idag vet att asfalten på infarter håller en ojämn kvalitet som sällan skulle klara en provtagning. Helt enkelt för att ytan och redskapen inte tillåter att jobbet blir lika bra som på en väg med asfaltsläggare.
c)Du kan teoretiskt packa asfalt med en padda men i praktiken kan du så gott som aldrig nå rätt packningsgrad med paddan. Du måste ha en vält. Och inte ens det hjälper då den oftast är väldigt lätt och du hinner inte packa asfalten innan den svalnar utom mitt i sommaren när solen värmer på eller om det är i början av lasset och asfalten håller en temp om 140-160gr.....
3. Du lägger aldrig någonsin ABT16 på en garageinfart då det är en för grov massa för ett så litet jobb att det blir för "rosigt" och öppet".
Även om du lägger en garageinfart med Asfaltsläggare så måste du handösa vid starten liksom i slutet så det blir till stora delar ändå svårt att använda en grov massa.
4. Du lägger en fin massa ABT8 på gammal asfalt och du lägger en lite grövre massa en ABT11 om det är grusunderlag.
Det är alltid en kompromiss om man vill ha en tätare finare infart med sämre bärighet (ABT8) eller en lite grövre yta men med bättre bärighet (ABT11).
5. Om asfalten är mjuk och geggig året efter den är lagd så beror det på fel vid tillverkningen och ingen asfalterare/asfaltsverk eller labb kommer ngnsin erkänna det. Först efter 10år i yrket och ett förtroligt samtal med en labbkunnig så smög det fram.
Asfalt packas till 96% när man nylägger och det ska således vara hårt o fint direkt
Tänk om man lägger om E4an och det är geggig asfalt året efter ha ha....den asfalten hade slitits bort innan vintern var slut.
6. Uppfarten som TS har är som tidigare inlägg konstaterat asfalterad med sk Sprider/Handläggning.
Ytan blir lika "öppen" och "rosig" som bilden visar. Tyvärr. Det bli inte bättre med dagens asfalt.
Sen finns det olika massor att få vid asfaltsverken. Sk handmassor och maskinmassor. Skillnaden är ganska stor.
Man kan få massor med mkt återvinning i och då är asfalten oftast för kall och torr när den kommer ut. Det är också så gott som omöjligt att bevisa vad som gick ut här. Man är i händerna på asfaltsverken/Utläggarna och till sist labben.

7. Ska du lämna in ett prov för analys så ange inte vems asfalt det är eller var den provade ytan befinner sig då labbfolken jobbar på samna firmor som dom som lägger asfalten och således kommer proven sällan visa ngt fel..... tro mig. Jag har fått "hjälp" många ggr.

8. Det inlägg där ngn betalt 18000kr för 35kvm asfalt är fullständigt upplurad prismässigt. Det är rent ocker.
Prisutveckling:
90tal = 80-100kr/kvm + moms
00tal = 100-125kr/kvm + moms
10tal = 125-160kr/kvm + moms
Allt över dom priserna är entreprenören som i brist på konkurrens höftar till för att tjäna en slant.
Jag har kalkylerat och utfört asfaltsprojekt mellan 1994-2010. I summorna 500kr -200milj kr.

9. Det är vääldigt mkt nytt och yngre folk i asfaltsbranchen idag. Kunskaperna om asfalt är tyvärr långt under vad man kan kräva. Oftast har man också gjort som i alla tider inom asfalten anställt kompisar eller kompisars kompisar och sällan ngn med relevant utbildning.
Även om dom lär sig generella kunskaper så kan nästan inga av dagens "yngre" hänga med när man snackar djupare kunskaper. Min sista tid var jag internrevisor och åkte runt i mellansverige och reviderade arbetsledare/platschefer och arbetschefer....och jao...suck...kunskaperna är varierande.....

Slutsats:
-Asfalten ser ut som man kan förvänta sig som dagens "miljövänliga" handlagda asfalt ska göra. Tyvärr.
Dock borde arbetsledaren som var ute kunnat upplyst om det.
-Du ska under inga omständigheter acceptera ogräset. Det kan komma mer och mer år efter år. Det är Fusk och/eller Slarv.
Tyvärr här finns bara en rättvis lösning. Gräv upp skiten och gräv ur på nytt och gör det ordentligt. Bråka om det tills dom går med på det. Arbetsledaren eller Platschefen kommer nog streta emot så mkt som går. Gå till högre chefer om det krävs.

Asfalten kostar MAX 200kr/kvm inkl moms idag.
Underarbetet kostar 150-350kr/kvm inkl moms beroende på vad som ska göras.
Och här bestämmer inte kunden utan asfalteraren säger (om han kan sitt jobb) "så här och så här måste vi göra för att det ska bli bra" och vill du inte det pga av priset så ska asfalterarn säga nej.
Enligt god yrkessed ska en professionell entreprenör upplysa kunden om vad som är rätt och vad som ska göras.
 
  • Gilla
Nissens och 16 till
  • Laddar…
Arbetar med asfalt på ett av de större företagen.
Har aldrig lagt en uppfart med ABT16. Däremot lägger vi det på bondgårdar och industrier där det är högre belastning. Utseendemässigt vill man inte ha en ABT16 på en garageinfart

Uppfarter till privatpersoner lägger man med en ABT8 eller en ABT11.
När jag skickar en offert till en kund så står det tydligt vad som ingår. Det står även klart och tydligt att ogräsbekämpning inte ingår. Ogräs växer igenom väldigt tjock asfalt. Maskrosor klarar lätt att ta sig igenom 5cm asfalt.

De gånger vi gör förarbetet själva lämnar vi självklart garanti på att det inte växer igenom något. I andra fall så säger vi åt kunden att bespruta ytan innan vi kommer.
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
L
F Fredrik Bergman skrev:
Jag vill gärna ge min synpunkt på detta. Jag har hållt på med asfalt sen 1994 och jobbat med dom som la asfalt redan pp 60-talet.

För att reda ut begreppen så staplar jag upp det såhär:

1. Det finns INGEN asfalt som står emot maskrosor..... dvs ingen kunnig asfalterare skulle lägga asfalt på ett underlag som innehåller rötter.
Oavsett pris så ska du aldrig få en yta det växer ogräs genom. Gå till din kontakts chef. Hjälper det inte så ta nästa chef osv. Det ger resultat.
a)Roundup dödar bara det gröna och är ingen säkerhet....
b)Underlaget ska ALLTID vara fritt från organiskt material eller rötter till ett djup mellan 20-40cm beroende på vem man frågar. Jag har i alla år kört med 30cm nytt grus OCH en fiberduk i botten = Aldrig fått upp maskrosor i asfalten.
2. Man lägger så gott som alltid 40mm asfalt på grusunderlag på en garageinfart. Man kan lägga 50mm också om kunden vill ha extra bärighet.
a) På bef asfalt lägger du på 30mm ny asfalt.
b) Det har ingen betydelse om asfalten var lite kall eller så det ska bli rätt ändå. Tyvärr är ju början på ett lass asfalt på bilen varmare och det sista kallare. Alla handläggare idag vet att asfalten på infarter håller en ojämn kvalitet som sällan skulle klara en provtagning. Helt enkelt för att ytan och redskapen inte tillåter att jobbet blir lika bra som på en väg med asfaltsläggare.
c)Du kan teoretiskt packa asfalt med en padda men i praktiken kan du så gott som aldrig nå rätt packningsgrad med paddan. Du måste ha en vält. Och inte ens det hjälper då den oftast är väldigt lätt och du hinner inte packa asfalten innan den svalnar utom mitt i sommaren när solen värmer på eller om det är i början av lasset och asfalten håller en temp om 140-160gr.....
3. Du lägger aldrig någonsin ABT16 på en garageinfart då det är en för grov massa för ett så litet jobb att det blir för "rosigt" och öppet".
Även om du lägger en garageinfart med Asfaltsläggare så måste du handösa vid starten liksom i slutet så det blir till stora delar ändå svårt att använda en grov massa.
4. Du lägger en fin massa ABT8 på gammal asfalt och du lägger en lite grövre massa en ABT11 om det är grusunderlag.
Det är alltid en kompromiss om man vill ha en tätare finare infart med sämre bärighet (ABT8) eller en lite grövre yta men med bättre bärighet (ABT11).
5. Om asfalten är mjuk och geggig året efter den är lagd så beror det på fel vid tillverkningen och ingen asfalterare/asfaltsverk eller labb kommer ngnsin erkänna det. Först efter 10år i yrket och ett förtroligt samtal med en labbkunnig så smög det fram.
Asfalt packas till 96% när man nylägger och det ska således vara hårt o fint direkt
Tänk om man lägger om E4an och det är geggig asfalt året efter ha ha....den asfalten hade slitits bort innan vintern var slut.
6. Uppfarten som TS har är som tidigare inlägg konstaterat asfalterad med sk Sprider/Handläggning.
Ytan blir lika "öppen" och "rosig" som bilden visar. Tyvärr. Det bli inte bättre med dagens asfalt.
Sen finns det olika massor att få vid asfaltsverken. Sk handmassor och maskinmassor. Skillnaden är ganska stor.
Man kan få massor med mkt återvinning i och då är asfalten oftast för kall och torr när den kommer ut. Det är också så gott som omöjligt att bevisa vad som gick ut här. Man är i händerna på asfaltsverken/Utläggarna och till sist labben.

7. Ska du lämna in ett prov för analys så ange inte vems asfalt det är eller var den provade ytan befinner sig då labbfolken jobbar på samna firmor som dom som lägger asfalten och således kommer proven sällan visa ngt fel..... tro mig. Jag har fått "hjälp" många ggr.

8. Det inlägg där ngn betalt 18000kr för 35kvm asfalt är fullständigt upplurad prismässigt. Det är rent ocker.
Prisutveckling:
90tal = 80-100kr/kvm + moms
00tal = 100-125kr/kvm + moms
10tal = 125-160kr/kvm + moms
Allt över dom priserna är entreprenören som i brist på konkurrens höftar till för att tjäna en slant.
Jag har kalkylerat och utfört asfaltsprojekt mellan 1994-2010. I summorna 500kr -200milj kr.

9. Det är vääldigt mkt nytt och yngre folk i asfaltsbranchen idag. Kunskaperna om asfalt är tyvärr långt under vad man kan kräva. Oftast har man också gjort som i alla tider inom asfalten anställt kompisar eller kompisars kompisar och sällan ngn med relevant utbildning.
Även om dom lär sig generella kunskaper så kan nästan inga av dagens "yngre" hänga med när man snackar djupare kunskaper. Min sista tid var jag internrevisor och åkte runt i mellansverige och reviderade arbetsledare/platschefer och arbetschefer....och jao...suck...kunskaperna är varierande.....

Slutsats:
-Asfalten ser ut som man kan förvänta sig som dagens "miljövänliga" handlagda asfalt ska göra. Tyvärr.
Dock borde arbetsledaren som var ute kunnat upplyst om det.
-Du ska under inga omständigheter acceptera ogräset. Det kan komma mer och mer år efter år. Det är Fusk och/eller Slarv.
Tyvärr här finns bara en rättvis lösning. Gräv upp skiten och gräv ur på nytt och gör det ordentligt. Bråka om det tills dom går med på det. Arbetsledaren eller Platschefen kommer nog streta emot så mkt som går. Gå till högre chefer om det krävs.

Asfalten kostar MAX 200kr/kvm inkl moms idag.
Underarbetet kostar 150-350kr/kvm inkl moms beroende på vad som ska göras.
Och här bestämmer inte kunden utan asfalteraren säger (om han kan sitt jobb) "så här och så här måste vi göra för att det ska bli bra" och vill du inte det pga av priset så ska asfalterarn säga nej.
Enligt god yrkessed ska en professionell entreprenör upplysa kunden om vad som är rätt och vad som ska göras.
Tack för ett väldigt uttömmande svar. Kan bara tillägga att han sa att asfalteringen kostade ca 150kr/m3 och att med underarbete också blev det strax över 300kr/m2. Då menar jag precis som dig att hans expertis har kommit fram till vad som krävs på min uppfart och vilken insats han behöver göra för ett bra resultat.

Jag tror det blir rimligt att ta detta till nästa steg i hierarkin ser inte på kartan att han vill ge med sig.
 
Jag (BRF) anlitade PEAB för att asfaltera våra uppgångar för några år sedan. Resultatet blev som TS. Efter 1-2 år stack det genom gräs/ogräs. Dessutom misslyckades de med fallet så allt regnvatten rann mot grunden istället för mot gräsmattan, de riktade inte kantstenen, gjorde en cykelparkering hälften så stor som den skulle vara osv. Allt var specat i kontraktet så de hade inget att skylla på.
Jag var tvungen att hålla inne med betalningen för att de ens skulle komma ut och titta på det. De åtgärdade några av grejerna och tillslut orkade jag inte bråka mer utan betalade. Det blev varken snyggt (skarvar) eller bra gjort, och då valde jag PEAB för att det är ett stort bolag som jag tyckte borde kunna det hela och inte försöka lura kunden. Betalade drygt 500m2 ink underlagsarbetet. Nästa gång kan man ju lika gärna ta irländarna, slutresultatet och bemötandet verkar ju inte diffa så mycket iaf.
 
L
J johan_p skrev:
Jag (BRF) anlitade PEAB för att asfaltera våra uppgångar för några år sedan. Resultatet blev som TS. Efter 1-2 år stack det genom gräs/ogräs. Dessutom misslyckades de med fallet så allt regnvatten rann mot grunden istället för mot gräsmattan, de riktade inte kantstenen, gjorde en cykelparkering hälften så stor som den skulle vara osv. Allt var specat i kontraktet så de hade inget att skylla på.
Jag var tvungen att hålla inne med betalningen för att de ens skulle komma ut och titta på det. De åtgärdade några av grejerna och tillslut orkade jag inte bråka mer utan betalade. Det blev varken snyggt (skarvar) eller bra gjort, och då valde jag PEAB för att det är ett stort bolag som jag tyckte borde kunna det hela och inte försöka lura kunden. Betalade drygt 500m2 ink underlagsarbetet. Nästa gång kan man ju lika gärna ta irländarna, slutresultatet och bemötandet verkar ju inte diffa så mycket iaf.
Tråkigt att höra. Jag har dock inte givit upp ännu. Min kontakt är villig att hjälpa mig att lösa det, men troligen inte i den grad jag vill. Tror skillnaden i pris för oss två är för att de tog in pris från hela området samtidigt, hade en enkel uppfart och därför tog sitt standardpris.

Jag har dock inte ett skriftligt kontakt som visar exakt vad som var överenskommet utan litade på att asfaltering är en enkel sak som knappast kunde gå fel
 
M
E Elektra skrev:
Hur läser du? TS skriver att det är minst 5 cm tjockt asfalt där han mätt.
Jag läste bara TS fråga i första inlägget och av bilderna att döma är det inga 5cm.
 
Jag kan inte mycket om asfaltering, men det där är väldigt likt asfalten vi har på framsidan vid mitt kontor. Och där är det bara överbliven asfalt dumpad rakt på befintlig grusgång och lite slarvigt vältad. Tog ungefär en kvart totalt för 3*5 meter och bonden/fastighetsägaren som gjorde det var fullt medveten om bristerna, vi skulle bara få en liten slät yta att ställa fikabordet på på sommaren när de ändå fick lite asfalt över.
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
L
Fick precis besked att asfaltsorten heter ABT 11 100/150
 
Nissens
L Lewdis skrev:
Fick precis besked att asfaltsorten heter ABT 11 100/150
Hur gick det för dig med detta?
 
L
Nissens Nissens skrev:
Hur gick det för dig med detta?
De kom och gjorde om hela asfalteringen hos mig
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lewdis skrev:
De kom och gjorde om hela asfalteringen hos mig
Skönt, det var det bästa! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.