Byggahus.se
Även här, i villaområde med ganska små tomter har det varit lugnt och stilla. Många bortresta skulle jag tro, några vet jag är borta.

Haha, jag struntade i bygget igår och idag för att visa grannarna närmast hänsyn då de hade/har midsommartillställning, så tänkte att de får väl slippa höra min kapsåg då.

Komiskt nog drog de först igång gräsklipparen och körde några timmar tidigare idag och nu kör de röjsåg för fulla muggar :D. Vafan, nu tappade jag en byggdag :p

Jag njuter dock av ljudet av deras röjsåg. Det finns ett visst behov av att den går om man uttrycker sig så.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Jag kommer låta kapsågen vara tyst idag iaf, men imorgon dras den igång. Ju mer grannarna vrålar och skriker på fyllan ikväll, desto tidigare blir det byggstart imorgon ;)
En kompis hade tillställning ute en sommarkväll på semestern med folk, grillning och musik spelades lagom högt.

Morgonen efter drog en granne igång att klippa gräset 07:00 som inte hänt tidigare på ~8år varpå kompisen ringde in hifi paket modell stor till kvällens fest, Den grannen klippte aldrig gräset en tidig morgon efter det :crysmile:

Och själv är jag allergiskt mot hoptryckta hus med ~400kvm tomter där man ser och hör alla omkring sig. Inte för att ljud stör mig det minsta, för jag vill känna att jag är själv och slippa vinka till nån granne så fort jag öppnar ögonen.

Jag har vald de vänner jag vill umgås med, grannarna får klara sig själva.

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Vi sågade virke på midsommarafton. Med en Kara Master sågbänk dragen av en Valmet 1102 traktor som är ganska slutkörd i maskin och fick gå på höga varv för att orka. Vi började klockan 8 på morgonen. Då det var färdigsågat vid 11-tiden skulle virket hem så kompanjonen körde två turor genom byn med min traktor.

Som sagt...... det är bäst att bo platser där folk inte trängs ihop så tätt att de förstör nerverna på varandra.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
E
H heimlaga skrev:
Vi sågade virke på midsommarafton. Med en Kara Master sågbänk dragen av en Valmet 1102 traktor som är ganska slutkörd i maskin och fick gå på höga varv för att orka. Vi började klockan 8 på morgonen. Då det var färdigsågat vid 11-tiden skulle virket hem så kompanjonen körde två turor genom byn med min traktor.

Som sagt...... det är bäst att bo platser där folk inte trängs ihop så tätt att de förstör nerverna på varandra.
Du är priviligerad :) skulle själv gärna vilja bo på en liknande plats, problemet är bara att varken jag el frun nog inte skulle hitta jobb där.

M Maledictus skrev:
Känns skönt att veta att jag kan gå ut näck mitt på dagen på min tomt och vråla k*ken står utan att någon bryr sig. Inte för att jag brukar göra det men ändå.
:crysmile::crysmile: Inte? Det gör jag... #livetpålandet

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är det inte så mycket svårare att hitta arbete på landet eller i någon småstad än det är i storstäderna. Inte om man slår sig ned i bebodda trakter som inte nyligen har drabbats av någon stor nedläggning. Det är nämligen så trendigt att flytta till storstäderna att det lokalt rentav kan bli arbetskraftsbrist på landet.

I allmänhet är tillgången på arbete ojämnare på landet men eftersom man klarar sig med bostadslån på högst en fjärdedel av vad storstadsbor tvingas låna så gör det ingenting att vara arbetslös eller permiterad någon månad ibland.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Sedan när blev det tvingat att man måste fira midsommar? Det är ju varken en religiös eller kulturell dag egentligen, alltså man retar inte upp några gudar om man inte ser fåniga ut runt någon midsommarstång.
Det påminner mig om någon midsommar för många år sedan då jag hade det dåliga omdömet att röjsåga eller vad det var. Då kom grannen över till mig och sa: Ursäkta, ni utlänningar (för det är vad vi är) vet kanske inte det men i Sverige brukar vi inte jobba ute på midsommar". Så det var den sociala koden jag hade missat. Den finns bortom mina rättigheter eller vad jag väljer att skita i.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
:crysmile:

Och själv är jag allergiskt mot hoptryckta hus med ~400kvm tomter där man ser och hör alla omkring sig.
Exakt, tomter under 2000kvm borde förbjudas.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
hsd
Alla borde ha ett tunnland :cool:

hsd hsd skrev:
Alla borde ha ett tunnland :cool:
Precis, så kunde dom ha slåtter efter en gammal Bolinder Munktell som låter lite mysigt, isf röjsåg att klippa med. Då skulle även jag tillåta klippning på midsommar.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
M
Märker att tråden börjar spåra ur bland alla lantisar som drömmer om storstadslivets brus
Nä skämt åtsido. Det är tur att vi alla är olika. Hörde på radion idag att man i Stockholm betalar i snitt 94,000kr/kvm för en lägenhet. Så vi kanske ska vara tacksamma att folk bosätter sig på landsbygden annars hade väl priset varit 200,000 istället. Tänk på det alla Nollåttor!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nej jag tror inte att "alla" borde ha...... men jag tror att om de som innerst inne vill ha frid och utrymme omkring sig skulle bejaka det inre behovet och bosätta sig på landet då skulle de som blir kvar i hopträngda bostadsområden vara människor som själva trivs med att leva så och som därför har förutsättningar att komma överens med varandra och stå ut med varandra.
Dessutom skulle bostadsområdena naturligt bli mindre till omfånget och redan av den orsaken ge upphov till färre tvister.
Vi är alla olika och så skall det vara!

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej jag tror inte att "alla" borde ha...... men jag tror att om de som innerst inne vill ha frid och utrymme omkring sig skulle bejaka det inre behovet och bosätta sig på landet då skulle de som blir kvar i hopträngda bostadsområden vara människor som själva trivs med att leva så och som därför har förutsättningar att komma överens med varandra och stå ut med varandra.
Dessutom skulle bostadsområdena naturligt bli mindre till omfånget och redan av den orsaken ge upphov till färre tvister.
Vi är alla olika och så skall det vara!
DET var det allra bästa svaret i den här tråden! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.