Byggahus.se
Många nätägare kräver även separata abonnemang om det finns flera bostadshus på samma tomt. Här är det varken fråga om dragning över tomtgräns eller el till ett andra bostadshus så detta är helt på kundens anläggning. Alltså kan du göra som du vill och är själv ansvarig för elsäkerheten.

T toolman77 skrev:
Många nätägare kräver även separata abonnemang om det finns flera bostadshus på samma tomt. Här är det varken fråga om dragning över tomtgräns eller el till ett andra bostadshus så detta är helt på kundens anläggning. Alltså kan du göra som du vill och är själv ansvarig för elsäkerheten.
Det svaret gillar jag. Det får väl ändå vara nån måtta på myndigheternas kontroll. Det känns som att elektrikerskrået fått lite väl mycket att säga till om ibland när det gäller nya regler. Det är ju framförallt de som gynnas av att vanligt folk snart inte får tända lampan hemma utan att en elektriker står bredvid och kollar att allt gå rätt till.
När jag byggde min stuga på 80-talet var det tillåtet att dra tomrör och sätta upp kopplingsdosor själv, det tror jag inte man får idag.

R Tammer skrev:
Det svaret gillar jag. Det får väl ändå vara nån måtta på myndigheternas kontroll. Det känns som att elektrikerskrået fått lite väl mycket att säga till om ibland när det gäller nya regler. Det är ju framförallt de som gynnas av att vanligt folk snart inte får tända lampan hemma utan att en elektriker står bredvid och kollar att allt gå rätt till.
När jag byggde min stuga på 80-talet var det tillåtet att dra tomrör och sätta upp kopplingsdosor själv, det tror jag inte man får idag.
det var inte tillåtet då heller, nuvarande regelverk har gällt i nästan 100 år.

Det kan vara så att du fick tag i en elektriker som accepterade att fortsätta arbeta med rören som du drog. Men det var ändå olagligt, även på 80- talet.

Det är väldigt vanligt idag också att folk själva drar rör, sätter dosor osv. Och att man får tag i en elfirma som går med på den arbetsfördelningen. Men det är olagligt, och även elfirman tar en (liten) risk om de accepterar det.

10-15 meter kan du spänna utan några stolpar emellan om du har bra infästning i bägge ändarna.

Köp stålwire och spännare på biltema/jula och sätt så högt det är rimligt.

Låt den sitta spänd ett par dagar och spänn sedan mer, det slackar alltid!

Sen sticker du förbi bauhaus och köper 25m EXLQ Plus 3G2.5 eller hellre 5G2.5 så har du förberett om du behöver mer kräm till kojjan!

Häng den med lite slack i bägge ändar och stripea dit den i wiren!

Sen kan du se ställa datorn i friggeboden och läsa kommentarer från bittra elektriker här inunder!:)

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Välj hellre som nämndes tidigare en sk svartkabel tex N1XV som är lika tillgänglig och inte dyrare heller. Det är betydligt bättre att ha den typen ute och så exponerad för solen som på en lina.

• Gilla
Tosse och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Välj hellre som nämndes tidigare en sk svartkabel tex N1XV som är lika tillgänglig och inte dyrare heller. Det är betydligt bättre att ha den typen ute och så exponerad för solen som på en lina.
Ett bra svar från en icke bitter elektriker ;)

Förstår inte varför vi blir kallade bittra, Skulle det vara bättre att bara säga kör på även om du inte vet hur du ska göra, det enda som kan hända är ju att anläggningen inte blir elsäker.
Men det är ju inga problem :rolleyes:

• Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ett bra svar från en icke bitter elektriker ;)

Förstår inte varför vi blir kallade bittra, Skulle det vara bättre att bara säga kör på även om du inte vet hur du ska göra, det enda som kan hända är ju att anläggningen inte blir elsäker.
Men det är ju inga problem :rolleyes:
Är bara tråkigt att alla trådar ska sluta med pisk på fingrarna och en massa länkar till diverse regelverk. Samma för i stort sett alla frågor någon ställer i forumet för EL.

Tänk om alla "pålästa" elektriker kunde skriva en helt korrekt guide så att TS kan få lite el i sin friggebod istället!

Och det är ingen som får fribiljett till himlen bara för att de predikar om rätt eller fel...

hsd
P Patrik Lidstedt skrev:
Är bara tråkigt att alla trådar ska sluta med pisk på fingrarna och en massa länkar till diverse regelverk. Samma för i stort sett alla frågor någon ställer i forumet för EL.

Tänk om alla "pålästa" elektriker kunde skriva en helt korrekt guide så att TS kan få lite el i sin friggebod istället!

Och det är ingen som får fribiljett till himlen bara för att de predikar om rätt eller fel...
Enkelt, man får inte göra en nyinstallation utan behörighet.
Sluta tjafsa om "pisk på fingrarna"

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, fel.

Nä, varför då?

Detta är en icke koncessionspliktig anläggning vad jag förstår. Om det är mellan olika fastigheter skulle saken komma i annan dager.
Kabelförläggning är ett elinstallationsarbete. Eller vad menar du?

Stämmer. Ledningsnät inom en fastighet är undantagna från koncessionsplikten. Men det är ett undantag som är omdiskuterat och något som nätföretagen vaktar på.
Det gäller särskilt om det rör sig om luftledningar. Jag skulle inte chansa och ge mig på en luftledning på min fastighet utan att få ett okej från nätföretaget.

tommib
Personligen skulle jag säga att jag skriver ang behörighet i två fall.

1. Det är inte tidigare nämnt i tråden. Man vet aldrig hur folk ramlar in här och vad de har för förförståelse. Att begå brott pga okunskap är onödigt men kan hända om någon går in här och läser detaljerade beskrivningar.

2. TS, eller annan person, visar så uppenbart bristande förståelse och respekt för riskerna med elarbete att det riskerar att bli direkt farligt.

I de fall någon ställer en adekvat fråga och visar att hen har läst på brukar inte jag komma med särskilt mycket pekpinnar och jag uppfattar inte att andra gör det heller.

För övrigt skulle jag vilja veta vad Fredrik Sjödin motiverar nätägarens motstånd mot luftledning med. Handlar det om detta med olika fastigheter eller handlar det om åskskydd?

Edit: Jaha.... medans man skriver....

• Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Enkelt, man får inte göra en nyinstallation utan behörighet.
Sluta tjafsa om "pisk på fingrarna"
Ser ni! Där kom en till!:)

Kan vi inte sluta tjafsa om behörighet istället?

tommib
P Patrik Lidstedt skrev:
Ser ni! Där kom en till!:)

Kan vi inte sluta tjafsa om behörighet istället?
Det är du som tjafsar....

Det är adekvat att påpeka detta med behörigheten (se vad jag skrev ovan). Jag upplever inte heller att det tjatats nämnvärt i denna tråd. Det var Fredrik som tog upp det i #14 och det var inte särskilt tjatigt, bara ett konstaterande.

Hempularens inlägg i #18 handlar om att korrigera felaktig information. Det var samma i #15 (ajaj Fredrik, har du tappat stinget :) Ditt första påstående är felaktigt eftersom det redan nu är förbjudet att installera kabeln utan behörighet. Som du skriver i #14 kan man förledas att tro att det blir det först efter 1/7).

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
Kabelförläggning är ett elinstallationsarbete. Eller vad menar du?
Jag menar att det finns behöriga som äger hus.

Då måste det inte utföras utav ett elinstallationsföretag.

Annars går det ju att dra kabeln i en PEM-slang, och gräva ner så långt det går. Blir den synlig på berg, någon meter, går det ju också att klamra eller sätta någon skena över.

A AG A skrev:
Annars går det ju att dra kabeln i en PEM-slang, och gräva ner så långt det går. Blir den synlig på berg, någon meter, går det ju också att klamra eller sätta någon skena över.
Med risk för att bli anklagad för att komma med pekpinnar så vill jag fråga dig vilken utbildning du har inom elektrikeryrket. Är du en av dem som känner en som känner en elektriker och därför tror att du kan allt.
Med detta vill jag säga att det är vare sig tillåtet eller lämpligt.
Önskar att de som inte har kunskapen slutar att komma med ogenomtänkta förslag :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.