25 165 läst · 42 svar
25k läst
42 svar
Tips på dragfjäder
Som det är sagt innan så är pipelifes dragfjäder rätt värdelös när det är böjda rör. Dom annonserar ju den bara för dragning i slang..
Men pm flex har en av liknande typ men tunnare som har fungerat för oss vid dom svårare dragningarna. Men den håller aldrig formen av en ring som en nyolonfjäder
http://www.pmflex.com/sv-se/accessory/dragfjaeder/
Men pm flex har en av liknande typ men tunnare som har fungerat för oss vid dom svårare dragningarna. Men den håller aldrig formen av en ring som en nyolonfjäder
http://www.pmflex.com/sv-se/accessory/dragfjaeder/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Katimex fjäder är min favorit. Den går även att sätta en spetisg topp på med fjäder som letar sig bättre i skarpa böjar.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 246 inlägg
Lyckades inte med dammsugaren. Jag får tillverka nåt specialmunstycke isf så jag kommer in i dosan och får ordentlig kontakt med flexslangens mynning. Har ingen tryckluft hemma tyvärr.
Jag tror dock inte att det är tvärstopp i rören. Eller hoppas. Fem meter verkar generellt vara vad jag klarar med metallbandet när jag testar olika rör. Jag försökte minska friktionen genom att polera lite på oxidation osv men det gjorde ingen märkbar skillnad. Kan inte trycka mer heller eftersom bandet böjer sig och ger efter. Ser ju ut som ett dragspel till slut ...
Jag tror dock inte att det är tvärstopp i rören. Eller hoppas. Fem meter verkar generellt vara vad jag klarar med metallbandet när jag testar olika rör. Jag försökte minska friktionen genom att polera lite på oxidation osv men det gjorde ingen märkbar skillnad. Kan inte trycka mer heller eftersom bandet böjer sig och ger efter. Ser ju ut som ett dragspel till slut ...
Låter ju som du oavsett har behov för en vettig dragfjäder
. Jag slog till på en dogger till slut, den jag köpte på elbutik kommer jag kassera. På korta sträckor med kluriga böjar är min gamla nylonfjäder från Clas Ohlsson fortfarande outstanding...
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 246 inlägg
Ok. Man kanske skulle köpa en dogger då? Den var inte så farligt dyr ändå. Rätt trött på en sketig stålfjäder som studsar runt i huset dessutom. Men ska ringa uthyrningsfirmorna på måndag dessutom.
Jag förstår inte hur folk kan vara missnöjda med Pipelifes dragfjäder eller "kopian" från Elbutik.
Själv har jag faktiskt en av varje, en 15 meter från Pipelife och en 10 meters från Elbutik som råkade hänga med en beställning därifrån just för att den var så lik den från Pipelife och så billig att jag tänkte att en lite kortare "reserv" inte skulle skada.
Precis som ni är inne på så är de väldigt lika varandra men har lite små skillnader.
Diameter på fjädern:
Pipelife: 6mm
Elbutik: 5,5mm
(Ungefär, inte helt lätt att mäta eftersom fjädrarna är tvinnade så det varierar beroende på hur man håller skjutmåttet men Pipelife är i alla fall något tjockare)
Diameter och längd på dragögla:
Pipelife: 9mm / 23mm
Elbutik: 9mm / 26mm
(tjockaste stället)
Diameter och längd på sökarspiral:
Pipelife: 9mm / 160mm
Elbutik: 7mm / 182mm
(tjockaste stället)
Anledningen till att jag köpte Pipelifen från början är för att jag dragit en hel del nätverksrör i ett äldre hus där jag fullt medvetet dragit rören med både lite väl många färdigköpta 90-gradersböjar och några egna, förmodligen för snäva, s-böjar och liknande för att behöva återställa väggar och tak så lite som möjligt efteråt.
Jag är INTE besviken, det fungerar fantastiskt bra och tar sig fram överallt, hittills har det bara varit på ett ställe där jag fått "ta i" och dra fjädern fram och tillbaka lite innan det gått igenom och det var i den sista 90-gradersböjen på en sträcka på ~13 meter med fem 90-gradersböjar. Men det är ju det som är grejen, att man kan ta i även efter en så lång sträcka utan att fjäderhelvetet böjer sig istället.
Har använt den från Pipelife mycket mer är den från Elbutik men de gånger "kopian" åkt fram tycker jag den har fungerat precis lika bra.
Nä, jag rekommenderar alla som behöver en bra dragfjäder att köpa någon av dessa! Tar det ändå stopp måste man ha gjort något katastrofalt fel vid förläggningen av rören!
Själv har jag faktiskt en av varje, en 15 meter från Pipelife och en 10 meters från Elbutik som råkade hänga med en beställning därifrån just för att den var så lik den från Pipelife och så billig att jag tänkte att en lite kortare "reserv" inte skulle skada.
Precis som ni är inne på så är de väldigt lika varandra men har lite små skillnader.
Diameter på fjädern:
Pipelife: 6mm
Elbutik: 5,5mm
(Ungefär, inte helt lätt att mäta eftersom fjädrarna är tvinnade så det varierar beroende på hur man håller skjutmåttet men Pipelife är i alla fall något tjockare)
Diameter och längd på dragögla:
Pipelife: 9mm / 23mm
Elbutik: 9mm / 26mm
(tjockaste stället)
Diameter och längd på sökarspiral:
Pipelife: 9mm / 160mm
Elbutik: 7mm / 182mm
(tjockaste stället)
Anledningen till att jag köpte Pipelifen från början är för att jag dragit en hel del nätverksrör i ett äldre hus där jag fullt medvetet dragit rören med både lite väl många färdigköpta 90-gradersböjar och några egna, förmodligen för snäva, s-böjar och liknande för att behöva återställa väggar och tak så lite som möjligt efteråt.
Jag är INTE besviken, det fungerar fantastiskt bra och tar sig fram överallt, hittills har det bara varit på ett ställe där jag fått "ta i" och dra fjädern fram och tillbaka lite innan det gått igenom och det var i den sista 90-gradersböjen på en sträcka på ~13 meter med fem 90-gradersböjar. Men det är ju det som är grejen, att man kan ta i även efter en så lång sträcka utan att fjäderhelvetet böjer sig istället.
Har använt den från Pipelife mycket mer är den från Elbutik men de gånger "kopian" åkt fram tycker jag den har fungerat precis lika bra.
Nä, jag rekommenderar alla som behöver en bra dragfjäder att köpa någon av dessa! Tar det ändå stopp måste man ha gjort något katastrofalt fel vid förläggningen av rören!
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag har en gammal nylonfjäder från pipelife som inte är så imponerandebjornhallberg skrev:
Nyligen kom jag över en 35m glasfiber dogger. Doggern är huuur bra som helst, guld värd.
Ångrar att jag inte köpte en sån direkt när jag flyttade in, hade tjänat in mycket tid på det
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 246 inlägg
Är det denna modellen?Fjojtmehmet skrev:
https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner/handverktyg/kabeldragning/1600171/
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Provdra innan väggskivorna kommer på plats. Har man fler än ett par tre tvära böjar kan det bli omöjligt att få igenom fjädern. Det blir lite trist att öppna väggarna när de är spacklade och klara. Stålbanden brukar inte gilla rörböjar i tre dimensioner eftersom de inte gärna böjer sig åt mer än två håll.
Och är väggarna öppna så ser man till att man inte får några tvära böjar utan att alla böjar är riktigt "lata" samt att rör/slang är riktigt fästa (med ca 60 -100 cm C/C), då får man inga problem med att stoppa in en dragfjäder
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 246 inlägg
Jag fick låna en vanlig nylon-fjäder av lite bättre kvalitet och då var det inga egentliga problem att gå igenom de där ~11m. Visst, glasfiber eller nåt hade varit snabbare att kunna trycka säkerligen, men det var fortfarande milsvid skillnad mot metallbandet. Det gäller att hålla sig uppdaterad 
Men om @mexitegel fortfarande vill bli av med sin så kan han höra av sig
Men om @mexitegel fortfarande vill bli av med sin så kan han höra av sig
Gammal tråd, jag vet men jag hittar inget svar någon annan stans.
Vad är som avgör dimensionen / tjockleken på dragfjädern egentligen?
Jag beställde hem den grövre tvinnade 6mm fjädern av misstag, och den kännns väldigt styv.
Är det inte svårare att få igenom fjädern ju grövre och styvare den är?
Behöver man ta i så pass hårt att man rycker av 4mm fjädern när man drar kablarna sen, ja då skall den som har lagt rören / slangen skämmas.
/Micke
Vad är som avgör dimensionen / tjockleken på dragfjädern egentligen?
Jag beställde hem den grövre tvinnade 6mm fjädern av misstag, och den kännns väldigt styv.
Är det inte svårare att få igenom fjädern ju grövre och styvare den är?
Behöver man ta i så pass hårt att man rycker av 4mm fjädern när man drar kablarna sen, ja då skall den som har lagt rören / slangen skämmas.
/Micke
Min erfarenhet som inte är stor säger att man an behöva en grövre styvare om man ska få igenom nått i 50mm slang och uppåt.