Byggahus.se
J
Vi har precis dränerat+isolerat med 100mm Optidrain. I sommar ska vi bygga altan och återställa framsidan. Jag funderar på dels infästning av bärlina mot källarväggen, dels igensättning av källarfönster.

Den gamla altanen stod på plintar närmast huset. Tror inte att det fungerar nu iom isoleringen + nyss uppgrävt. Vill inte sätta den i träfasaden heller eftersom den ska bytas om några år. Källarväggen (25cm hålstensbetong) återstår således som alternativ för bärlina.

• Dock ska källarväggen isoleras och täckas med sockelskiva. Hur gör vi då under altanen och med bärlinan?

Min tanke: regla upp + isolera 50/70mm + täcka med typ takpapp? (kommer ju att vara under altan, så utseende spelar ingen roll.. skivor är dyrt) och bärlina utanpå det, fäst med brutalt långa fasadplugg?

Eller bärlina först och sen isolera runtom och skita i isolering där?

• Bärlinan kommer att löpa rakt över ett källarfönster som ändå inte behövs. Behöver jag mura igen källarfönstret helt direkt eller bara ta bort fönstret, fylla igen med typ isolering och sätta träskiva på insidan? Och sen när/om källaren görs i ordning mura från insidan?

J
Bumpar upp frågan med en bild på härligheten

Tanken är att bärlinan ska sitta precis under fasaden, rakt över fönstret. Det blir då 34cm till dörrkarm, så en plattform bestående av en 120+28 och en 140+28 blir nog lagom..

dnjzft.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.