Byggahus.se
Hej,

Jag bor i en relativt ny villa, 7 år. Jag har automatsäkringar på 10A, förutom spis & co. på 16A. Till detta 3 stycken fassäkringar på 10A (vilket jag förstått är i minsta laget).

Har beställt en elbil som jag skall ladda ute i carporten. Carporten sitter på autopmatsäkring 10A alltså. Bilens batteri går bara att ladda på en fas, så av den anledningen behöver jag inte dra 3-fas. Men jag fattar ju att jag inte kommer att kunna dra på laddningen på max, för då går mina säkringar.

Så vad måste jag göra?

Är du säker på att dina huvudsäkringar bara är på 10A?
En villa bör ha minst 16A huvudsäkringar. Storlek på dina huvudsäkringar framgår på ditt elavtal.
Du kan beställa större huvudsäkringar från ditt elbolag, kräver byte av passdel i säkringshållaren.
Utförs av elektriker.

E etompau skrev:
Är du säker på att dina huvudsäkringar bara är på 10A?
En villa bör ha minst 16A huvudsäkringar. Storlek på dina huvudsäkringar framgår på ditt elavtal.
Ja, jag har fått byta en av dem åtskilliga gånger. Torktumlare och spis samtidigt, de går på samma fas, och det brukar bli en tur ut till skåpet.

Då är din elanläggning feldimensionerad, och du bör åtgärdat detta.

Det kan inte vara möjligt att dra en ny kabel till laddning utav bil? Nu har jag ju ingen aning om va det krävs för att ladda med en 3g2,5 säkrad på 16A kunde ju vara en ide, men då gäller det ju också att ha plats i centralen för detta. Sen är det ju givetvis ett jobb för en elektriker, dra kabel kan du ju göra själv dock!

E etompau skrev:
Då är din elanläggning feldimensionerad, och du bör åtgärdat detta.
Jo, jag har fått det påpekat tidigare. Men även med en fas-säkring på 16A, det räcker väl ändå inte för att dra på fuill laddning på bilen?

Biggie Biggie skrev:
Det kan inte vara möjligt att dra en ny kabel till laddning utav bil? Nu har jag ju ingen aning om va det krävs för att ladda med en 3g2,5 säkrad på 16A kunde ju vara en ide, men då gäller det ju också att ha plats i centralen för detta. Sen är det ju givetvis ett jobb för en elektriker, dra kabel kan du ju göra själv dock!
Ja, jag tänker inte göra något själv, jag kan inte detta. Ville bara ha en liten koll på förhand vad det är som behövs göras.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Om det är enfasanslutning till billaddaren så måste den ha någon intelligens som begränsar strömuttaget.
Ett kvalitetsuttag kan belastas med 16A.

Försök att ta reda på hur laddningen ser ut och vad den kräver, sen kan du förbereda allt så kommer en elektriker och kopplar det åt dig!

• Laddtid: 4 timmar med 16 A, 30 min till 80% med CCS50 kW snabbladdare

4 timmar med 16A alltså. Men, automatsäkringarna går ju fortfarande på 10A och uttaget i carporten sitter under en sådan. Hur åtgärar jag det?

Då får elektrikern tillse att du har 2,5 mm2 ledare till ditt uttag och sedan säkra upp till 16A för denna grupp. Men eftersom du har 10A huvudsäkringar, så är det en dålig/felaktig lösning.
Går det inte att ställa ner strömuttaget från laddaren?

Om det finns plats för en extra säkring i centralen så kan du själv dra en ny kabel till garaget, och dra fram den dit du vill att uttaget ska sitta, sen kommer elektrikern och utökar din central med en ny 16a säkring, och monterar ett väggutag som du pluggar in laddaren i! Lycka till!

Det känns inte någon mening att "fixa" de befintliga säkringarna du har ut till ditt garage. Eftersom att du då måste byta från 10a till 16a säkring och ny kabel med grövre area måste dras så är det bättre du har kvar det befintliga som det är och utökar med en ny grupp.

tommib
Biggie Biggie skrev:
... så kan du själv dra en ny kabel till garaget, och dra fram den dit du vill att uttaget ska sitta...
Nej. Detta är lika olagligt som att göra hela jobbet själv. Det har diskuterats här hur många gånger som helst. Dessutom är det stor risk att en elektriker inte kommer vilja befatta sig med det. Möjligen kan man (innan 1/7 i år) komma överrens med elektrikern att man ska dra den där kabeln men då ska man fråga först.

I själva sakfrågan undrar jag dels vilken hustillverkare som har levererat ett hus med 10A huvudsäkringar? Är det kanske så att det sitter 10A där men passdelarna är för 16A? Vad står det på abonnemanget?

Om du vill kunna ladda med 16A så måste du fram med en ny matning. Det finns inget sätt runt det. Om du kan acceptera att ladda med 10A eller lägre kan du använda det som det är. Se till att ladda på natten. Ev kan du till och med styra uttaget via timer så att du bara laddar på natten men kan plugga i sladden direkt när du kommer hem, för att inte glömma. I den lösningen rekommenderar jag starkt kopplingsur och effektrelä, inte någon smäckig plug-intimer då det rör sig om höga effekter.

Som etompau skriver brukar många elbilsladdare kunna effektbegränsas. Vad gäller för din? Resultatet blir att du laddar långsammare men om du har hela natten på dig kanske det inte gör så mycket.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Detta är lika olagligt som att göra hela jobbet själv. Det har diskuterats här hur många gånger som helst. Dessutom är det stor risk att en elektriker inte kommer vilja befatta sig med det. Möjligen kan man (innan 1/7 i år) komma överrens med elektrikern att man ska dra den där kabeln men då ska man fråga först.
.
Då ursäktar jag mig, men sen när blev det olagligt att dra kabel? Och varför i helskotta skulle en elektriker säga nej till detta? Kabeldragningen är ju vad 9.99/10 elektriker avskyr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.