5 069 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Orolig för att ett nytt hus ska byggas nära och att vår grävda brunn förorenas
Vi har en grävd brunn som ligger vid foten av en stenhöjd. Tomten på höjden är såld och bygglov är ansökt om att bygga ett nytt hus ca. 30m i höjdskillnad uppåt och ca 50 m från vår brunn. Vi fick i dagarna möjlighet att göra en grannyttran och jag skrev att jag var emot nybyggnationen. Jag är orolig att vår brunn förorenas av infiltrationen, ev. gödsel eller något annat som sprids på tomten. Vår brunn får allt vatten från berget där de ska bygga. Det finns ingen detaljplan för området och vårt hus ligger lite "ute på landet". Miljönämnden har varit här för att jag ville visa dom situationen. Jag fick inget direkt besked men behöver jag vara orolig? Vilken chans har jag att jag får gehör för mina synpunkter? Miljönämnden påpekade också att de inte hade något med förorening av tomten att göra. De kunde bara besluta om tillstånd angående enskilt avlopp. Hur går jag vidare för att vara säker på att min brunn inte blir förorenad?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
När det gäller avlopp från tomten, så kan du nog förutsätta att myndigheten kravställer så att din brunn inte skall påverkas. Sådant som sprids på marken skall inte kunna tränga ned till grundvattnet. Men om det är väldigt tunnt jordlager, då vet jag inte.
Det kanske är läge att ta ett vattenprov (eller flera) om du senare skall kunna hävda att läget försämrats.
Det kanske är läge att ta ett vattenprov (eller flera) om du senare skall kunna hävda att läget försämrats.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Det är nog så att det inte finns några garantier för att din grävda brunn inte påverkas om det sker t ex schaktning uppströms. Du får vänta och se.
Vad gäller grannens avlopp så ligger det uppströms om din dricksvattenbrunn. Därmed så är 50 m ett litet skyddsavstånd för infiltrationsanläggningar. Grannen kommer således inte att få tillstånd för en sådan teknisk lösning.
Vad gäller grannens avlopp så ligger det uppströms om din dricksvattenbrunn. Därmed så är 50 m ett litet skyddsavstånd för infiltrationsanläggningar. Grannen kommer således inte att få tillstånd för en sådan teknisk lösning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Om bygglovstomten ligger på en höjd och det inte är så mycket annan bebyggelse kan du väl prata med den potentiella grannen och säga att du inte vill att de har avlopp och infiltration åt ditt håll.
Att få bygget helt stoppat pga. det här går nog inte – andra har på goda grunder normalt rätt att bebygga sin mark.
Att få bygget helt stoppat pga. det här går nog inte – andra har på goda grunder normalt rätt att bebygga sin mark.
Den ligger på en del av en höjd. Infiltrationen går bara att lägga åt mitt håll eller till höger från mitt håll sett. Men där finns också ett hus som i så fall påverkas. Höjden fortsätter bakåt och till vänster så där kan man inte lägga den. Du menar att Kommunen går med på bygglov trots att det finns en risk att min 3 m grävda brunn blir förorenad? Är det min skyldighet att göra täta kontroller på vattnet? Vad händer om det helt plötsligt är förorenat? Kan påpeka att brunnen har fyllts på med 2 m på bara de senaste dagarna.Nötegårdsgubben skrev:
Om bygglovstomten ligger på en höjd och det inte är så mycket annan bebyggelse kan du väl prata med den potentiella grannen och säga att du inte vill att de har avlopp och infiltration åt ditt håll.
Det är väl vad jag också har kommit fram till när jag har läst på lite. Men frågan är om vi kan stoppa bygglovet? Hur stor chans har man om man överklagar ifall de godkänner bygglovet ändå?Claes Sörmland skrev:
Det är nog så att det inte finns några garantier för att din grävda brunn inte påverkas om det sker t ex schaktning uppströms. Du får vänta och se.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Som Hempularen skrev är det utsläppskrav på avloppsvattnet, så där kan du väl vara relativt lugn, men har du en så ytlig brunn som bygger på tillrinning från annans mark är det ju inte säkert att den kommer vara lika bra framdeles.
Finns det redan förhandsbesked för bygglov, har kommunen redan beslutat att man får bygga ett hus. Så att bara vara emot all bebyggelse hjälper inte. Det borde ha gjorts i ett tidigare skede.
Är du däremot rädd att deras avlopp påverkar ditt dricksvatten, är det det du ska skriva. Då finns det olika lösningar för att förhindra det.
Är du däremot rädd att deras avlopp påverkar ditt dricksvatten, är det det du ska skriva. Då finns det olika lösningar för att förhindra det.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Här är domen från MÖD som troligen stoppar möjligheten till infiltration för din granne:
https://lagen.nu/dom/mod/2000:41
Men det finns andra tekniska lösningar på avloppsreningen som fungerar.
https://lagen.nu/dom/mod/2000:41
Men det finns andra tekniska lösningar på avloppsreningen som fungerar.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Tänkte att du läser domen på ett annat sätt än jag.
Domen från MÖD handlar inte om att bygga något utan istället om tillstånd att få infiltrera avloppsvatten uppströms om en dricksvattenbrunn. Sådant tillstånd kan enligt denna dom inte ges utan mycket omfattande undersökningar om mark- och vattenförhållanden (provgrop räckte inte). Därmed menar jag att domen är relevant för tråden i och med att den visar på hur svårt det är att få tillstånd att infiltrera avloppsvatten på ett höjd ovanför en dricksvattenbrunn om osäkerhet om påverkan på brunnen råder.
Domen från MÖD handlar inte om att bygga något utan istället om tillstånd att få infiltrera avloppsvatten uppströms om en dricksvattenbrunn. Sådant tillstånd kan enligt denna dom inte ges utan mycket omfattande undersökningar om mark- och vattenförhållanden (provgrop räckte inte). Därmed menar jag att domen är relevant för tråden i och med att den visar på hur svårt det är att få tillstånd att infiltrera avloppsvatten på ett höjd ovanför en dricksvattenbrunn om osäkerhet om påverkan på brunnen råder.
Hmm inte att bygga något? En anläggning är väl också att bygga något eller har jag missförståt något.
Men oavsett så är MÖÖDs domar specifika för fallet i fråga. Några generella eller preudecerande domar fattas enbart HD. Dit kan man även driva ett fall som fatats i MÖÖD men då får mam åberopa Domvilla. I HD behöver man få prövningstillstånd eller så åter remiterar man det till den lägre instans som fattat beslutet. Vilket då ev. i TS fall MÖÖD om han driver det dit efter MÖD.
Men oavsett så är MÖÖDs domar specifika för fallet i fråga. Några generella eller preudecerande domar fattas enbart HD. Dit kan man även driva ett fall som fatats i MÖÖD men då får mam åberopa Domvilla. I HD behöver man få prövningstillstånd eller så åter remiterar man det till den lägre instans som fattat beslutet. Vilket då ev. i TS fall MÖÖD om han driver det dit efter MÖD.