15 816 läst · 112 svar
16k läst
112 svar
Fortkörningsböter
Ja vad skall vi säga om oddsen till bortförklaring enligt TS
http://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab
http://www.vibilagare.se/nyheter/jonny-forsberg-far-tillbaka-korkortet-639
http://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab
http://www.vibilagare.se/nyheter/jonny-forsberg-far-tillbaka-korkortet-639
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
OT
Suck! Det är ju så långt från gaspedal till bromspedal.
Ibland hela två centimeter, så plattan i mattan är det självklara valet
Suck! Det är ju så långt från gaspedal till bromspedal.
Ibland hela två centimeter, så plattan i mattan är det självklara valet
Följde den bakomvarande bilen efter dig till vänstra körfältet?nino skrev:
Om inte så hade du alla möjligheter att bromsa istället för att gasa.
nino skrev:
nino skrev:
Nej, fortkörningsböter hamnar inte i belastningsregistret om de inte är allvarliga, däremot olovlig körning, rattfylla och övriga trafikbrott med fängelse i straffskalan.sir_erken skrev:
Jo, fortkörningsböter registreras i belastningsregistret. Det gör alla brott.NetNut skrev:
Men vad är allvarliga fortkörningsböter för något?
Jodå, det går alldeles utmärkt. Åtminstone i de förhandlingar som gäller fortkörningar.K knipo skrev:[QUOTE="fsn, post: 2735428, member: 20254"]Man kan ju av rättsäkerhetsskäl inte bli dömd i sin frånvaro. Har man inte för avsikt att närvara så skall man väl vara ganska tydlig med det. Dyker man inte upp så skjuts rättegången upp och man får en påbackning med 500kr (så var det iallafall 1998 när dom skulle ha mig till tinget för en liknade sak).
Om brottet förväntas bli böter kan tingsrätten döma utan att den tilltalade är närvarande.[/QUOTE]
Ja, det var ju dåligt formulerat av mig. Man kan bli dömd i sin frånvaro lite beroende på hur straffskalan ser ut, upp till 4 eller 6 månaders fängelse eller nåt sånt. Men är man kallad till förhandling och man inte aviserar att man inte tänker närvara så skjuter dom troligtvis upp just din fortkörning av dom 30 som var tänkta beta av ungefär samtidigt och då skall det kosta en slant.
Jag är en stor fantast av att "vägkantsrabatt" som man får av smidiga snutar vid fortkörning för gott uppförande och för att alla tjänar på en "smidig affär" skulle vara sanktionerad och obligatorisk och även gälla i ett par veckor om man vill sova på saken. På det sättet skulle vi kunna använda våra tingsrätter till att lagföra kriminella istället.
Nej, du har tyvärr fel om detta, hänvisar till "Förordning (1999:1134) om belastningsregister" som sedan hänvisar till "Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott".K knipo skrev:
Har själv fått en fortkörningsbot utan att den funnits med i belastningsregistret.
ang. allvariga fortkörningsböter så skrev jag nog medans jag tänkte på annat, det skulle vara allvarliga hastighetsöverträdelser som klassas som vårdslöshet i trafik.
Jag har själv åkt på fortkörningsböter, lägsta beloppet, och vet att det låg i registret några år efteråt.
Dessutom står det så här på polisen.se:
"
Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Dessutom står det så här på polisen.se:
"
Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
- Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
- Dagsböter "
Jaja kanske det men det är beslut att ta på mindre än 1 sek och min reaktion var att gasa...Demmpa skrev:
Bilen bakom var tvungen att bromsa hårt.
Då har jag alltså lite olika alternativ då:
Erkänna när dom ringer och betala in
Vänts tills jag blir kallad till tingsrätten och därefter betala
Åka på ting och få min sak prövad
Meddela att jag inte om kommer på ting och hoppas på min redogörelse duger
Stämmer det?
Ang belastningsregistret så är det som det är, har inget tidigare och jobbar inte eller planerar inte att jobba med nåt som kräver utdrag
Lägg ingen möda på detta nino du blir bara onödigt frustrerad och senare också desillusionerad. Som sagt får du säkert ett föreläggande skickat och bara att betala då när du dessutom haft tid att tänka. Onödigt att låta kvarnen mala i nästa steg det kostar ju om inte dig direkt så ändå helheten.
Har du inga formfel att hitta är det i dessa fall som Thomas_Blekinge skrev en fars som iofs kan vara intressant en gång men ändå onödig. Att däremot utnyjja sitt sk rådrum och inte skriva på direkt om man känner det oklart kan man gott göra.
Har du inga formfel att hitta är det i dessa fall som Thomas_Blekinge skrev en fars som iofs kan vara intressant en gång men ändå onödig. Att däremot utnyjja sitt sk rådrum och inte skriva på direkt om man känner det oklart kan man gott göra.
Jag tror inte du behöver var orolig för utdrag öht. Man får utan problem tom bli Polis med fortkörningar i registret. Det är viss skillnad på fortkörning och värdetransportrån. Sen om jag inte minns fel så är en vanlig enkel fortkörning en förseelse?nino skrev:
Jaja kanske det men det är beslut att ta på mindre än 1 sek och min reaktion var att gasa...
Bilen bakom var tvungen att bromsa hårt.
Då har jag alltså lite olika alternativ då:
Erkänna när dom ringer och betala in
Vänts tills jag blir kallad till tingsrätten och därefter betala
Åka på ting och få min sak prövad
Meddela att jag inte om kommer på ting och hoppas på min redogörelse duger
Stämmer det?
Ang belastningsregistret så är det som det är, har inget tidigare och jobbar inte eller planerar inte att jobba med nåt som kräver utdrag
Även om bromsa inte var lämpligt så behöver man inte gasa för att du valde att gå ut i vänster körfält. Du kunde räddat situationen genom att byta fil och sedan gå tillbaka in när bilen du körde om kommit upp i hastighet.
Att gasa är ALDRIG en räddning ur en situation. Det är bara bromsning som är.
Att gasa är ALDRIG en räddning ur en situation. Det är bara bromsning som är.