Byggahus.se
Jag jag ger upp snart! Överväger snart att asfaltera hela tomten, för att bli av med ogräset. Men, innan jag gör några alltför drastiska åtgärder, tänkte jag se om det finns någon hopp att finna via forumet här..

Hur skall jag bli av med ogräs-sorten enligt bilden nedan:

http://www.alltomtradgard.se/gaRDEN...t=23&id=2490&order=alfa&section=O

Dem kryper fram som pyttesmå blad över stora områden och inom en vecka eller två så har den fina, svarta, nyrensade jorden blivit täckt av grönt. Jag har gjort enorma kraftansträngningar i snart 2 års tid med att blandannat försöka bespruta dem, plocka bort dem för hand, vända ut och in på jorden, rensa, rensa och åter rensa för att till en förtvivlan se dem återuppstå igen..

Snälla, ge mig tips. Jag är nog beredd att göra det mesta för att bli av med dem..

döda rötterna med roundup eller keeper.. ?

Vet ju inte hur du rensar.. men det sägs att det ska va bättre o "rensa lite"  ofta, istället för att rensa "sällan och mycket"..
Just för att inte ge ogräset en chans att göra sig starkt..

Miicke skrev:
döda rötterna med roundup eller keeper.. ?

Vet ju inte hur du rensar.. men det sägs att det ska va bättre o "rensa lite"  ofta, istället för att rensa "sällan och mycket"..
Just för att inte ge ogräset en chans att göra sig starkt..
Okej. Men, det var ju ett bra tips. Jag brukar rensa när det har blivit olidligt mycket.. och orkar inte se det nåt mer.

Roudup & Keeper.. hjälper det? Är det för sent att köra det nu i höstkanten när regnperioderna börjat? Vill ju helst att det skall utrotas för gott och slippa besvären i vår igen..

Tack för ditt svar!

Är ogräset i rabberna så är det ingen höjdare att använda ogräsmedel. Risken är stor att de andra växterna också dör.
Vill man inte rensa så kan man antingen plantera mycket marktäckande växter, typ "lammöron", den är även vintergön. Nävor av olika slag är också bra att plantera.
Ju mer som täcks av andra kraftigare växter ju mindre ogräs kommer upp.
Det andra sättet är att lägga ett lager täckbark. Visserligen kan det dyka upp ogräs men det brukar bli i mycket mindre omfattning. Täckbarken är billig fem säckar för en hundring ungefär.

tuffeuffe skrev:
Är ogräset i rabberna så är det ingen höjdare att använda ogräsmedel. Risken är stor att de andra växterna också dör.
Vill man inte rensa så kan man antingen plantera mycket marktäckande växter, typ "lammöron", den är även vintergön. Nävor av olika slag är också bra att plantera.
Ju mer som täcks av andra kraftigare växter ju mindre ogräs kommer upp.
Det andra sättet är att lägga ett lager täckbark. Visserligen kan det dyka upp ogräs men det brukar bli i mycket mindre omfattning. Täckbarken är billig fem säckar för en hundring ungefär.
Just nu är jag egentligen bara ute efter att få bort allt ogräs för att sedan kunna starta om på ny kula med att plantera växter. Har rensat bort i stort sett allt växtlighet, men har inte haft lust att plantera något nytt då ogräset ändå kommer att ploppa upp och dominera allt annat.

Tack för tipset med täckbarken. Det finns ingen risk att ogräst trycker sig igenom det? Kan man dölja täckbarken med lite ny jord ovanpå, för att det skall se bättre ut?

(hoppas mina frågor inte är alltför korkade :D)

Taget ifrån Bayer Gardens hemsida.. (Keeper)

Behandlingen är regnfast efter 6 timmar.
Behandla inte under perioder med frost.
Optimal effekt uppnås om behanlingen utförs vid temperatur över +12C.
Behandla endast när det är vindstilla.
Full effekt uppnås 2-3 veckor efter behandlingen.
De behandlade plantorna vissnar ner i loppet av 2 veckor.
Bayer Garden Keeper K bryts ned i jorden och redan efter 14dagar kan man så eller plantera.

//Micke

För att undvika ogräs är det viktigt att plantera tätt och att använda marktäckare. Murgröna och Vinca är bra.

Om du kan se jorden har du för få växter.

Håller med aromata...i trädgårdsböcker står det ofta att man ska plantera växter på ungefär samma avstånd som deras slutliga höjd. Men det leder ofta till att ogräset tar över innan växterna har hunnit växa till sig så att de fyller ut.

Bättre plantera tätare först och kanske gallra senare om det blir för trångt.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
A aromata skrev:
För att undvika ogräs är det viktigt att plantera tätt och att använda marktäckare. Murgröna och Vinca är bra.

Om du kan se jorden har du för få växter.
Vinca (vintergröna) är visserligen ganska vacker, särskilt när den blommar och den är lättskött, alldeles för lättskött. Den borde räknas som en invasiv art för den sprider sig och är svår att stoppa. Jag har sett några ställen där den börjat sprida sig i skog och slår ut den vanliga undervegetationen, blåbär och så, verkligen ingen kul framtidsutsikt för våra skogar.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.