32 224 läst · 68 svar
32k läst
68 svar
Ta bort hjulbultar/muttrar med slagskruvdragare? Hur många Nm krävs?
Har en Makita "mutterknack" som jag använder vid hjulbyte. Den har 140Nm åtrdragningsmoment. Den klarar i princip aldrig att lossa en hjulmutter på de bilar jag provat på. Jag använder alltid att förlängningsskaft för att först lossa muttrarna och sedan skruva den in och ut med mutterdragaren.
Makita har nu nya "mutterknackare" som genererar 280Nm och där man kan ställa mellan tre lägen 70 140 och 280Nm. Frågan är om 280Nm räcker för att lossa hjulbultar på en typisk bil..?
Någon med erfarenhet?
Har en tryckluftsdriven på 1000Nm och den lossar hjulbultarna med enkelhet...
Makita har nu nya "mutterknackare" som genererar 280Nm och där man kan ställa mellan tre lägen 70 140 och 280Nm. Frågan är om 280Nm räcker för att lossa hjulbultar på en typisk bil..?
Någon med erfarenhet?
Har en tryckluftsdriven på 1000Nm och den lossar hjulbultarna med enkelhet...
Hittade detta i ett annat forum (>250nm ska räcka):
http://forums.whirlpool.net.au/archive/2226354"Would an 18v impact drill driver be strong enough to remove wheel nuts. It would be handy to carry one in the boot to help change a tyre if need be.
IIRC Wheel nuts should usually be 110 – 170nm depending on the make and model. (google it.)
18v Impact driver (120nm), Sometimes can't break the wheel nuts.
18v Impact wrench (250nm), yes no worries. Just be careful not to over tighten them!
Edit: I have a Bosch 18v Impact driver and it varies – some nuts it can budge, others it wont."
Jag hade en Stanley tryckluftsknackare på 345Nm men den låssade inte hjulmuttrarna, använde fälgkors till att låssa med.
Köpte till årets hjulbyte en Bacho på 825Nm (BP815), den har ett läge för lossa och tre för att dra åt.
Edit: Jag drar åt hjulmuttrarna med momentnyckel/momentstav på ca 135Nm
Köpte till årets hjulbyte en Bacho på 825Nm (BP815), den har ett läge för lossa och tre för att dra åt.
Edit: Jag drar åt hjulmuttrarna med momentnyckel/momentstav på ca 135Nm
Redigerat:

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Jag som alltid smörjer med alu-pasta och drar med nyckel till rätt moment, klarar även av att lossa med den lilla Makitan, men med torra gängor och kona så kan det behövs rätt högt moment för att släppa om man som många verkstäder, bara maler på med tryckluften, utan momentstav, eller kör 1,5m-skaftet.
Hej. Roligt med en tråd där jag kan bidra med viss expertis
) Hur många Nm så krävs är som att fråga hur långt ett snöre är. Det är många faktorer som spelar in.
Skruvförband är dimensionerade för specifika krafter och dimensioneras därefter. Om vi nu tittar på just hjul på en bil som ofta har M12 storlek på hjulbultar och för det mesta som jag sett i alla fall av material klass 8.8, ibland starkare 12.9 och i stål ( går inte in på olika klassingar av stål men varierar en del ) så är ett normalt moment ca 80 Nm segdragande, jag skriver segdragande för slagande som i många elektriska o tryckluftsmaskiner är moment spannet inte rättvisade, det är max kapacitet i slag och kan inte jämföras med segdragande. Funktionen mellan de två är precis som det låter, slagande = Hammare eller dragande = hävstång.
Bör dock inflikas att momentet som ska användas alltid anges i fordonets instruktionsbok och på papperet så är det ett moment över det som skall åtgå för att lossa samma bult.
Nu kommer det roliga. Moment som anges är under specifika förutsättningar. enkelt förklarat är att moment alltid anges som smorda. Vad är då smord förskruvning ! . Det förutsätter ren gänga på skruvförbandet och hela gäng ytan samt anliggningsyta, delvis det som genererar friktion.
En osmord eller delvis osmord gänga samt anliggningsyta som dras med t ex 85 Nm kommer att kräva ett mycket högre lossnings moment.
Sedan är det andra faktorer som kan spela in, t ex om det är en låsning i form av låsbricka ( Normalt inte på hjulbultar ), har det trängt in salt som påverkar friktion, Var det kallt när åtdragning skedde och det lossas i varmt så finns en liten material utvidgning som också påverkar.
Men som jämförelse så jag använder själv en pneumatisk muttermaskin på 250 Nm och det fungarar alltid på de bultar jag dragit själv, emellanåt när min far till exempel monterat hjul så drar han åt för han och tar ofta i för kung och fosterland
). Då räcker inte min maskin utan de måste lossas för hand.
Sedan finns det ytterligare fördjupningar som jag inte går in på nu , t ex varför det är oerhört farligt att överdra ett moment.
Så korta svaret är att nöj dig med 250 Nm och sitter det fast så lossa för hand.
Skruvförband är dimensionerade för specifika krafter och dimensioneras därefter. Om vi nu tittar på just hjul på en bil som ofta har M12 storlek på hjulbultar och för det mesta som jag sett i alla fall av material klass 8.8, ibland starkare 12.9 och i stål ( går inte in på olika klassingar av stål men varierar en del ) så är ett normalt moment ca 80 Nm segdragande, jag skriver segdragande för slagande som i många elektriska o tryckluftsmaskiner är moment spannet inte rättvisade, det är max kapacitet i slag och kan inte jämföras med segdragande. Funktionen mellan de två är precis som det låter, slagande = Hammare eller dragande = hävstång.
Bör dock inflikas att momentet som ska användas alltid anges i fordonets instruktionsbok och på papperet så är det ett moment över det som skall åtgå för att lossa samma bult.
Nu kommer det roliga. Moment som anges är under specifika förutsättningar. enkelt förklarat är att moment alltid anges som smorda. Vad är då smord förskruvning ! . Det förutsätter ren gänga på skruvförbandet och hela gäng ytan samt anliggningsyta, delvis det som genererar friktion.
En osmord eller delvis osmord gänga samt anliggningsyta som dras med t ex 85 Nm kommer att kräva ett mycket högre lossnings moment.
Sedan är det andra faktorer som kan spela in, t ex om det är en låsning i form av låsbricka ( Normalt inte på hjulbultar ), har det trängt in salt som påverkar friktion, Var det kallt när åtdragning skedde och det lossas i varmt så finns en liten material utvidgning som också påverkar.
Men som jämförelse så jag använder själv en pneumatisk muttermaskin på 250 Nm och det fungarar alltid på de bultar jag dragit själv, emellanåt när min far till exempel monterat hjul så drar han åt för han och tar ofta i för kung och fosterland
Sedan finns det ytterligare fördjupningar som jag inte går in på nu , t ex varför det är oerhört farligt att överdra ett moment.
Så korta svaret är att nöj dig med 250 Nm och sitter det fast så lossa för hand.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 870 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 870 inlägg
Viktiga är inte att dra hårt när du drar åt utan att det ska dras lika, då det är ett bult förband.
Har en liten panasonic 180 nm.
Smörjer alltid vid montage inga problem å dra loss.
Momentdrar alltid vid återmontage.
Har en liten panasonic 180 nm.
Smörjer alltid vid montage inga problem å dra loss.
Momentdrar alltid vid återmontage.
Teknisk så kan ett bultförband ha olika moment, det beror på dimension av ingående bult/skruv i förbandet. Men sjävklart. Dock så är ett hjul bultat i förbandHallerudsbo skrev:

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
jag har inga problem att lossa hjulskruvarna med min Makita mutterdragare, vill minnas att den heter ...251 vilket jag tror är härraden för momentet (så säg 250). jag drar åt med momentstav, 110 el. 135 Nm. har det dragits med full styrka är jag inte säker att den skulle orka lossa, då har jag en kraftigare tryckluftsdriven jag kan ta till...
/U
/U
Redigerat: