5 743 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
För blött och lerigt för minigrävare?
Sida 1 av 2
Jag har haft en kille som skulle grovplanera min tomt med hjälp av en Bobcat, men han fick ge upp eftersom han var rädd att köra fast, det var så blött och lerigt, Bobcaten slirade väldigt mycket och hjulen sjönk ner i marken. Vi har även gjort ett försök med en större traktor där resultatet var detsamma. Jag funderar på att hyra en mingrävare, men det känns onödigt att slänga bort pengar och tid ifall det är för blött även för den. En minigrävare borde väl inte sjunka, men är det risk att den bara står och slirar? Tomten lutar svagt, men det är väldigt blött och lerigt.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Utan att veta så mycket (utom att ha hyrt minigrävare en gång) , så brukar folk här hävda att man ska hyra så stor grävmaskin(med förare) som möjligt, det är nästan samma timpris på de stora maskinerna men de får jobbet gjort många gånger fortare.
Vet inte hur de är på att köra fast....
Vet inte hur de är på att köra fast....
Jag har haft en minigrävare (bandgående bobcat) inne på tomten och härjat med diverse dräneringsåterfyllnad och häckgrävning. Det har funkat men vackert blir det inte efteråt.
Jag skulle rekommendera att du väntar tills sommaren.
-h
Jag skulle rekommendera att du väntar tills sommaren.
-h
tanken att göra det nu är att få ut fyllnadsmassorna och låta de sätta sig under vintern innan jag pytsar ut matjord och sår till våren. Tomten ser redan ut som ett lerigt slagfällt under 2:a världskriget, så för den delen spelar det ingen roll. Funderingen är om minigrävaren bara kommer slira och det kommer bli massa strul för att det är så lerigt och blött
Vi hade exakt den situationen och om man bara vill få till nivåerna så går det nog bra. Kan dock vara ide att se till att det har gått några dagar utan regn innan man tar dit grävaren. Om det är alltför kladdigt så blir det nog svårt att få massorna att släppa ifrån skopan.
Jag själv skall lägga gräsmatta på mitt slagfält och det jag önskar att jag hade gjort var att redan nu på hösten sprida ut ett lager sand som underlag för gräsmattejorden. Det är både trevligare att hantera med grävaren, mindre kladdigt att gå på samt snyggare att se på än den lervälling som ligger där nu. Då skulle man kunna beställa ett lass jord till våren och sprida ut ovanpå och sedan plantera gräset.
-h
Jag själv skall lägga gräsmatta på mitt slagfält och det jag önskar att jag hade gjort var att redan nu på hösten sprida ut ett lager sand som underlag för gräsmattejorden. Det är både trevligare att hantera med grävaren, mindre kladdigt att gå på samt snyggare att se på än den lervälling som ligger där nu. Då skulle man kunna beställa ett lass jord till våren och sprida ut ovanpå och sedan plantera gräset.
-h
Om fyllnadsmassorna inte är av "lerjordtyp" borde det då inte gå att köra på dem och skjuta dem framför sig? :-?Finansvalpen skrev:tanken att göra det nu är att få ut fyllnadsmassorna och låta de sätta sig under vintern innan jag pytsar ut matjord och sår till våren. Tomten ser redan ut som ett lerigt slagfällt under 2:a världskriget, så för den delen spelar det ingen roll. Funderingen är om minigrävaren bara kommer slira och det kommer bli massa strul för att det är så lerigt och blött
Det var vad jag nu önskar att jag hade gjort men om det funkar i praktiken har jag inte en aning om. Jag har dock att andra platser på tomten (entre etc) där jag har lagt ett sandlager ovanpå leran och där har det hela varit mer lätthanterligt och trevligt att gå på.Finansvalpen skrev:
Fyllnadsmassorna är lera säger du. Har dom legat oskyddat nu när det har regnat en massa? Det kan dock vara torrt en bit ner och då kan ju grävaren lägga ut och knalla framåt eftersom.
Vad gäller att vänta på tjäle så borde det hjälpa till en del. Så länge som man inte väntar för länge
-h
ta du dit en minigrävare bara inga problem...............kan man gå där utan att sjunka ner till knäna så kommer man fram med en liten larvare.....................har själv både en 2,8 o en 5 tonnare...............skulle de varit jag hade jag tagit en 4-6 tonnare dom har längre o bredare band...........lägre marktryck/kvadrat centimeter