Byggahus.se
KristinaRT
STB skrev:
Vattna med flytande kväve kanske är modellen. Undras vad det kostar...
Ett större problem är att det evaporerar innan det når ner till rötterna....

S
KristinaRT skrev:
Ett större problem är att det evaporerar innan det når ner till rötterna....
Givetvis gör man på samma sätt som jag gör med natriumhydroxiden. Trycker ner ett rör i jorden och sprutar. Förmodligen är det både enklare och billigare att fortsätta med natriumhydroxid.

KristinaRT
Fungerar förmodligen för att frysa ett litet område, det görs för vissa typer av geologiska projekt tror jag. Men ska man frysa bort ett helt bestånd av parkslide behövs nog många hål och mkt flytande kväve :)

IMAG0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0008.jpg
Skapa konto

Nu börjar det! Bara fram med spaden och kämpa vidare.

Nu gick jag ut och kollade det där förbannade hörnet av tomten ovanpå en stengärdsgård som jag försöker glömma bort :thumbdown: och har struntat i hela förra sommaren.
Skulle behandlat i höstas innan sista frosten... men det missade jag :surprised:

Ni ser alla torra pinnar som är vissnade Parkslide och så dom där små knopparna som är på väg upp.
Ska rensa bort allt det torra och ge mig på dom i år. Förbannade otyg :mad:
Parkslide visset 20170430.jpg
Skapa konto

Parksliden knoppar 20170430.jpg
Skapa konto

Där mitt elände växer så har man täckt över med plast nån gång för länge sen. Minst 8 år sen, troligtvis mycket längre än så. Nu har den ju lyckats trycka upp sitt fula nylle ändå. Men att den aldrig ger upp och dör. Grävde fram plasten och lyfte lite på den och lyckades slita upp lite mer rötter. Säkert mer kvar men det som är borta är borta iallafall.

Vilken mardröm när den växer i en stenmur. Där är det bara gift som gäller om du ska bli av med den. Är ju inte att tänka på att gräva upp så mycket man kan för att försvaga den så gått det går.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nej där går det inte att gräva bland stenarna. Muren är precis på sidan av vägen och det är säkert minst 1 meter upp till den och rötterna ligger mellan och under stenarna.
Får försöka förgifta den så gott det går på det jäkla stället som jag får klättra upp till.
Funderar på att lägga på en hel säck med tösalt, 25 kg... men det är kanske att ta i för jag vet inte vad det saltet kan ställa till med för resten av naturen. Vill ju inte förgifta mer än nödvändigt.
Men det saltet är bra för att hålla ogräs borta från grusplaner men då ströar man ju bara ut det.
Vad tror ni som har använt salt?

Då har de tittat upp hos mig också, Stockholmsområdet... Hittills bara på södra sidan av huset. Jag fortsätter med att dra upp /bryta av i år.
Alla medel verkar vara bortkastade pengar och att gräva/täcka bortkastad tid eftersom de ändå alltid tittar upp igen efter att jag grävt bort de stora bestånden... Suck...

Det får nog vara ett väldigt litet bestånd med begränsad spridning om grävning ska lyckas med rimliga insatser.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Salt förstör nog mer än det hjälper skulle jag tro.
Parkslide är en ört och rötterna kan gå 3-5 m ner (om inte mer). Det är rötterna som har livskraften hos parksliden snarare än det som är ovan jord - i alla fall vad jag läst mig till. Även en liten kvarglömd rotbit kan ge nya skott så att gräva bort den är extremt svårt.
Själv tror jag att glyfosat (Roundup och liknande) är det enda som hjälper plus att man får arbeta i flera år och trötta ut den - och då kan den ändå komma tillbaka.
Jag hade ett mindre bestånd som jag dels injecerade glyfosat i så många stammar jag orkade plus att jag sprutade bladen. Det var två-tre år sedan och ännu har det beståndet inte kommit tillbaka. Nu tror jag i och för sig att det är berg en bit ner där.
Ett större bestånd har jag sprutat på bladen med glyfosat. Det sticker upp skott som jag också besprutar eftersom. Det kommer dock inte upp så många skott längre. MEN jag vågar inte plantera något annat där ännu eftersom jag då inte kan hålla efter skotten. Detta bestånd har mycket god vattentillgång och djupare jord så jag undrar om jag någonsin får bukt med det helt. :(

Om man ska gå på med glyfosfat är det enbart precis innan frosten som gäller? Tänker om man sprutar på mitt i växtsäsongen så dör ju stjälken och bladen men blir det samma effekt som att bara ryka upp eländet? Om giftet ändå inte går ner i själva rötterna.

quick skrev:
Om man ska gå på med glyfosfat är det enbart precis innan frosten som gäller? Tänker om man sprutar på mitt i växtsäsongen så dör ju stjälken och bladen men blir det samma effekt som att bara ryka upp eländet? Om giftet ändå inte går ner i själva rötterna.
Jag tror nog att det går ner i rötterna då också men med mindre effekt än på många andra plantor.
Nu är det ett tag sedan jag forskade i hur förgöra parkslide men vad jag kommer ihåg så var det metoden som man rekommenderade både i England och USA. För att gräva bort den krävs att man gräver mycket djupt och sållar jorden alternativt byter all jord då även minsta rotbit kan ge upphov till en ny planta.

KristinaRT
Varifrån kommer Parkslide ursprungligen, vad är dess naturliga habitat och vilka är dess naturliga predatorer?

Har kanske varit uppe innan intråden, men jag orkar inte ta mig igenom 62 sidor för att hitta svaret :)

Parkslide kommer ursprungligen från japan där den inte blir lika invasiv som i Europa pga av naturliga fiender som saknas här.

Den hämtades från Asien av växtsamlare, troligen i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Det tar lång tid efter att växten är etablerad innan problemen blir synliga. Denna grandiosa växt passade utmärkt i engelska slottsträdgårdar och parker. När man väl uppmärksammade problemet blev det kostsamt.

Nu har man på prov importerat en liten insekt som lever på slideväxter, ett drastiskt beslut eftersom liknande åtgärder för bekämpning av något oönskat riskerar större bekymmer, hoppas de vet vad de gör.

Parkslide kan överleva i vitt skilda miljöer, den klarar torka och fukt, kyla och värme och därför är dess invasiva förmåga så problematisk.

http://www.atl.nu/lantbruk/liten-insekt-ska-hejda-superogras/

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Helt otroligt vilka kostnader denna skitväxt orsakar i Storbritannien varje år :eek:

"Parkslide (Fallopia japonica) importerades till Storbritannien som en prydnadsväxt. Det visade sig dock att den snabbväxande växten trivdes lite för bra och att den som förvildad utgjorde ett stort problem, främst i städerna där den förstör trottoarer, vägar och byggnader.

Enligt BBC kostar det för närvarande drygt 150 miljoner pund per år (1,6 miljarder kronor) att bekämpa växtens spridning."
http://www.atl.nu/lantbruk/liten-insekt-ska-hejda-superogras/

Dom som har försökt anmäla att Parksliden växer vilt här i Sverige och försöker få kommunen att bekämpa den och agera möter oftast en ointresserad okunnig vägg. Tydligen fattar dom inte allvaret.
Hoppas verkligen att det inte blir som i Storbritannien här också. Det blir ju i slutändan vi som får betala genom våra skatter som borde gå till annat än att bekämpa en skitväxt som inte fyller någon som helst nytta :(

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.