Seriöst? I dagens infosamhälle är det ingen som inte själv kan ta reda på vilka viktiga frågor man ska ställa på förhand. Får man inte de frågorna besvarade tycker jag inte att man ska ge sig in i en budgivning på förhand. Ska man köpa ett hus ska man också ha gjort sin läxa innan. Att dra sig ut i efterhand är ingen bra lösning med dessa förutsättningar. TS agerande kan mycket väl nu vara orsaken till att den andra budgivaren betalar ett högre pris. Jag säger inte här att mäklaren inte agerat fel också (om det nu är så) men som budgivare har man också ett ansvar.A.Nygren skrev:
Ni missar poängen!
Allt handlar väl om priset ???
För alla minus man kan räkna fram, desto lägre blir priset och naturtligtvis det motsatta på plussidan.
Sen att det finns människor, som inte vet hur man räknar fram ett marknadspris, gynnar enkom säljare och ev en broker oavsett vad det är för objekt man ska köpa.
Går att översätta till alla marknader
För alla minus man kan räkna fram, desto lägre blir priset och naturtligtvis det motsatta på plussidan.
Sen att det finns människor, som inte vet hur man räknar fram ett marknadspris, gynnar enkom säljare och ev en broker oavsett vad det är för objekt man ska köpa.
Kan det vara så att säljaren började bli nervös när hen ser att priset börjar närma sig en mille? För att hen själv vet med sig att huset inte är värt mer än säg 600 000:- och när då priset sticker iväg så vill han ha en säkerhet att hen får pengarna och att det inte blir något jobbigt efterspel som hen inte har tid med?
Därmed inte sagt att det var en märklig visning, jag har själv varit på märkliga visningar med låsta rum osv men då har mäklaren alltid kunna berätta hur det ser ut inne i det låsta utrymmet och varför det är låst anledningen till att ett rum var låst på sista visningen var att husägaren ställt in alla familjeklenoder där så inget skulle försvinna när huset står tomt.
Därmed inte sagt att det var en märklig visning, jag har själv varit på märkliga visningar med låsta rum osv men då har mäklaren alltid kunna berätta hur det ser ut inne i det låsta utrymmet och varför det är låst anledningen till att ett rum var låst på sista visningen var att husägaren ställt in alla familjeklenoder där så inget skulle försvinna när huset står tomt.
du menar priset som i detta fall ev. är upptrissat på fel grund?Sir James skrev:Ni missar poängen!

Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 442 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 442 inlägg
Att slänga in en friskrivning i sista hand är inte okej. Jo, om köparen prutar på priset och det ingår i en förhandling.. Att broschyrerna tar slut kan hända, men mäklaren kunde mailat en pdf till er. Och att neka besiktning till nån som vill göra en, Big No No på den...
Dom kan aldrig hindra dig ifrån att göra en besiktning. Besiktningen gör du enbart för att veta vad du har att göra i ditt blivande hus.
Jag tycker du ska ringa och boka en extravisning för att du som köpare har rätt till att se allt du köper, och då ta med dig en besiktningsman som du inte nämner något om.
Skulle mäklaren ha något emot detta då på visningen är det något riktigt lurt och då är det bättre att dra sig ur och besiktningsmannen behöver inte inte ens göra besiktningen.
Jag tycker du ska ringa och boka en extravisning för att du som köpare har rätt till att se allt du köper, och då ta med dig en besiktningsman som du inte nämner något om.
Skulle mäklaren ha något emot detta då på visningen är det något riktigt lurt och då är det bättre att dra sig ur och besiktningsmannen behöver inte inte ens göra besiktningen.
Lite som att "ja då var vi överens om priset på bilen, men bara så ni vet så ingår inte hjulen i priset".Nanny Fine skrev:
TS skriver att friskrivningsklausul inte var känt för dem innan budgivning. Det innebär inte att inte det framgår av prospektet. Att prospekt tar slut händer ofta. Exakt lika info finns att läsa på mäklarens annons på hemsidan normalt sett. TS; är det så att mäklaren har ändrat i sista stund och sagt att det är friskrivningsklausul eller framgår det i prospektet redan från start?
Tyvärr måste man buda på huset innan man slutbesiktat, annars är man inte med och då tappar man objektet.Fabrikör Stava skrev:
En säljare har egentligen rätt att neka någon tillträde men om den gör det skulle jag verkligen dra öronen åt mig... Du kommer aldrig lyckas få igenom ett skadeståndskrav pga det. Du har undersökningsskyldighet och den är väldugt långt gående! Domstolen resonerar typ, har köparen köpt grisen i säcken får han skylla sig själv om han är för lat att kolla upp objektet ordentligt eller dum om han köper utan att kolla. En låst dörr kan aldrig bli föremål för dolt fel. En vind som var helt utan lucka att ta sig upp till vinden räknades dock som doltfel då man inte skulle behöva gå så långt som att såga upp taket vid undersökningen.
Alla vet ju att man inte hinner med så mycket undersökningar för då säljer de till en annan intressent men köp inte om de medvetet underlåter er att kolla och dessutom vill ha ha friskrivningar! Då är det ofta något lurt...
Alla vet ju att man inte hinner med så mycket undersökningar för då säljer de till en annan intressent men köp inte om de medvetet underlåter er att kolla och dessutom vill ha ha friskrivningar! Då är det ofta något lurt...
Hej
Som någon sagt så är det inte möjligt att besiktiga innan budgivning. Självfallet gräver man om man är intresserad, men under en 45 min visning med 30 andra spekulanter hinner man inte ställa alla frågor. Vi frågade mycket, men lyckades, som jag nämnde, inte ens få ett prospekt i tid.
Vi har självfallet inte köpt objektet. Och jag kan tycka att friskrivningsklausul borde stått i prospektet - då hade vi slutat buda tidigare.
Jag kan också tycka att priset är problemet. Troligtvis hade ju fler än vi (hoppas jag) inte varit intresserade om detta varit känt innan. Då hade marknadspriset kanske varit en mille lägre. Men budgivare 2 varnar ha köpt objektet (ofarbart) så det är bara att gratulera att vissa kan tänk sig detta upplägg.....ju förre köpare som ställer krav destå svårare blir ju läget.
Som någon sagt så är det inte möjligt att besiktiga innan budgivning. Självfallet gräver man om man är intresserad, men under en 45 min visning med 30 andra spekulanter hinner man inte ställa alla frågor. Vi frågade mycket, men lyckades, som jag nämnde, inte ens få ett prospekt i tid.
Vi har självfallet inte köpt objektet. Och jag kan tycka att friskrivningsklausul borde stått i prospektet - då hade vi slutat buda tidigare.
Jag kan också tycka att priset är problemet. Troligtvis hade ju fler än vi (hoppas jag) inte varit intresserade om detta varit känt innan. Då hade marknadspriset kanske varit en mille lägre. Men budgivare 2 varnar ha köpt objektet (ofarbart) så det är bara att gratulera att vissa kan tänk sig detta upplägg.....ju förre köpare som ställer krav destå svårare blir ju läget.
Huruvida mäklaren hindrade oss att se huset en gång till är en bedömningsfråga. När vi bad om det i samband med att vi vunnit budgivning men inte fått info om friskrivning o besliktningsförbud var svaret (muntligen) att ja, det kan ni få om ni gör det innan 17 idag. Klockan var då 16:40 och vi bor mer än 1tim bort. Mäklaren vet inte var vi bor men lite orimligt ändå.
Men mäklaren i detta fallet var väldigt suspekt - men många är det, så sållar man objekt på den grunden försvinner 20% lätt.
Vi har tittat på tillräckligt många objekt för att också veta att om man ställer för många frågor innan så blir man bortsållad pga att man betraktas som besvärlig - det är en balansgång. Att de kom på att de villa ha friskrivningsklausul är väl inte helt onormalt. Det onormala och översuspekta var besiktningsförbudet. Inte ens utan besiktningsman. Kombinationen av dessa gör mig väldigt undrande till vem budgivare 2 var. Hur kan de anse detta ok? Men, det blir ju bara spekulation. Själv tror jag om de var naiva och el ovana att de blivit lurade😣
Värdet av ett objekt är ju marknadsvärdet. I detta fall en halv till en mille för högt då för budgivare 2 som köpte det.
Men mäklaren i detta fallet var väldigt suspekt - men många är det, så sållar man objekt på den grunden försvinner 20% lätt.
Vi har tittat på tillräckligt många objekt för att också veta att om man ställer för många frågor innan så blir man bortsållad pga att man betraktas som besvärlig - det är en balansgång. Att de kom på att de villa ha friskrivningsklausul är väl inte helt onormalt. Det onormala och översuspekta var besiktningsförbudet. Inte ens utan besiktningsman. Kombinationen av dessa gör mig väldigt undrande till vem budgivare 2 var. Hur kan de anse detta ok? Men, det blir ju bara spekulation. Själv tror jag om de var naiva och el ovana att de blivit lurade😣
Värdet av ett objekt är ju marknadsvärdet. I detta fall en halv till en mille för högt då för budgivare 2 som köpte det.