Lovad lite smått att skapa en tråd där jag visar hur jag byggde ett eget bord till min Bosch GTS 10 XC. Här är den.
Jag köpte mellandagarna 2014 min första bordssåg. Efter mycket efterforskande valde jag att satsa på en blå Bosch. En GTS 10 XC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågen är överlag bra. Stark och relativt tyst motor med både mjukstart och motorbroms. Enfas 2300 Watt. Bordet är stort och anhållet är relativt bra för att vara en portabel byggsåg.
När mitt snickrande under 2015 mer och mer gled in på möbel och finsnickeri så kände jag dock att denna sågen saknade några fundamentala saker:
Kap-glidbordet är ett "skämt" Glappar i sidled och duger inte för precisionsarbete. Spåren i bordet för geringsanhåll är otroligt oprecisa, var omöjligt att skapa en glappfri släde.
I början på 2016 bestämde jag mig helt sonika för att undersöka möjligheten att bygga ett eget bord till sågen. Jag började med att skruva isär sågen för att undersöka hur själva sågenheten var sammansatt.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr så är sågmekanismen upphängd i bordet.
Logga in
Skapa konto
Detta betydde att konstruktionen av det hemmabyggda bordet blev lite mer komplicerad då motorn och sågpaketet behövde hängas upp i det.
Bygget påbörjades och jag bestämde mig ganska snabbt för att det skulle bli en sandwich av 18mm björkplywood, 19mm MDF och högst upp 1mm stålplåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag ändå byggde ett eget bord så valde jag att bredda det ganska rejält för att också få plats för en fräs i samma bord. Djupet på sågbordet valde jag att göra samma som originalbordet då jag ville använda det gamla anhållet. Tyvärr hade jag nu såhär i efterhand gärna haft 10-15cm djupare bord.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ville verkligen att bordet skulle vara helt plant och då det dessutom skulle få ett ganska stort överhäng (på grund av fräsen) så förstärkte jag det på undersidan med ett 15x50mm stålrör samt med 50x18mm plywood.
Förstärkningarna limmades och skruvades ovanifrån. Ovanpå skruvarna så limmade jag sedan MDF:en
Logga in
Skapa konto
Jag gjorde bordet med lite övermått och monterade det sedan på plats på sågen. Sedan hissade jag upp klingan genom bordet vid drift för att få en linje (nåväl, spår) att använda som referens. Med hjälp av denna referens sågade jag sedan kortsidorna på bordet parallella med spåret efter klingan och därefter långsidorna vinkelräta mot kortsidorna. Använde sänksåg på skena för att göra dettta.
Logga in
Skapa konto
Efter detta fräste jag spår i MDF:en för mitre-channels i aluminium från incra. Dessa är ett under av exakthet jämfört med hur de var på originalbordet. Jag fräste spåren med någon mm övermått på bredden för att ha en viss justermån.
Jag funderade länge på hur jag skulle få till stålplåtarna med tillräcklig precision. Länge tänkte jag göra urtagen för iläggen mha sticksåg och fil men efter lite efterforskningar hittade jag ett företag som kunde både tillhandahålla stålplåten samt laserskära den i deras CNC maskin med mycket hög noggrannhet.
Några veckor senare fick jag ett samtal om att plåtarna var färdiga att hämtas. Detta är vanlig "svartplåt". Alltså kallsvalsad 1mm tjock stålplåt i kvalitét DC01.
Logga in
Skapa konto
Jag limmade första plåten och linjerade därefter mitre channeln mot denna plåtkant. Genom att göra på detta vis fick jag en mycket hög noggrannhet på de 2 mitre kanalernas parallellitet.
Plåtarna limmades mot MDF:en med långsamthärdande Epoxylim. Det blev mycket bra och väldigt plant och fint. Hela bordet hade svackor mindre än 2 tiondels mm. Detta mätte jag med bladmått och rätskivor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skruvade dit det gamla anhållet och kunde därefter använda både såg och fräs!
Efter ett knappt år med det gamla anhållet så tröttnade jag tillräckligt på att det var alldeles för inexakt. Visserligen stabilt i låst läge men låste inte tillräckligt konsekvent paralllellt med klingan.
Jag köpte ett Incra TS-LS och monterade på sågen. Detta är otroligt bra och exakt. Den relativt stora nackdelen är att sågen sväller ganska rejält på bredden och är nu egentligen lite för bred för min lilla bod. Det problemet kommer dock lösas på lite sikt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Incraanhållet är verkligen så bra som utlovas. 100% repeterbarhet med en otrolig noggrannhet!
Mycket intressant!
Jag köpte den gröna varianten av samma såg, och såg snart också att den inte var särskilt exakt.
Det visade sig att det går att justera lite med lite filande här och där. Men, när garantitiden gått ut
tänker jag göra precis som du, MODIFIERA! Tills dess får jag justera bl.a. anhållet varje gång jag
ska kapa något. Det är inte särskilt roligt och tar en massa tid. Men som sagt, bättring kommer.
Glidbordet funkar däremot ganska bra, och jag har kunnat göra en släde med perfekta snitt.
Vad gäller motorn och klingan som följde med är jag mycket nöjd. Motorn har som din mjukstart
och motorbroms. Klingan sågar perfekt utan "skägg" Går också bra att klyva med, om man inte
har för bråttom.
Det kanske kommer en tråd om min modifiering också.
Om någon är intresserad så är sågen ovan till salu. Dock utan fräs och incraanhåll (givetvis går allt att diskutera). Med originalanhåll monterad på mitt hemmabyggda sågbord och med rullbasen den står på. Originalbordet i aluminum får köparen också med, det går att montera tillbaka utan större krångel.
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.