7 512 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Utnyttja företagets inköpsavtal privat
Hobbysnickare
· skaraborg
· 330 inlägg
Är det ok att utnyttja företagets inköpsavtal och beställa varor för att sedan när fakturan kommer så tar jag den själv och betalar.
En del företag vill ju inte hantera privatpersoner men till företaget går det ju bra att beställa.
Jag tycker att ingen borde märka något. Snarare att det är bra för företaget då de kan få kickback på min order också men det är ju här det kan märkas att siffrorna inte stämmer riktigt.
En del företag vill ju inte hantera privatpersoner men till företaget går det ju bra att beställa.
Jag tycker att ingen borde märka något. Snarare att det är bra för företaget då de kan få kickback på min order också men det är ju här det kan märkas att siffrorna inte stämmer riktigt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om du är anställd i bolaget, så skall du inte göra detta utan att få det godkänt av din chef, och egentligen bör du kanske inte ens nöja dig med godkännande från din närmaste chef.
Det är inte ok ur skattesynpunkt. Om du ex. får ett bättre pris, eller överhuvuvudtaget får någon form av förmånligare affär, genom att utnyttja kontakter du har via din arbetsgivare. Då är det en skattepliktig förmån, som du skall skatta fär, och firman skall betala arbetsgivaravgift.
En förmån beräknas inte efter vad den kostar arbetsgivaren, utan utifrån vilket värde den har för dig. Så även om detta inte kostar firman något så kan firman (och du) bli skattskyldig, för att du får den här förmånen.
Om den här typen av personaluttag är stora så kan det även ligga till grund fr att skattemyndigheten skönstaxerar firman. Om en firma köper stora mängder material som sedan inte debiteras ut mot kund, eller där inköpen inte syns i firmans bokföring, då kan skattemyndigheten välja att anta att firman har installerat materialet svart. Bevisbördan ligger då på firman att bevisa att de inte har tagit svartjobb. Om firman utsätts för en skatterevision, så är det vanligt att skattemyndigheten jämför bokföringen mellan leverantörer och kunder. Har då leverantören bokfört större försäljning än vad din firma har bokfört inköp, så kan det bli problem.
Det är inte ok ur skattesynpunkt. Om du ex. får ett bättre pris, eller överhuvuvudtaget får någon form av förmånligare affär, genom att utnyttja kontakter du har via din arbetsgivare. Då är det en skattepliktig förmån, som du skall skatta fär, och firman skall betala arbetsgivaravgift.
En förmån beräknas inte efter vad den kostar arbetsgivaren, utan utifrån vilket värde den har för dig. Så även om detta inte kostar firman något så kan firman (och du) bli skattskyldig, för att du får den här förmånen.
Om den här typen av personaluttag är stora så kan det även ligga till grund fr att skattemyndigheten skönstaxerar firman. Om en firma köper stora mängder material som sedan inte debiteras ut mot kund, eller där inköpen inte syns i firmans bokföring, då kan skattemyndigheten välja att anta att firman har installerat materialet svart. Bevisbördan ligger då på firman att bevisa att de inte har tagit svartjobb. Om firman utsätts för en skatterevision, så är det vanligt att skattemyndigheten jämför bokföringen mellan leverantörer och kunder. Har då leverantören bokfört större försäljning än vad din firma har bokfört inköp, så kan det bli problem.
Sen kan man ju konstatera att detta är väldigt utbrett när det gäller t.ex. livsmedelscashar. Skulle tro att majoriteten av kunderna i dessa grossar handlar för privat bruk. När jag var anställd på ett större företag (som borde ha bra koll på skattereglerna) hade de till och med kundkort liggande i grossens reception som man som anställd kunde låna, så det var helt sanktionerat från både företagets och grossens sida.
Jag nyttjar det, har beställt elektronik i firmans namn men med min leveransadress och betalat med mitt kreditkort, även köpt glasögon etc men då hos optiker med rabattkod. Bensinkort på firman men betalar fakturan privat. (Är delägare i firman.)
Jag hade ju definitivt kollat med firman innan. På ett större företag är ju inte detta okej. Mindre privatägda bolag, kanske. Som flera varit inne på ovan blir det en skattepliktig förmån. De flesta större bolag har ju elektroniska fakturasystem så du kan ju inte bara norpa fakturan när den kommer i posten..
Men om du nu har kontakter genom företaget, kan du inte bara handla privat via dem, men få samma priser? Så gör jag om jag ska handla något där jag vet att jag har bättre priser genom mina affärskontakter.
Men om du nu har kontakter genom företaget, kan du inte bara handla privat via dem, men få samma priser? Så gör jag om jag ska handla något där jag vet att jag har bättre priser genom mina affärskontakter.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 330 inlägg
Det är en lokal grossist som jag skulle handlat på men det får väl bli som vanligt. Man kollar på varorna där och beställer på någon bra internetbutik i Europa.
Onödigt att chansa på att skapa problem.
Hos min förra arbetsgivare kunde vi köpa allt som företaget skulle kunnat köpa också drogs det på lönen. Har tyvärr inte den möjligheten nu.
Onödigt att chansa på att skapa problem.
Hos min förra arbetsgivare kunde vi köpa allt som företaget skulle kunnat köpa också drogs det på lönen. Har tyvärr inte den möjligheten nu.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Det är helt OK att företaget köper in prylar med sin rabatt och sedan enbart lägger på momsen och fakturerar dig.
Visar det sig däremot att du får ett oskäligt lågt pris, som är mycket lägre än det lägsta pris du kan få på marknaden, så är det skattepliktig förmån.
Men detta förankrar man givetvis hos t ex inköpschefen eller liknande först.
Edit: viktigt är även att företaget i så fall tillåter alla på bolaget att utnyttja deras rabatt. Här är lite mer info, https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/formansbeskattning#12
Visar det sig däremot att du får ett oskäligt lågt pris, som är mycket lägre än det lägsta pris du kan få på marknaden, så är det skattepliktig förmån.
Men detta förankrar man givetvis hos t ex inköpschefen eller liknande först.
Edit: viktigt är även att företaget i så fall tillåter alla på bolaget att utnyttja deras rabatt. Här är lite mer info, https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/formansbeskattning#12
Redigerat:
Jag har själv köpt saker på det viset som Marcussjogren beskriver.
Helt lagligt såvitt jag vet....... och även om det inte var lagligt så behövde jag ett 22mm axelstål och då jag behöver en vara som jag inte får köpa på annat håll får inga byråkratidioter gå i vägen.
Helt lagligt såvitt jag vet....... och även om det inte var lagligt så behövde jag ett 22mm axelstål och då jag behöver en vara som jag inte får köpa på annat håll får inga byråkratidioter gå i vägen.
Jag har köpt både däck, material, färg och kontorsmaterial på firmans räkning. Kollat det med ansvarig, köpt det med överenskommelsen märkning och sedan betalat vad det nu stått på fakturan. Alternativt använt kontantkonto. Dvs handlarna har skrivit det på firmanskonto fast jag hat betalt kontant i butik(nu lät det jätte fel, firman har alltså inte fått nån faktura utan det har blivit betalt riktigt och ärligt)
En framsynt firma förhandlar fram rabatter även för sina anställda, dvs ungefär som medlemsrabatter så det slipper bokföras via firman. Sedan har jag märkt att butiker som bara säljer mot företag sällan nekar dig som privatperson, de vill sälja helt enkelt. Senast var jag nere i en proffsbutik och köpte brandskyddsfärg, fick t.o.m 30% rabatt utan att fråga. Arbetskläder köper jag också i en proffsbutik. Livsmedelscashar är sällan direkt förmånliga att handla på, men hittar man något man vill ha går det enkelt att registrera ett tillfälligt kundkort på ditt personnummer.hempularen skrev:Om du är anställd i bolaget, så skall du inte göra detta utan att få det godkänt av din chef, och egentligen bör du kanske inte ens nöja dig med godkännande från din närmaste chef.