Byggahus.se
hul skrev:
nä men vet vad som är normalt tillvägagångssätt eftersom man måste planera in entreprenörerna i tidsplanen och dörrar monteras alltid efter tätskikt
Men om man som i det här fallet inte har någon tidplan utan bara kör på känsla?

H
politby skrev:
Men om man som i det här fallet inte har någon tidplan utan bara kör på känsla?
Då har man ett problem skulle jag säga

Jag antar att alla här ser vad som ligger bakom problemen i detta (och många andra) fall:

Golvvärmen!!!

Ställer till det, skapar vattenskador, orsakar golvhöjningar mm, mm, mm :p

Hur länge skall vi hålla på med detta vansinne?
Hur mycket av våra husförsäkringar går till dessa golvvärme och klinker/kakel misslyckanden?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hul skrev:
nä men vet vad som är normalt tillvägagångssätt eftersom man måste planera in entreprenörerna i tidsplanen och dörrar monteras alltid efter tätskikt
Dörrar kanske hängs efter man är klar men karmar monteras INTE ALLTID efter tätskikt !!!!

• Gilla
jimih
  • Laddar…
hul skrev:
Då har man ett problem skulle jag säga
Ironi är inte din grej va? ;)

Finns det en kund någonstans i din världsbild?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
H
oceanis skrev:
Dörrar kanske hängs efter man är klar men karmar monteras INTE ALLTID efter tätskikt !!!!
nä inte alltid men 95% av fallen skulle jag säga

hul skrev:
nä inte alltid men 95% av fallen skulle jag säga
Hörde jag 90? 85? 80? Första, andra... :p

• Gilla
Lars H-mark och 3 till
  • Laddar…
Hoppsan, missat en del ser jag.
Jag budar 75, sedan skall jag läsa ikapp vad jag missat...

Såg att det handlade om att några är överens om att karmen skall monteras innan dörren, låter vettigt, tycker jag.
Resten vågar jag inte skriva något om..... än...

:beer:
Snart.....
:beer:
Jag får inte, inte, inte, måste låta bli, kliar att skriva vad jag tycker........
:banghead:

GAaaaahhhH!
Woshaaaaaa, nu börjar jag se suddigt.

• Gilla
Lars H-mark och 2 till
  • Laddar…
De flesta som gör det i rätt ordning brukar liva karmen med skivmaterialet, alltså innan tätskiktet, det är min åsikt, ingen kan ändra på den oavsett.
Finns det de som gör det annorlunda, så undrar jag varför, det tar inte lång stund att montera karmen och tröskel som man bör, innan keramiskt ytskikt.
Vitsen att liva innan är inte frågan, varför inte, vill jag hellre ha svar på.
Jösses, driver någon med någon, kan inte vara allvarligt skrivet.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nu får man väl förutsätta att byggfirmans chef/arbetsledare eller nått träffat ts om inte annan för att få en nyckel borde ju inte gått honom/henne helt förbi att ts satt i rullstol?? Då känns det i min värld och ja jag har jobbet med just detta att man inte skulle tänka tanken att höja golvet 70mm om man bara vore inärheten av normalbegåvad sen vad som är okej eller inte kommer nog i andra hand ni som inte förstår den frustration ts känner kanske aldrig träffat nån i hans sits

• Gilla
Lars H-mark och 3 till
  • Laddar…
H
Pagno skrev:
De flesta som gör det i rätt ordning brukar liva karmen med skivmaterialet, alltså innan tätskiktet, det är min åsikt, ingen kan ändra på den oavsett.
Finns det de som gör det annorlunda, så undrar jag varför, det tar inte lång stund att montera karmen och tröskel som man bör, innan keramiskt ytskikt.
Vitsen att liva innan är inte frågan, varför inte, vill jag hellre ha svar på.
Jösses, driver någon med någon, kan inte vara allvarligt skrivet.
du har så fel, tätskiktet är inte de keramiska ytskiktet klart.

hul skrev:
du har så fel, tätskiktet är inte de keramiska ytskiktet klart.
Är det någon som påstått det??

Jag tycker som Pagno att om man är seriös så säter man karmen i liv med skivmaterialet innan tätskiktet och drar sen upp tätskiktet på karmen.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
H
oceanis skrev:
Är det någon som påstått det??

Jag tycker som Pagno att om man är seriös så säter man karmen i liv med skivmaterialet innan tätskiktet och drar sen upp tätskiktet på karmen.
så gör i vilket fall som helst inte professionella träarbetare. Man monterar karm efter tätskikt på nästintill alla nybyggnads projekt.
Detta är godkänt efter alla konstens regler.
och de finns många anledningar varför man gör de men de behöver jag väl inte förklara för proffs som er?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Så mycket skit snack, en dörrkarm monteras alltid i liv med gångjärnssida och vägg. Vilket sällan är på badrumssidan. Men om dörren är inåtgående i badrummet vilket är sällsynt så kan ju det inträffa, men det är inte aktuellt i TS fall.

Jo det får du gärna göra iallafall så upskattar jag om det går att ansluta tätskiktet mot trösklen direkt istället för att vänta så i min värld skulle man monteta karm efter flytspackling men innan tätskiktet

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.