105 371 läst · 427 svar
105k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
Brukar ju inte finnas skrivet hur man inte får göra utan hur man ska göra så det blir lite svårt för mig att länka...oceanis skrev:
När man gör avsteg från skrivna konstruktioner så får man ta ansvaret för den konstruktionen själv vid en eventuell tvist och då ska man bevisa att det är lika bra eller bättre än den skrivna och det kan vara svårt
Pagno skrev:
Oavsett om det där var ironi eller ej så borde det väl ha framgått att jag tål mer än så?
Tråkigt att du ser det så men jag överlever.MagHam skrev:I inlägg #1 refererar du till branchregler som GVK och ställer frågan om värdepåverkan om man inte följer det.
Nu helt plötsligt är du självutnämnd domare vad som är OK eller inte och verkar faktiskt mer intresserad av bråk - än att kunna använda nämnda toalett.
Jag lämnar den här tråden nu eftersom TS är ett troll (eller i varje fall framstår som ett).
Ha de'
Detta är inget avsteg från en konstruktion överhuvudtaget utan är en fullt fungerande konstruktion ibland alla möjliga sådana.nino skrev:Brukar ju inte finnas skrivet hur man inte får göra utan hur man ska göra så det blir lite svårt för mig att länka...
När man gör avsteg från skrivna konstruktioner så får man ta ansvaret för den konstruktionen själv vid en eventuell tvist och då ska man bevisa att det är lika bra eller bättre än den skrivna och det kan vara svårt
Det finns ett antal förslag och exempel på hos olika leverantörer hur man kan göra men det finns inte några speciellt godkända konstruktioner byggda på EPS och avjämningsmassa utan allt är förslag.
Jag börjar förstå att det byggs på höjden av en del hantverkare som kanske inte lagt så mycket tid på att ta reda på hur olika konstruktioner egentligen fungerar och vad dom klarar. Då bygger man hellre kaka på kaka med byxhängslor och livremmar och får som i detta fallet flera lager med avjämningsmassa och orimliga höjder. Kolla gärna med Finja eller någon annan leverantör om du tvekar till att man kan gjuta in slangarna i översta lagret av EPS.en dvs så att dom precis ligger i ytan för att sen lägga nät och avjämningsmassa ovanpå. Det finns absolut inget som motsäger detta.
Kravet från tätskiksleverantörerna är att golvet skall vara tillräckligt styvt och klara vissa kriteria och det gör det med råge även om du lägger slangarna i EPS ytan.
Nej, det var inte ironi, mera ett spel från min sida, var nästan säker på att du skulle svara, inte ordagrant, men i stort sett.politby skrev:
Jodå, du tål mera, helt övertygad om det.
Men för övrigt, det är svårt att backa, ta på sig att man gjort fel, det var lite syftet, vet inte om det gick hem till andra, övertygad att du förstod mig rätt.
Kör på, roande tråd....
Ställ dig frågan nu om den jäkla Dalmasen driver med dig eller inte...
Om du känner mig, har du svaret, annars, fundera....
Ha det gott, jag menar det.
Mvh P-A
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
En förvirrande diskussion!
Vad jag inte förstår är hur Politby, som är rullstolsburen, och inte kan komma till och "inspektera" det nya badrummet på nio månader, kommer dit över huvud taget.
Vindsvåningen borde väl generellt vara svåråtkomlig för en person i rullstol.
(Det är därför vi har alla de här tillgänglighetsreglerna)
Så jag funderar på varför en person som kan ta sig uppför trappan till andra våningen inte kan ta sig över en några centimeter hög tröskel.
Inte för att jag gillar trösklar. i vårt nybyggda hus har vi inga sådana alls, inte ens in till våtrummen.
Och det är besiktigat, godkänt och tillåtet
Vad jag inte förstår är hur Politby, som är rullstolsburen, och inte kan komma till och "inspektera" det nya badrummet på nio månader, kommer dit över huvud taget.
Så jag funderar på varför en person som kan ta sig uppför trappan till andra våningen inte kan ta sig över en några centimeter hög tröskel.
Inte för att jag gillar trösklar. i vårt nybyggda hus har vi inga sådana alls, inte ens in till våtrummen.
Och det är besiktigat, godkänt och tillåtet
Värdeminskningen är obefintlig.
Det enkla för hantverkaren var att göra som han gjorde. Men det är inte omöjligt att göra ett badrum utan tröskeln.
Det kan kräva lite mer arbete.
Ts har rätt att inte godkänna arbetet. Oavsett om en besiktningsman godkänner badrummet
Besiktningsmannen kollar att allt är korrekt utfört enligt branschregler. Men hantverkaren har inte lämnat i från sig en produkt som motsvara beställningen. Branschregler kanske.
Du beställer en bil med dubbdäck men får dubbfria däck.
Ska jag inte kunna bråka eftersom dubbfria är också godkända?
Det enkla för hantverkaren var att göra som han gjorde. Men det är inte omöjligt att göra ett badrum utan tröskeln.
Det kan kräva lite mer arbete.
Ts har rätt att inte godkänna arbetet. Oavsett om en besiktningsman godkänner badrummet
Besiktningsmannen kollar att allt är korrekt utfört enligt branschregler. Men hantverkaren har inte lämnat i från sig en produkt som motsvara beställningen. Branschregler kanske.
Du beställer en bil med dubbdäck men får dubbfria däck.
Ska jag inte kunna bråka eftersom dubbfria är också godkända?
Försäkringsjobb brukar vara ganska prispressade, man använder ett program där alla moment läggs in och ut kommer tidsåtgång och material har jag för mig, avsteg från standard brukar oftast betalas av kunden...
Det blir rätt mycket dyrare med tex eps i golvet och hade det används så kanske vi hade haft en tråd om en hantverkare som fläskat på priset på en försäkringsjobb vad vet jag..... med facit i hand så hade det nog varit bättre.
Vad hände med gamla badrummet? Var det vattenskada? Pga vad för fel?
Det blir rätt mycket dyrare med tex eps i golvet och hade det används så kanske vi hade haft en tråd om en hantverkare som fläskat på priset på en försäkringsjobb vad vet jag..... med facit i hand så hade det nog varit bättre.
Badrummet ifråga är på entréplanet. Det är där jag normalt vistas. Under byggtiden var jag nödgad att vistas en trappa ner där det finns ett annat badrum.KnockOnWood skrev:En förvirrande diskussion!
Och det är besiktigat, godkänt och tillåtet![]()
Husets beskaffenhet och läge är sådant att enda vägen för mig mellan våningarna är runt huset på utsidan via en stentrappa med 1,5m fallhöjd och genom en nedre ingång. Jättekul på vintern... :x
Nej, jag hade inte rullstol när vi byggde huset. Jag utkämpar ett lågintensivt krig med kommunen om bostadsanpassning.
Det var en vattenskada troligen orsakad av en läckande golvvärmeslinga.nino skrev:Försäkringsjobb brukar vara ganska prispressade, man använder ett program där alla moment läggs in och ut kommer tidsåtgång och material har jag för mig, avsteg från standard brukar oftast betalas av kunden...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det som här har varit en vattenskada kan man anta att golvet är uppbrutet och bjälklaget urrensat på våt isolering. Kostnaden med eps istället för spånskivor och isolering är då ungefär samma pris. Avjämningsmassa, tätskikt och ytskikt behövs i vilket fall som helst.nino skrev:Försäkringsjobb brukar vara ganska prispressade, man använder ett program där alla moment läggs in och ut kommer tidsåtgång och material har jag för mig, avsteg från standard brukar oftast betalas av kunden...
Sen som tillägg till våra tidigare inlägg så får man utgå ifrån att hela golvbjälklaget på våningsplanet ligger i samma höjd vilket innebär att utanför toaletten har man antagligen en golvspån på ca 22 mm vilket gör att man startar med sin avjämningmassa för golvet i toaletten 22mm lägre än golvet utanför. Så att få en minimal höjdskillnad är ingen större svårighet att åstakomma om man vill och har förmåga att anpassa metod efter behov.
Så ja det hade varit bättre om man funderat minst en gång från hantverkaren sida innan man satte igång med arbetet och valt en annan metod än den valda. Speciellt om man ser någon i en rullstol.....
Vi hade ett vattenskadat badrum. Nivåskillnaden till hallen utanför var 10 mm. Tröskeln var totalt 20 mm och lätt att passera med rullstol. Försäkringbolagets handläggare var här och besiktigade tillsammans med mig, fotograferade och godkände skadan som ersättningsbar. Jag påtalade mitt rörelsehinder och vikten av att snabbt få badrummet återställt då vistelse i enbart bottenvåningen är en stor olägenhet för mig. Detta kvitterades.Odjuret skrev:
Nu 9 månader senare är golv och väggar klara och inte vid ett enda tillfälle under dessa 9 månader har golvet tagits upp till diskussion av entreprenören, vare sig avseende nivån eller något annat. Nivåskillnaden till hallen utanför har höjts till 70 mm.
I vilken annan bransch än bygg skulle någon ens fundera på att ta utföraren i försvar?
Stämmer exakt.oceanis skrev:Sen som tillägg till våra tidigare inlägg så får man utgå ifrån att hela golvbjälklaget på våningsplanet ligger i samma höjd vilket innebär att utanför toaletten har man antagligen en golvspån på ca 22 mm vilket gör att man startar med sin avjämningmassa för golvet i toaletten 22mm lägre än golvet utanför.
Jag skulle uppskatta att ungefär 15 personer av olika nationaliteter, från minst 6 olika bolag, har varit här och jobbat på entreprenörens uppdrag. Utan att - trots att jag påmint minst en gång i veckan - kunna förete vare sig tid- eller projektplan...
HAHA, jag väntade bara på att den skulle komma.politby skrev:
Vad spelar de för roll att de varit olika nationaliteter där? eller är Tyskar sämre på platssättning än Svenskar?
Eller Polacker sämre än svenskar på att flytspackla?
Och ja självklart är de olika bolag på plats något annat hade varit väldigt märkligt.
Plattsättare, Rörläggare, Flytspacklare, Träarbetare, Osv. de blir ganska snabbt många yrkesgrupper
När de inte talar något av de språk jag behärskar och man inte kan göra sig förstådd spelar det ganska stor roll. Annars föredrar jag icke-svenskar eftersom de har bättre arbetsetik.hul skrev:
Men problemet här är den totala bristen på koordination och planering.